איתן מאיר
איתן מאירצילום: אוצר הארץ

בעוד כשבוע תכנס השנה החדשה ואתה מתנה מיוחדת המגיעה אלינו פעם בשבע שנים, שנת השמיטה. כולנו חכמים, כולנו נבונים וכולנו יודעים את התורה, אבל בואו ננסה להבין את משמעויות שנה זו לאנשים העובדים בתחום.

בואו ננסה לרגע אחד לדמיין מצב בו אומרים לכם כי על מקום העבודה שלכם לסגור את שעריו לשנה שלמה ואסור לכם לעשות בו כלום מלבד תחזוקת המקום, ויותר מכך - בעת שהתקבלתם לעבודה או שפתחתם עסק הודיעו לכם מראש כי אחת לשבע שנים תאלצו לקחת שנת שבתון על חשבונכם ולנסות להסתדר.

במצב בו תרצו בכל זאת לעבוד במשרד מונחת בפניכם הצעה קורצת ומפתה: עליכם להפקיד את העסק לשנה בידי נאמן שיקבע על ידי בית המשפט ובשנה זו כל הרווחים יתועלו לצרכי ציבור ואתם תקבלו משכורת של שכיר ללא קשר לוותק שלכם בעבודה או לרווחים שהעסק הכניס בשני הקודמות. סביר להניח כי בשלב זה תנתקו כל קשר עם המציע וסביר שאף תמחקו את מספר הטלפון שלו או תשמרו אותו תחת הכינוי המחמיא: "לא לענות".

עכשיו בואו ננחת בחזרה לקרקע המציאות ונתייחס לציבור שאכן מתמודד עם מציאות כזו: החקלאים, עובדי האדמה. אותם האנשים הנדרשים אחת לשבע שנים לנטוש את הקרקע, לשים מפתחות ולתת למקום העבודה לנוח. בדיוק עבור הסיטואציה הזו קיימת עבורם אלטרנטיבה של מסירת העסק לבית הדין על מנת שיפעל כאוצר בית דין והבעלים של אותם שדות יהפוך להיות שכיר מטעם בית הדין באדמתו שלו.

לחילופין, קיימת גם אפשרות הלכתית לנקוט בהיתר המכירה במסגרתה בעל הקרקע מוכר את הקרקע שלו לנכרי. רבים מאחינו החרדים מעדיפים בשנה זו ללכת לפתרון הקל והנוח- יבול נכרי, בין ביבוא מחו"ל ובין ברכישת תוצרת חקלאית של מגדלים ערביים תושבי יהודה ושומרון עזה או ירדן. לעניות דעתי ולדעת רבים זוהי לא מטרת השמיטה שנועדה למנוחת הארץ או לסיוע לנצרכים לכך.

דווקא בזמן זה אנו פונים לחורשי רעתנו, ומבקשים לרכוש מהם את הפירות והירקות שלנו? הדבר אינו הגיוני בעליל. האם מישהו מוכן להיות ערב לכך שהגזרים ותפוחי אדמה הנרכשים היום על ידי חקלאים מעזה לא יהפכו מחר לרובי סער וטילים המשוגרים לעבר ישראל?

וכל זה בשביל מה, כדי לעקוף את שנת השמיטה? אחיי היקרים, גיבורי הכוח שבחרו לשמור את שנת השמיטה כהלכתה זקוקים לנו ובמיוחד בתקופה זו בה בכל יום מוטלות גזירות חדשות על ציבור החקלאים בארץ, עלינו לחזק את ידיהם, לרכוש את תוצרת אוצר בית הדין כדי לקיים את המצווה וכן כדי לתמוך בחקלאות הישראלית שכל כך זקוקה לסיוע. שנת שמיטה טובה ומבורכת לכולנו.

איתן מאיר הוא מנכ"ל "אוצר הארץ"