אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

החוקר אריאל פינקלשטיין, מחבר הספר 'החברה הדתית לאומית בנתונים' עבור תנועת נאמני תורה ועבודה, מספר על כמה מהממצאים שגילה בהשוואה בין החינוך הממלכתי דתי לזה הממלכתי, ומסתבר שיש כמה הבדלים, חלקם אולי מפתיעים.

"בהישגים הלימודיים יש פער קטן לטובת החינוך הממלכתי, אבל באקלים ובתחושות של התלמידים ראינו באופן מובהק שבחינוך הממ"ד התלמידים מדברים על תחושה יותר טובה ויחסים טובים יותר בין התלמידים בעשרות פרמטרים", אומר פינקלשטיין הקובע כי בחינוך הממלכתי דתי "ההיבט הערכי חזק יותר".

האם בהכרח מדובר בתוצאה של מערכת החינוך? פינקלשטיין לא ממהר לקבוע זאת נחרצות ומציין כי בהחלט יתכן ולתמורות הללו אחראים גורמים נוספים ולא רק בית הספר.

ממצאי מחקרו של פינקלשטיין נוגעים גם לשימוש המטריד באלכוהול ובסמים והמסקנות מורכבות: "בשימוש באלכוהול יש פער עצום בין תלמידי החינוך הממלכתי, שם זה יותר מחמישים אחוז, לעומת הממלכתי דתי שבו מדובר בכחמישה עשר אחוזים".

השימוש בסמים קשים הוא תופעה רחבה הרבה יותר בחינוך הממלכתי, בעוד בממלכתי דתי שיעור גבוה של תלמידים המריחים חומרים נדיפים כמו גז מזגנים, ושיעור דומה של משתמשים בסמי פיצוציות ונרגילה. "הם נתפסים כפחות מסוכנים ופחות שליליים", אומר פינקלשטיין.

ומה לגבי התנהגותם של תלמידי הממלכתי דתי. "שיעור המתחצפים נמוך הרבה יותר בממ"ד", אומר פינקלשטיין המוסיף מיד כי "לעומת זאת בנושא איחורים והיעדרויות הממ"ד הרבה יותר, כולל הברזה מכוונת שגם היא קיימת הרבה יותר. אפשר לנסח זאת כך: בהגעה לכיתה הממ"ד פחות טוב, אבל בתוך הכיתה, ביחסים בין המורים והתלמידים ובינם לבין עצמם, המצב הרבה יותר טוב".

האם המשמעות היא שהציונות הדתית מלקה את עצמה יתר על המידה כשהיא מבכה את מצבו של הנוער, בעיקר בחופשות סביב חופי הכנרת ואתרים נוספים? פינקלשטיין מבהיר כי גם אם המצב בחינוך הממלכתי דתי טוב יותר מאשר בזה הממלכתי, הדבר עדיין לא מעיד על מצב טוב.

שאלנו את פינקלשטיין אם העובדה שהממד הערכי חברתי מקבל מקום גבוה יותר בחינוך הממלכתי דתי, קשורה לכך שההישגים הלימודיים פחותים. האם יתכן וכאשר ההשקעה בהיבט הערכי גבוהה יותר הדבר בא על חשבון השקעה בלימודים? פינקלשטיין סבור שאמנם הדברים יכולים לבוא זה על חשבון זה, אך הדברים אינם הכרחיים, "לפעמים זה הפוך", הוא אומר ומצטט את דבריו של הרב אריה שטרן, רבה של ירושלים, שאמר שאם קיימת מצוינות בתחום אחד היא בהחלט יכולה לבוא גם בתחום אחר.