ח"כ וליד טאהא
ח"כ וליד טאהאצילום: Hadas Parush/Flash90

בראשות ועדת הפנים של הכנסת עומד מעתה ח"כ ואליד טהאא יו"ר סיעת רע"ם, זאת בהתאם להסכם שנחתם בזמנו בין סיעת רע"ם לראש הממשלה נפתלי בנט וממלא מקומו יאיר לפיד, לאחר פטירתו של ח"כ סעיד אלחרומי.

בטרם נדון בח"כ טאהא, יו"ר סיעת רע"ם החבר במועצת אל-שורא ובלשכה המדינית בתנועה האסלאמית, מוטב שנבין מה תפקידה, תחומי עניינה והשפעתה של ועדה חשובה זו.

ועדת הפנים עוסקת בנושאים מגוונים ובהם: שלטון מקומי, בניין ערים, כניסה לישראל ומרשם האוכלוסין, אזרחות, עיתונות ומודיעין, עדות, ארגון הדתות של יהודים ושל לא-יהודים, איכות הסביבה, משטרה ובתי-הסוהר.

בין חברי הכנסת המכובדים החברים בוועדה נמצאים: זאב בנימין בגין מ"תקווה חדשה", איתן גינזבורג מ"כחול לבן", שירלי פינטו קדוש מ"ימינה", שרון רופא אופיר מ"ישראל ביתנו" ומוסי רז מ"מרצ", רון כץ ויוראי להב הרצנו מ"יש עתיד". זכרו את השם.

עמדותיו של וליד טאהא

ביום 22/7/12 ערך ח"כ טאהא ביקור תמיכה אצל יו"ר הפרלמנט של תנועת החמאס, השייח ד"ר עזיז דווק, לאחר שחרורו ממאסר. לימים, בריאיון לרן בנימיני בתוכנית "הבוקר הזה" ביום 25/3/21 לא הכחיש ח"כ טאהא שאינו תומך חמאס, סירב לגנותו ואף סירב להכיר בו כארגון טרור. ח"כ טאהא ניסה לחמוק ממענה ענייני וישיר לשאלות המראיין וטען שהכל עניין של הגדרות: "כל אחד ולקסיקון המושגים שלו".

ב־2013 השתתף ח"כ טאהא במשלחת שביקרה באום־אל־פחם את משפחת המחבלים מפיגוע "ליל הקלשונים" בו נרצחו שלושה חיילי צה"ל על ידי ערבים ישראלים חברי התנועה האסלאמית, לאחר שחדרו למאהלם באזור קיבוץ גלעד ב-14 בפברואר 1992.

ביום 30/3/18 פרסם ח"כ טהא פוסט תמיכה בסוריה, שכזכור מוגדרת מדיªת אויב: "אחי תרים את הדגל הסורי מעל הבית שלך כל השנה. אלוהים יברך אותך!!! ...תניף את הדגל של הארגון שלך ביום הזיכרון לכיבוש הגולן על מנת להזכיר לו שיש לו אדמה ערבית סורית כבושה".

ביום 7/4/18 השתתף ח"כ טאהא בהפגנת תמיכה בעזה על רקע צעדות החמאס לעבר גדר המערכת.

ביום 22/7/19 פרסם ח"כ טאהא פוסט בפייסבוק, בו כתב בין היתר כי "מאז שהתנועה הציונית השיקה את הפרויקט הגזעני האכזרי שלה לפני יותר ממאה שנה, רצח, גירוש, הריסה, אפליה, גזענות וההתעללות הברברית בזכויות של בעלי האדמה היו ההתנהגות הבולטת ביותר של פרויקט השנאה הזה". בהמשך כתב: "בשבילך ירושלים, בשבילך אלוהים, המקסימום, בשבילך אלוהים, פלסטין!!".

ביום 1/10/19 השתתף ח"כ טאהא בתהלוכת תמיכה בפורעים הערבים שנטלו חלק במהומות הקשות באוקטובר 2000.

חברי הכנסת מ"הרשימה המשותפת" הגיעו לביקור תנחומים במזרח ירושלים כדי לנחם את משפחתו של איאד אלחלאק, צעיר ערבי בעל צרכים מיוחדים שנהרג ב-30/5/20 מירי בשוגג של כוחות מג"ב שחשדו בו כמחבל. בין המנחמים היה גם ח"כ טאהא שדיבר בשבח מותו של אלחלאק, תיאר אותו כ"שאהיד המקבל את שכרו מאלוהים" ואמר: "איאד עכשיו אצל אללה והוא שאהיד חי, אנחנו המתים. איאד, כמו שכתוב בקוראן, מקבל את שכרו אצל אלוהיו, ואנחנו מחכים להגיע אליו גם כן במיתה מכובדת".

חבר הכנסת טאהא אמר במהלך ביקורו כי הפלסטינים, בניגוד ליהודים, הם "בעלי הארץ הזאת, ולא הגיעו אליה מרוסיה ואוקראינה. הקללה של איאד תרדוף אותם עד ליום הדין, ותגרש את הכיבוש עד ליום הדין, ובעזרת אללה הכיבוש הזה יוסר. העם הפלסטיני יזכה לחירות וביטחון בארצו. אנחנו לא מהגרים, סבינו היו פה וזו הארץ שלנו". עוד הוסיף ואמר טאהא כי "הרוצח של איאד הוא פחדן, והוא יורה על אנשים כי הוא לא שייך לפה. הוא יודע שנוכחותו כאן לא חוקית ומוטלת בספק, ולכן פעל כך מתוך טירוף. פעולות ההוצאה להורג שאנשי משטרת הכיבוש מבצעים בשטח מעידה על המוסר המלוכלך שלהם".

ב-4/5/21 התבטא ח"כ טאהא בתגובה להודעת יו"ר מפלגת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', כי לא יישב עם רע"מ שאת חבריה הוא מכנה בקביעות תומכי טרור, כמו גם לביקורת מצד חלקים בחברה הערבית על גינויו של יו"ר מפלגתו מנסור עבאס לפיגוע בצומת תפוח, באומרו: "לא יצליחו לערער את עמדותינו, שתומכות בזכות הפלסטינית למדינה עצמאית שירושלים המזרחית בירתה. אנו עומדים לצד עמנו הפלסטיני נגד הבריונות וההתעללות של הכיבוש והמתנחלים שפוגעים בזכויות של בני עמנו".
עוד קרא במהלך הפגנה שהתקיימה בחודש מאי למען שחרור ערבים שנעצרו בחשד למעורבותם בפרעות תשפ"א קריאות המהללות את מאבקם של סטודנטים ערבים בישראל נגד מה שהגדיר "התוקפנות והעוינות ברצועת עזה ועל מסגד אל-אקצא". כן קרא הוא נגד "הפעילות שנועדה לטמא את המסגד והפגיעה במתפללים בו, ונגד גירוש בני עמנו משיח' ג'ראח".

בתחילת אוגוסט הקפיא ראש הממשלה נפתלי בנט את בנייתן של למעלה מ- 1200 יחידות דיור המיועדות לבניה בישובים יהודים רבים ביהודה ושומרון. במקביל, אושרה בניית אלף יחידות עבור ערביי הרשות הפלסטינית בשטחי C בחמישה כפרים: מעצרה ליד בית לחם, ביר אלבאשא ליד ג׳נין, אל-מסקופה ליד נוקדים, חירבת עאבא ליד ג׳נין וחירבת זכריה ליד גוש עציון. בתגובה לאישורן של מספר יחידות דיור ליהודים, אמר ב-15/8/21 ח"כ טאהא בראיון: "אם הישיבה שלנו בקואליציה לא תשפיע - אנחנו נפרק אותה". עוד אמר טאהא: "מצפה שהממשלה הזו לא תקפח את המגזר כפי שעשו ממשלות ישראל לדורותיהן. אנחנו דוחקים בשר הביטחון גנץ שלא לחזק את ה'התנחלויות', אנחנו לא נשתוק". במילים אחרות איים ח"כ טאהא כי מפלגתו תפרק את הקואליציה אם לא תהיה לה השפעה על (עצירת) הבנייה היהודית ביהודה ושומרון.

ח"כ וליד טאהא התראיין ב-3/6/20 ברדיו "מכאן" ואמר: "כל חוק שנוגע לסוטים לא יעבור בעזרת קולות רע"ם, למפלגה לא יהיה שום חלק בחוק שכזה", זאת על רקע השאלה האם בממשלת בנט-לפיד יועברו חוקים הנוגעים לקהילת הלהט"ב.

כשאמר יו"ר רע"ם מנסור עבאס בהתייחסו לסוגיית הלהט"ב את המשפט הבא: "(זהו) איום לקיום שלנו ולמשפחה הערבית", הגדיל חברו למפלגה ח"כ טאהא והבהיר: "אדם שנמשך לנטייה מינית שאיננה מתיישרת עם הבריאה צריך לקבל טיפול. תופעת ההומואים כמעט ולא קיימת בחברה הערבית, ואם היא קיימת אז בממדים מעטים מאוד ואפילו אלו הסובלים מהבעיה לא ממהרים להזדהות איתה". שבוע לאחר האמירה הזו תקפה חבורת צעירים ערבים באכזריות חבורה אחרת על רקע הומופובי. כשנשאלו התוקפים מדוע תקפו את הלהט"בים, ענו: "אצלנו אין הומואים, ואם יש כאלה אנחנו הורגים אותם מיד". מעניין שאמירות ויחס זה אינו מזעזע את אמות הסיפין של חובבי זכויות האדם בקואליציה או לפחות מי מהועדה שטאהא יעמוד ברשותה.

לסיכום

ראשית, יש לשבח את ראש הממשלה בנט וממלא מקומו לפיד על שעומדים שניהם במילתם ומקיימים הסכם עליו חתמו עם חברי הכנסת הערבים של רע"ם דווקא.

שנית, מעניין לראות כיצד שרים וחברי כנסת "נאורים" מהקואליציה שלזכויות אדם דואגים, כדוגמת ח"כ להב-הרצנו מיש עתיד, ושר הבריאות העומד בראש מפלגת מרצ המשתייך בעצמו לקהילת הלהט"ב, מקבלים בהכנעה ובשתיקה את הגזירה. הרי מה לא ייעשה ואיזו צפרדע לא יבלעו בעבור הדבקות באמירה: "רק לא ביבי". מעניין מה היה קורה אילו היה מדובר במינוי חבר כנסת או שר חובש כיפה שהיה מתבטא בטון שכזה? הנשכחה סערת ההתבטאויות של השר פרץ בזמנו, סביב טיפולי ההמרה. היכן המנהיגים הפחדנים שרק על אמירות של יהודים בנושא מתנפלים, או אמצעי התקשורת הצבועים שלערבים מוותרים או "מחפפים"?

שלישית יש לשבח את חבר הכנסת וליד טאהא הפרגמטיסט, שמבין היטב היכן נכון "לתפוס" את הממשלה, זאת בהתבסס על תשובתו לשאלת המראיין "כיצד יצטרף לממשלה שמחזקת את ההתנחלויות וממשיכה את הכיבוש", אליה השיב טאהא: "ישראל תמשיך בכל מקרה את ההתנחלויות ואת הכיבוש, ודברים רבים שאף אזרח ערבי לא תומך בהם. אני לא אתמוך בבניית התנחלויות, אבל אני אומר דבר אחד: אם נהיה בחוץ, התקציב לא יעבור? לא יהיו התנחלויות? לכן צריך לעשות הכול כדי לשפר את מצב האזרח הערבי". באופן זה גורפים הערבים הישגים אף מעבר למה שיחלו להם, לכאורה.

יש לתהות כיצד בדיוק מסתדר הדבר ש"נותנים לחתול לשמור על השמנת" לכאורה, בחסותם ובתמיכתם השקטה של ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט ושרים ציונים מהקואליציה. כיצד מופקדת, או חלילה מופקרת, ראשות ועדת הפנים בידי ח"כ טאהא, שמעתה יוביל את העיסוק בנושאים שממש קרובים לליבו כדוגמת כניסה לישראל ומרשם האוכלוסין, אזרחות, משטרה ובתי-הסוהר.

האם יש חבר כנסת, שר או ראש ממשלה ציוני שיוכל להישיר מבט ולהסביר כיצד מאושר מהלך מינויו של ח"כ טאהא לראשות ועדת הפנים בידיעה שצייץ הוא בחשבון הטוויטר שלו ב-22/6/21 כי: "חוק האזרחות, הינו חוק גזעני אנטי דמוקרטי, שאיננו יכול בשום מקרה ובשום צורה לעבור בקולותיהם של חברי הכנסת של רע״מ". הרי משמעות חוק האזרחות היא מניעה מערביי הרשות הפלסטינית ואזרחים ישראלים ערבים שמקימים משפחה- להתאחד בישראל, זאת כדי שמחבלים לא ינצלו את האפשרות להתגורר בארץ, לשנות מאזן דמוגרפי ואף לבצע פיגועים.

לאור בריחת המחבלים מבית הסוהר גלבוע, מעניין יהיה לצפות באופן בו ינהל ח"כ טאהא את הדיון בסוגיה במסגרת הוועדה שבראשה הוא עומד, ולהבין כיצד בדעתו לפעול בנדון, אם בכלל יכול אדם בעל דעות כשלו לעסוק בדבר ולהיות חשוף למידע רגיש למען בטחונה של מדינת ישראל.

מינויו של ח"כ טאהא לראשות הועדה הינו ללא ספק בשורה לרגל השנה החדשה בעבור תומכיו היהודים הגלותיים וחבריו הערבים הפטריוטים, המתפרסים ומשתלטים על ארץ ישראל, מהנגב דרך שטחי הרשות הפלסטינית ועד הגליל.

לסיום, מאחל אני כי לרגל השנה החדשה נשמע בשורות טובות מאלו. בשורות המחזקות את עם ישראל כריבון ומושל בארצו, המשיבות את חוסנו, גאוותו וכבודו הלאומי. בקיצור שנהיה לראש ולא לזנב... או לכל הפחות ש"לא ניתן לזנב לכשכש בכלב".