ויטמינים
ויטמינים צילום: ISTOCK

הברזל הוא מינרל שמצוי בכמות גדולה בגוף האדם ויש לכך סיבה טובה מאוד: הברזל נחוץ למגוון רב של תפקידים חיוניים.

בין היתר הוא מסייע לנשיאת חמצן בגוף, לחילוף חומרים וכן לתהליכים של גדילה והתפתחות. רוב הברזל מצוי על גבי כדוריות הדם האדומות ותפקידו העיקרי הוא להסיר את החמצן מהריאות אל הרקמות שבגוף.

אם אין אספקה של ברזל ממקור חיצוני בכמות הנחוצה, האדם יפתח אנמיה וכן אספקת החמצן לרקמות פוחתת. בשל כך, יתפתחו תופעות שונות שעלולות לפגוע באיכות החיים של האדם.

כיצד משפיע חוסר ברזל על האדם ומהם הגורמים לחוסר ברזל?

אדם שסובל ממחסור בברזל יסבול מכמה תופעות שונות כגון: קוצר נשימה, חולשה, חיוורון ועייפות, קשיי זיכרון וריכוז, נשירת שיער מוגברת, דפיקות לב חזקות ועוד. יתרונות הברזל הם גדולים מאוד ועל כן כאשר יש מחסור בברזל בגוף חשוב ליטול תוספי ברזל.

ישנם לא מעט גורמים שיכולים להביא אדם לסבול ממחסור בברזל כגון: אם התזונה של האדם לקויה והיא לא מספקת לגופו את כל אבות המזון הרלוונטיים, אם אורח החיים שלו צמחוני או טבעוני, עם העלייה בגיל גם ניתן לראות את איכות ספיגת החומרים המזינים מהמזון הולכת ופוחתת ולכן ככל שאדם מתבגר יתכן שהוא יסבול ממחסור בברזל.

מעבר לכך, מחסור בברזל יכול להיגרם בשל מחלות או טראומות שונות שהאדם עובר שיכולות לגרום לייצור מופחת של תאי דם אדומים או לדימום משמעותי.

חוסר ברזל נפוץ בכלל האוכלוסייה אולם ישנם קבוצות המצויות בסיכון יתר לחוסר ברזל כגון: נשים בהריון, פעוטות, נשים מניקות וכן קשישים. בכל מקרה שבו אדם לא מצליח לצרוך מספיק ברזל מהאוכל שהוא אוכל, מומלץ לו ליטול תוסף ברזל.

מקורות לצריכת ברזל

חשוב לדעת כי הברזל מצוי במגוון רחב של מזונות כאשר המקורות הנפוצים ביותר הם במזון מן החי ובעיקר בכבדים של בעלי חיים, בבשר בקר, בבשר הודו, בביצים ובדגים. לברזל יש גם מקורות מהצומח וניתן למצוא אותו באגוזים, שקדים לא קלויים, שומשום מלא, שעועית ירוקה או לבנה, גרגירי חומוס, עדשים, שמרי בירה, דוחן ועוד.

חשוב לדעת שעל אף שניתן למצוא את הברזל במגוון רחב של מזונות, כמות הברזל במזונות לא תמיד גבוהה מספיק וכן אחוז הספיגה שלו נמוך ועל כן, אנמיה יכולה להיות נפוצה גם בקרב אנשים שסבורים כי התזונה שלהם מאוזנת ונכונה. אם אתם לא אוכלים בשר, אם אתם טבעוניים או צמחוניים, חשוב מאוד שתבדקו האם יש לכם כמות תקינה של ברזל בגוף. אם לא, כדאי שתתחילו ליטול תוסף ברזל.

איזה תוסף ברזל כדאי לבחור?

כיום ניתן למצוא תוספי תזונה של ברזל שמגיעים ככדורים או תוספי ברזל נוזליים. יש לא מעט אנשים שנוטלים כדורים של תוסף ברזל אך עדיין ממשיכים לסבול ממחסור בברזל ועל כן, חשוב לדעת שרבים מתוספי הברזל הם בעלי יכולת ספיגה מאוד נמוכה. בשל כך, אין לוותר על תוספי הברזל באופן כללי אלא פשוט כדאי לחפש תוספי ברזל שנספגים בצורה טובה יותר בגוף כגון: תוסף ברזל נוזלי.

על פי מחקרים שונים תוספת ברזל נוזלי נספגת בגוף בצורה יעילה הרבה יותר מטבליות ברזל. יכולת הספיגה המשופרת מגיעה לכמה עשרות אחוזים המאפשרת להפחית את צריכת הברזל היומית. אין ספק כי כיום הדרך הטובה ביותר לצרוך ברזל היא באמצעות תוסף נוזלי. התוספים הנוזליים שקיימים כיום בשוק הם מתקדמים מאוד, כך לדוגמא: ברזל נוזלי מסוג ביסגליצינט אשר ידוע כתוסף ברזל איכותי מאוד המבטיח את הספיגה המקסימלית של ברזל בגוף.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו