ח"כ אילת שקד
ח"כ אילת שקדצילום: שלו שלום/TPS

שרת הפנים איילת שקד מתייחסת לפסיקת בג"ץ בעניין חוק השבות הערב (ראשון) ואומרת כי "בג"ץ שוב מיצב עצמו היום כמחוקק על וכרסם בחוק השבות, החוק החשוב שבחוקי ישראל".

"בקרוב תדון הוועדה לבחירת שופטים בבחירתם של ארבעה שופטים לבית המשפט העליון, ואני מבטיחה שדעת המיעוט של השופט מינץ תעמוד לנגד עיני חברי הוועדה בחיפוש אחר מועמדים מתאימים", כתבה.

מוקדם יותר פסק בית המשפט העליון כי גם אלמנתו של זכאי חוק השבות (בן ליהודי או נכד ליהודי) זכאית אף היא למעמד לאזרחות ישראלית מכוח חוק השבות. ההחלטה התקבלה ברוב דעות של השופטים יצחק עמית וענת ברון מול דעתו החולקת של השופט דוד מינץ.

השופט יצחק עמית קבע "לשון החוק סובלת את שתי החלופות הפרשניות שהוצעו על ידי הצדדים, ולא נותנת תשובה חד משמעית לשאלה שבפנינו. התבטאויות המשתתפים בדיוני הכנסת ביחס לסעיף 4א לחוק והשינויים שנערכו בנוסח הסעיף תוך כדי הליך החקיקה, מלמדים על כוונת המחוקק להקנות לבני משפחתו של היהודי זכות שבות שאינה תלויה בנוכחותו הפיזית של היהודי, וזאת בשל קירבתם לעם היהודי. בנוסף יש בסיס לסבור כי עלייתה של אלמנת שבות לאחר פטירת היהודי ובן זוגה שהוא בן ליהודי, עמדה לנגד עיני המחוקק שסבר שחוק השבות חל עליה".

השופט דוד מינץ, שהיה בדעת מיעוט, כתב כי "לעמדתי, יש להעדיף את פרשנות המשיבים לחוק השבות באופן שאלמנת ילד או אלמנת נכד של יהודי לא תהיינה מוגדרות כ"זכאיות שבות". על כן לשיטתי דין העתירות להידחות. חוק השבות, הוא אחד מהחוקים החשובים ביותר. יש שכינוהו החשוב שבחוקי ישראל. חוק יסוד במהותו. היסודי שבחוקים".