לוחמות בצה"ל
לוחמות בצה"לצילום: דו"צ

גם בכתבת ענק אפופת אדי הערצה, כמו זו על הטנקיסטיות שפורסמה ב'ידיעות אחרונות' לפני כשבועיים, הצליחה להתפרץ מפיה של המראיינת חן ארצי־סרור שאלה שיש בה מן התדהמה. "ראיתי נכון, יש לכן עץ ריח קטן בתוך הטנק?" היא ביררה עם צוות הטנק שכולו על טהרת המין הנשי ומוצב בגבול מצרים, באזור ניצנה. את התשובה צריך לקרוא כמה פעמים כדי להאמין שהדברים הללו אכן נאמרו מפי לוחמות בצה"ל, ואז נותר להחליט אם לצחוק או לבכות: “זה עוד הבדל בינינו לבין הבנים. אנחנו מלטפות את הטנק, מנשקות אותו, כל חלק בו מקבל טיפול אישי עם מגבונים ומברשות פיציות. אצל הבנים זה לסיים עם זה ויאללה ביי. אני לא מזלזלת בשריונרים, אבל זה באמת יחס אחר. אנחנו רואות את הטנק גם בתור מכונת מלחמה, אבל גם כמו התינוק שלנו”.

נזכיר כי פיילוט שילוב הנשים בחיל השריון היה נתון במחלוקת עזה מראשית דרכו בשאלת יעילותו בכל הנוגע לתפקוד המקצועי של חיל השריון. גם לאחר שהחל, התברר כי הוא נכשל בתוצאות הביצועים של הלוחמות שהשתתפו בו, לכל הפחות בהשוואה לביצועי לוחמים גברים. אגב, בתחילתו הצביעו הנתונים בקרב מועמדות לגיוס כי אין מספר מספיק של בנות שמבקשות להשתלב כלוחמות בטנקים, אולם צה"ל – או מי שדוחף אותו לכך – היה להוט לשלב את הנשים גם בחיל הזה וכך נאספו אחת לאחת בנות שיאיישו את הניסוי. אחרי שעבר את בג"ץ וקיבל אשרור להמשך מהרמטכ"ל אביב כוכבי, המשיך הפיילוט לשלב הבא והלוחמות הוצבו בשטח. דובר צה"ל, כדרכו, מיהר להאדיר את הלוחמות המאובקות בגבול, וסידר להן כתבת ענק מתחנפת בגיליון סוף השבוע של 'ידיעות'. כתבה שהיא דוגמה אחת מני רבות לחזית הערכית שבה משקיע צה"ל כבר לא מעט שנים – קידום נשים ושוויון מגדרי, לא פעם על חשבון מטרתו המקורית – שמירה על ביטחון ישראל.

כשבנט דיבר על "ערימה של שקרים"

העיסוק המתמשך של צה"ל בפוליטיקת הזהויות מקומם עוד יותר בעקבות מותו של לוחם מג"ב בראל שמואלי הי"ד. התרחיש אומנם היה צפוי בהחלט: לא מפתיע היה לשמוע גורמים מסוימים במפה התקשורתית והפוליטית שמיהרו לעוות את הקריאה האותנטית של ההורים השכולים ושל אזרחים בעלי שכל ישר ולצבוע אותם כ"פעילים פוליטיים". הזעקות נגד הוראות הפתיחה באש, אלה שכבר מזמן לא חסות על חיי החיילים אלא מותאמות הרבה יותר לשמירה על שלומם של המחבלים, לא נעמו במיוחד לאוזניהם של עיתונאים בעלי צבע פוליטי משל עצמם. למרבה האכזבה – עוד אחת בשורה של אכזבות – הצטרף גם ראש הממשלה נפתלי בנט, מי שצייר עצמו מאז ומעולם כביטחוניסט ומי שמעניק את הגב הרחב ביותר ללוחמי צה"ל ולשמירה על ביטחונם, למקהלה שניסתה לטייח את הביקורת על התקרית השערורייתית שבה נהרג שמואלי, ולדחוק את הכול תחת הכינוי "ערימה של שקרים", מתובלת ב"פוליטיקאים ציניים".

על רקע אובדן סולם הערכים בצה"ל בכל הנוגע ללחימה מקצועית, נחושה ובעיקר חדורה בצדקת הדרך, הבחירה של ראשיו להשקיע בקידום ערכים אחרים, שבשום צורה אינם משיקים למטרתו המוגדרת היחידה, צורמת במיוחד. שילוב הטנקיסטיות בצה"ל אינו המקרה היחיד שבו ממהר הצבא להתפאר בכותרות ענק. שימו לב להודעה המתמוגגת שפרסם בשבוע שעבר דובר צה"ל רן כוכב על מינויה של קצינה מוסלמית לסגנית ראש תחום תקשורת ערבית בדובר צה"ל והעלאתה לדרגת רב־סרן: "רב־סרן אלה ואויה, שאת סיפורה המיוחד ייתכן ואתם כבר מכירים, הפכה אתמול לקצינה המוסלמית בדרגה הבכירה בצה"ל. אלה, את סמל לקירוב לבבות ונכס לצה"ל ולחברה הישראלית", משתפך כוכב, "המשיכי לדברר את צה"ל בכל שפה. מצדיע לך. לחייך מייג׳ור אלה!"

במקרה הזה, נראה שכוכב אפילו לא יודע במה להתרברב קודם – האם באישה שהופכת לקצינה בכירה בשורות צה"ל, או האם העובדה שהיא ערבייה מוסלמית שמתקדמת גבוה בסולם הדרגות מהווה מבחינתו סמל להצלחת הארגון שהוא מדברר. העיסוק בקידום הדו־קיום, אגב, אינו מקרי. הוא חלק מדף מסרים שדובר צה"ל החדיר היטב גם לכתבה על הטנקיסטיות, בריאיון עם אחת הלוחמות שבן זוגה הוא, כמובן, ערבי מוסלמי. כך מספרת נהגת הטנק טלי רסקין: "בן הזוג שלי ערבי מוסלמי. מבחינתם אישה לוחמת זה בגדר בדיחה. היה לו סופר־קשה. אחרי שהוא קלט שאני ראש בקיר, הוא המעריץ הכי גדול שלי. בטקס הסיום שלנו הוא לא הפסיק לצלם. למרות שהיו לו משקפי שמש, ראיתי אותו בוכה מגאווה. מבחינתי ככה נראית אהבה". ללא ספק, ציטוט שיש בו הכול: אישה לוחמת, זוגיות מעורבת (במילים יהודיות קוראים לזה התבוללות) וערבי שנמס למראה לוחמת בסיום המסלול. לכוכב מגיעה על זה לפחות איזו כוכבית.

לא אישה לא מעניין

הלאה, שוב ב'ידיעות אחרונות' מהחודש האחרון: תחת הכותרת "אישה נוספת שוברת את תקרת הזכוכית בצה"ל", וכותרת נוספת באותיות ענק "הקצינה שעושה היסטוריה" – לא פחות, מובא סיפורה של סרן א', שבראש השנה תיכנס לתפקיד קצינת המודיעין של חטיבה 7 של השריון. אומנם באותיות הקטנות מתברר שהאירוע אינו כה היסטורי, שכן אישה כבר כיהנה כקצינת מודיעין חטיבתית בתותחנים, אבל אם אפשר למסגר את מינויה של אישה לקצינה, עם קצת יישור מפה ועיקום משם – אז למה לא בעצם? עוד וי בדף המסרים.

ועוד טעימה לסיום: לפני כחודשיים חגג דובר צה"ל מינוי מרגש נוסף, שכמובן שהאלמנט הדרמטי היחיד בו הוא – ניחשתם נכון. "היא אלופה!" הכריז רן כוכב בחשבון הטוויטר כשבישר לעם המצייץ בציון על מינויה של יפעת תומר־ירושלמי לתפקיד הפרקליטה הצבאית הראשית, מה שגם הופך אותה לאלופה השנייה בתולדות צה"ל אחרי אורנה ברביבאי. אחרי שהסביר גם את העובדה הזאת וקבע כי "אין ראויה ממך", ציין כוכב את הרזומה המקצועי שלה בצה"ל. תומר־ירושלמי אומנם מילאה שורה של תפקידים משפטיים בצה"ל, אולם בקדנציה הנוכחית היא מכהנת בתפקיד היוהל"ם – יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר. אומנם נראה כי היא נזהרה מלשחרר אמירות ציבוריות שנויות במחלוקת בתחום קידום הנשים, אבל מינויה של אישה שיש לשער כי היא בעלת אג'נדה מגדרית ברורה לתפקיד משפטי כה חשוב בצה"ל צריך להעביר צל של דאגה אצל מי שעוקב אחרי ההתרחשויות.

גם משטרת ישראל נמצאת עמוק בפוליטיקת הזהויות, ופרסמה גם היא לאחרונה בהתרגשות את דבר מינויה של סיגלית בר צבי, שתקודם לדרגת ניצב ותמונה לראשות אגף המבצעים והשיטור. "בכך תהפוך בר צבי לאישה הראשונה שתכהן במשטרה בדרגת ניצב בתפקיד מבצעי", דייקו את ההגדרה, מה שלא מיעט את הצורך של דוברות המשטרה להאדיר את הקידום הנשי החדש.

בארגון 'תורת לחימה' עוקבים בדאגה אחרי המגמה הלא חדשה הזאת בצה"ל ובכוחות הביטחון. "התפקיד של צה"ל הוא לנצח במלחמה, לא לעשות קירוב לבבות ולא קידום שוויון מגדרי או קידום שוויון מגזרי", אומרים שם. "זה לא רלוונטי אם היא אישה ראשונה בתפקיד או המוסלמית הכי בכירה. זה מסיט את הדיון ואומר שלצבא יש עוד ערכים חוץ מלנצח במלחמה. הרי אם האישה הזאת מקצועית וטובה בפני עצמה, למה צריך לכתוב את כל זה? זה אומר שיש סולם ערכים אחר, שמתעדפים אותה ולא רק לפי המקצועיות. כשמתרגשים מקידום מגדרי או מגזרי, זה פירוק של כל תפיסת הניצחון. הרי אין פרסומים כאלה על מג"דים או קצינים במשטרה. על גבר בדרגת סרן יעשו כתבה ענקית ויגידו שהוא עושה היסטוריה? אם יש כתבה ענקית על סרן זה רק כי היא אישה. אם יש קצין שניצח, זה לא מעניין. לזה לא ייתנו נפח".

במציאות הקיימת, שבה להוראות פתיחה באש מסורסות ומבולבלות קורא הרמטכ"ל "הוראות ברורות", ומנגד אותו רמטכ"ל מוביל את שילוב הלוחמות בשריון, לוחמות שמלטפות את הטנק ומגדירות אותו כ"תינוק", נותר רק לאחל לכולנו בהצלחה במלחמה הבאה.

[email protected]