עו"ד שלום וסרטייל
עו"ד שלום וסרטייל צילום: דוברות ציפחה

ביום פקודתו מחזק משה את העם ואת יהושע, כיצד להמשיך את ה'וילך' עם הסתלקותו מהנהגת ישראל אחרי ארבעים שנה, ובעצם מאז היו לעם.

לעם הוא אומר: 'חזקו ואמצו' בשל שלוש מטרות: הקושי בפרידה ממנהיגם משה, אמון ביהושע המנהיג החדש וזירוזם לצאת בהנהגתו למימוש זכותם על ארץ ישראל: בל תיראו ואל תערצו מהבטת פניהם. מיד לאחר מכן, מחזק משה את מחליפו יהושע לעיני כל ישראל, לכבדו בפניהם, באותה ברכה - 'רק חזק ואמץ', ושונה הוא אותה ומשלש אותה, כדברי הגמרא בברכות, חזק - בתורה, ואמץ - במעשים טובים. ועוד הוסיף ואמר לו: עם זה שאני מוסר לך עדיין גדיים הם, עדיין תינוקות הם, אל תקפיד על העם על כל מה שהם עושים, שאפילו הקב"ה לא הקפיד עליהם על כל מה שעשו. אך לפי הפסיקתא לצד הגזר יש גם מקל, הכל יהיו תחת רשותך, ובעת הצורך: "טול מקל והך על קודקודם, כי דבר אחד לדור ואין שני דברין לדור".

הביטוי 'רק חזק', מופיע בהקשר לדיני נפשות, כי יש ולמרות הדיבר 'לא תרצח', ולמרות הציווי רַק: "חֲזַק לְבִלְתִּי אֲכֹל הַדָּם כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ". עתה, ערב הכניסה לארץ אף תהא מצווה ליטול נפשות, פעמים של אויבים הבאים על ישראל, פעמים אף של אויבים מבית, ככתוב: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יַמְרֶה אֶת פִּיךָ ... לְכֹל אֲשֶׁר תְּצַוֶּנּוּ יוּמָת רַק חֲזַק וֶאֱמָץ", ופעמים כמו במלחמת העי, נופלים ל"ו צדיקים, וגם לכך צריך המנהיג חיזוק, לבל ירפו ידיו.

משימתו העיקרית של יהושע היא להביא את עם ישראל לארץ ישראל, תוך שמירת התורה המצריכה ברכת 'רק חזק ואמץ מאוד', אך גם מלחמה מצריכה זירוז וחיזוק, חזק ואמץ, ואל תירא כי ה' הוא ההולך לפניך הוא יהיה עמך. הוא שאמר והיה העולם הוא שהוציא את ישראל ממצרים... הוא שיפיל את שבעת המלכים... הוא ראשון והוא אחרון ומבלעדיו אין א-לקים... לכן, אל תירא ואל תחת: 'אַתָּה תָּבוֹא אֶת הָעָם הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם וְאַתָּה תַּנְחִילֶנָּה אוֹתָם', מבהיר האלשיך, תפקידך להנחיל בלבד לכל שבט את חלקו. חזק ואמץ, אינך כובש רק הבא אתם.

לפני מספר שנים סיפרה לי פרקליטה בכירה בהתלהבות יתירה שהיא בו זמנית גם מורה לתנ"ך, ובאותה נשימה הוסיפה שהיא כמובן מדלגת על ספר יהושע כי זה ספר שמדבר על כיבוש... נדהמתי וכיהודי השיבותי לה למחרת בשש שאלות מתוך המבוא לספר יהושע כפי שלמדנו אנחנו בבית הספר:

הידעת, שלולי חטאו בני ישראל, ספר יהושע היה אמור להיות ספר הנביאים היחיד, מכל ספרי הנביאים והכתובים? הידעת שאין עוד נביא שעליו נאמר כי 'כתב בספר האלוקים', בין שכתב שמונה פסוקים, בין שכתב, את פרשת ערי המקלט, ואת רוצה לדלג עליו? הידעת שביהושע מוגדרת ארץ ישראל כ'ארץ אחוזת ה'' שעליה אומר רבי יצחק, ...ברצונו נתנה ה' לגויים וברצונו לקחה מהם ונתנה לנו. הכיצד את מעזה לדלג על אחד האירועים הדרמטיים ביותר של עמנו? הרי ספר יהושע הוא המעבר החד של בני ישראל ממנהיגות ניסית, למנהיגות בדרך הטבע, ללא מן, ללא ענני כבוד וללא באר מרים. בעשרה בניסן נכנס עם ישראל בהנהגת יהושע לארץ ישראל, אפילו הירדן נסב לאחור, ואת נסוגה מללמד זאת?! ביריחו המבוצרת המכונה מפתחה של ארץ ישראל, התכנסו חיילות שבעת העמים כדי להילחם לראשונה בישראל ולמנוע את כניסתו לארץ, הכוהנים על פי ציווי ה' הקיפוה שבע פעמים, תקעו והריעו, החומות נפלו, אויבינו נבהלו ונסו על נפשם. או אז חיבר יהושע את תפילת עלינו לשבח, המצביעה על מטרת-העל של כניסתנו לארץ, שלא עשנו כגויי הארצות.

תפילה מרוממת זו, הואיל ונאמרת בסוף התפילה, פעמים שהיא נאמרת בלי משים, ביציאה מבית הכנסת, אך בראש השנה היא נאמרת בעיצומה של תפילת מוסף, ולא בכדי. לנגד עיני יהושע התכנסו שבעה עמים, סוגים שונים של עבודה זרה, כאן פרצה מעמקי לבו ההודיה לבורא עולם, עלינו לשבח לאדון הכל... שלא עשנו כגויי הארצות, שלא שם חלקנו בהם, וגורלנו ככל המונם... ואנחנו כורעים ומשתחווים לפני מלך מלכי המלכים. כאן החל תיקון העולם במלכות ש-ד-י, ואשרי העם ממשיכי התיקון ויפה הדבר שפרשה זו נקראת בשבת שובה, בימים של תיקון.

עו"ד שלום וסרטייל הוא יו"ר חברת הנדל"ן ציפחה אינטרנשיונל

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו