צריך לגרום לבסיס להחזיק גם עוד 50 שנה
צריך לגרום לבסיס להחזיק גם עוד 50 שנהצילום: דובר צה"ל

מאז הקמתה לפני כשנה וחצי, עברה היחידה הרב-מימדית ("רפאים") תהפוכות רבות: היא התחדשה באמל"ח מתקדם, התהדרה בתורת לחימה ייחודית, ואפילו הספיקה להשתתף בכמה אירועים מבצעיים מוצלחים. אך לפני חודש וחצי, הושלם אחד המהלכים החשובים ביותר - הוקם ליחידה בית קבע במרכז הארץ.

אחרי יותר משנה בה נדדו ממקום למקום והוצבו במפח"טים שונים, נכנסו לוחמי "רפאים" לראשונה לבסיס היחידה, שכבר קיבל שם מיוחד בקרב הגורמים באט"ל, שהיו אמונים על בנייתו: "בסיס הלגו הראשון".

עם הקמתה הוגדרה היחידה כ"ניסויית" - יחידה שבעזרתה בודקים תהליכים ויכולות של לוחמים מוכשרים ומאומנים היטב, המשמשים בעצם ראי לשדה הקרב העתידי והטכנולוגי. באט"ל ובזרוע היבשה החליטו לנצל את העובדה הזו, ולבנות את הבסיס הראשון ממכולות סחר ישנות שעברו שיפוץ.

כך, באותו אופן בו היחידה מאפשרת לצה״ל להתנסות ולבדוק כיוונים חדשים, כך גם הבסיס שלה ותהליך הגיית הרעיון והבנייה הייחודיים שלו.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

"זו בשורה גדולה", פותח רמ"ח שוהם ותשתיות, אל"ם מיקי בן חמו, "מכולות ששטו לפני זה בים על אוניות סוחר שמוחזרו והפכו למעשה למתקן צבאי. יחד עם חברה אזרחית, הן הוסבו לשירותים ומקלחות, מגורים, משרדים, מועדון לוחמים וחדרי תדריכים". היקף המיחזור בבסיס החדש, כך מתגאים באט"ל, עומד על כ-40 אחוזים.

כל מכולה הותאמה במפעל לייעודה החדש ועברה שיפוץ מקיף. אחריו, היא הגיעה למתחם הבסיס והונחה "כמו משחק לגו". בניגוד למתבקש - מי שיגיע לבסיס החדש כלל לא ישים לב שמדובר במכולות, מכיוון שהן מותאמות לייעודן בצורה מופתית.

"זה לא שיפוץ רגיל - זו בנייה של בסיס חדש מאפס, פרויקט של שנה וחצי שהפך שממה למתקן ללוחמים שגוזרים בו סרט״, מעיד אל״ם בן חמו, ומוסיף: ״בשביל להצליח לענות על צרכי יחידה, שהשתנות והתחדשות הם מערכיה המרכזיים, צריך לחשוב מחוץ לקופסה. ניצלנו את ההזדמנות כדי לשנות גישה שהייתה נהוגה זמן רב. היינו בונים בסיסים שיש להם ייעוד מוגדר - מבצעי, הדרכתי או מנהלתי. אבל כשמסתכלים על הבסיס הזה, למעשה, קיבלנו ערבוב של כלל הייעודים".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

במחלקה שמו דגש רב על התאמת הבסיס לאופי היחידה החדשה, ועל העמדת מתקנים ייחודיים שיחזיקו זמן רב. "כשניגשים להקמה כזו ההסתכלות היא דרך העיניים של הלוחמים והמפקדים במתקן הזה", הוא מספר, "צריך לגרום לבסיס להחזיק גם עוד 50 שנה. שיהיה עמיד ופונקציונלי - אבל גם מגניב ומעניין".

אומנם לוחמי "רפאים" נכנסו כבר למשכנם החדש, אבל יש עוד כמה תוכניות לפיתוח המקום: מטווח שמוקם בימים אלה, ובעתיד גם תיבנה לש"בייה שתותאם למשימותיה הייחודיות והמגוונות של היחידה הרב מימדית.