יהודה ולד
יהודה ולדצילום: נתן וייל

כל הכבוד למפלגת מרצ, לא יוצא לי הרבה פעמים לפרגן למפלגת השמאל הזו, אבל הפעם אני חייב לתת להם מילה טובה.

לפני מספר ימים הוציאה המפלגה הודעה שהיא מגבה את חברי הכנסת של המפלגה בדרישות בענייני התקציב כמו העלאת גיל הפרישה לנשים, רפורמת החקלאות ועוד.

בנוסף הודיעו במפלגה שבמידה ולא יגיעו לסיכומים המקובלים עליהם הם תומכים בהצבעה נגד חוק ההסדרים - דבר שמשמעותו ערעור הקואליציה עד כדי נפילתה.

יש לחברי מרצ עקרונות וערכים שאני חולק עליהם וחושב שחלקם אף מעמידים בסכנה את מדינת ישראל כמדינה יהודית, אבל יאמר לזכותם שהם רוצים את טובת המדינה, נאמנים לתפיסת העולם שלהם, מציבים קוים אדומים ודרישות גם במחיר של הפלת הממשלה.

הם שותפים להבנה שפוליטיקה משרתת את הערכים ולא להפך, ולכן לא יעבור תקציב או חוק הסדרים בלי העמידה על הדברים החשובים שלהם. כך היה גם על רקע מתקפת הרקטות מלבנון, אז אמרה חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ בריאיון כי מפלגתה יכולה למנוע מהממשלה לנקוט בפעולה צבאית נרחבת. לדבריה "ברגע שהממשלה תחליט על משהו צבאי – תהיה סכנה לקואליציה. בנט יודע שאם הממשלה תלך לעימות צבאי – הקואליציה תיפול כי מרצ ורע"ם לא יסכימו לדבר כזה".

עצוב הוא שמה שיודעים לעשות בשמאל, לא יודעים לעשות בימין. לצערי חברי הממשלה של הימין לא מציבים שום דרישה ערכית על השולחן כקו אדום, לא הסדרת התיישבות הצעירה ובניה משמעותית ביהודה ושומרון, לא הריסת הבניה הערבית הבלתי חוקית בנגב, לא תגובה תקיפה ומשמעותית נגד הטרור בעזה בעקבות הרג הלוחם בראל שמואלי ברצועה והירי על שדרות, לא עצירת המהלך המדיני שמקודם עם אבו מאזן והעברת חצי מיליארד שח למחבלים, לא בתחום התקציב כמו הכנסת תקציבי החינוך הדתי לגוף התקציב באופן קבוע (שמתברר שלא נכנסו למרות ההבטחות וההצהרות) ולא תקציבי הישיבות ושרותי הדת שקוצצו משמעותית, לא הורדת מיסים, תוכנית סינגפור ועוד.

אותם הבטחות ודגלים שרק לפני רגע נשאו בגאון נזרקים לצידי הדרך. השמאל שולט, מציב קווים אדומים ומניח ערכים על השולחן ומנגד מי שרואה עצמו כימין בממשלה בורח מענייני המהות ועסוק בהישרדות פוליטית.

נדמה שמה שמנחה אותם אינם אותם ערכים שלעיתים אף מוחלפים חדשות לבקרים, אלא שיקולים פוליטיים צרים.

לקראת השנה החדשה זה זמן לחשבון נפש, אנו זקוקים לפוליטיקה של ערכים, שליחי ציבור שנאמנים לדרכם ולבוחריהם, שעומדים במילתם ובהבטחותיהם לציבור ששלח אותם, גם בשמאל וגם בימין, אחים שיודעים לחלוק ולהתווכח ועם זאת לדבר ולאהוב, שיודעים שהפוליטיקה היא כלי למימוש אידיאלים, שליחי ציבור שנאמנים לציבור ולא רק לעצמם.

יהודה ולד הוא מנכ"ל מפלגת הציונות הדתית