אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: ISTOCK

לקראת החזרה ללימודים הודיע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כי משרד הבריאות מעביר את האחריות למנהלי בתי הספר.

יובל פרג'ון, מנהל תיכון "אור תורה אריאל" מבית רשת אור תורה סטון בירושלים יפתח מחר (רביעי) את שער בית הספר עבור 300 תלמידים שיחזרו ללימודים אחרי חופשת הקיץ.

בשיחה עם ערוץ 7 הוא מביע שמחה על החזרה, המהולה בחשש מהאוטונומיה המופרזת שקיבל ממשרד הבריאות במאבק מול נגיף הקורונה.

"תחום הבריאות הופך להיות דבר דומיננטי מאוד בחיי המנהל", הוא אומר ומתאר, "אתה פתאום הופך להיות בעל הסמכא בנושא בריאות, ולפי דעתי יש גבול. אני מוכן להיות בר סמכא בדברים שאני יודע לעשות. אנחנו מסתמכים במה שמקבלים בהנחיות הכתובות ומקווים לא לעשות טעויות. בית הספר הופך להיות מקום שמשפיע מבחינה בריאותית".

למנהלים ולצוות החינוכי ישנה אחריות גדולה למנוע הידבקות ברחבי בית הספר, באשר לכך פרג'ון מעיד כי לפחות 99 אחוזים מאנשי הצוות והתלמידים בבית הספר יגיעו מחר לכיתות מחוסנים ומצוידים בתו ירוק. "רוב גדול של התלמידים אצלי בתיכון מחוסנים, יוצאים מהכלל תלמידים צעירים שעוד לא הספיקו לעשות זאת בשל גילם, וכך גם רוב מוחלט של אנשי הצוות. ראוי שכל מנהל ידחף את תלמידיו ואנשי הצוות שלו להתחסן על מנת לשמר רצף לימודים ללא קטיעות ומעבר ללימודים מהבית".

יובל פרג'ון
צילום: אור תורה סטון

על חוסר הוודאות המובנה הקיים למנהלים הוא הוסיף להתייחס ואמר: "לפני שלוש שנים ניסו לדמיין שיום בשבוע התלמידים ילמדו בבית, הקורונה גרמה לכך שקפצנו עשר שנים קדימה. העמדה שלי כמנהל היא בואו נחליט מה יהיה הציר המרכזי ונפעל על פיו. אם לפני שנה הציר המרכזי היה ששומרים על הבריאות של הילדים ולהקטין את הסיכון, היום אנחנו מבינים שהציר המרכזי הוא חזרה ללמוד בבית ספר אך עם זאת לדאוג שזה יקרה בצורה הבטוחה ביותר.

''לבית ספר אין את כל הכלים להתמודד עם שאלת הבריאות, מנהל בית ספר לא הוכשר לזה, אנחנו לומדים את הדברים תוך כדי", הוא הסביר.

בית הספר של פרג'ון נערך לבואם של התלמידים מחר בשני מימדים עיקריים. "מצד אחד התכוננו כמו כל שנה רגילה, הכנו את הכיתה ואת הדברים הרלוונטיים ומצד שני יש עדיין את העננה של הקורונה לכן התאמנו את כל מה שצריך למציאות הזאת. הפקנו לקחים מהשנה וחצי האחרונות בכל הנודע ללמידה מרחוק. הבנו שחייבים להכניס את המפגש פנים מול פנים כמה שניתן".

למרות השמחה עצם החזרה לכיתות ולמפגש פנים מול פנים עם התלמידים פרג'ון ואנשי צוות בית הספר ערים גם לקשיים. "לגבי העבודה עם התלמידים אני שומע חשש מהמורים, תחושת כובד אחריות", הוא מספר. "עניין המסיכות הופך להיות בעיה משמעתית, וזה לא בעיית משמעת זו בעיה קיומית".

הלמידה מרחוק באמצעות ה"זום" מאפשרת למורים להמשיך לקיים שיעורים כרגיל ולא לפספס יותר מידיי חומר, עם זאת ה"זום" יצר הרבה מאוד קשיים בקרב התלמידים עצם אופי השימוש בו. פרג'ון מספר מהם החלופות שבית הספר מציע לתלמידים לאור חוסר היעילות ותחושת התלישות שיוצר ה"זום" בקרב התלמידים.

"עם פתיחת שנת הלימודים אנחנו ניפגש ודבר עם כל אחד מהתלמידים ונבנה עבורו תכנית אישית לאן הוא רוצה להגיע. ואחרי שביררנו מה הוא רוצה אנחנו יכולים לראות ביחד איך הוא הולך לעשות את זה. אנחנו בשאיפה למקד את התלמיד ולעזור לו להתאמץ להגיע ליעד, בשיתוף פעולה עם ההורים. בנוסף, אנחנו דואגים שהשעה הראשונה תהיה כזאת שהתלמידים ירצו להגיע אליה", הוא אומר.

לדבריו, הקולות שנשמעים מהתלמידים ערב פתיחת שנת הלימודים החדשה הם קולות אופטימיים של התרגשות ושמחה. "אנחנו מחנכים למעורבות סביבתית וחברתית", מסביר פרג'ון מהו עמוד התווך הערכי שלהם. "שמים דגש בהתאמה לפרט וליכולותיו ועוזרים לו להוציא אותם החוצה".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו