הרב ינון זמיר
הרב ינון זמירצילום: המרכז האקדמי לב

ישן וחדש ביעקב

אחד הסיפורים המרתקים שאירעו ליעקב מתרחש בצעירותו, כשעשיו חוזר מהשדה עייף ורעב ויעקב מנצל זאת כדי לקנות ממנו את הבכורה. דרך סיפור זה אפשר להבין הרבה מאוד על דמותו של יעקב, מפני שהסיפור מעורר תמיהות: לשם מה יעקב צריך את הבכורה, וכיצד בכלל אפשר לקנות מציאות בכסף? הרי הוא נולד שני, ושום מחיר לא יסובב את הגלגל לאחור.

רש"י מבאר שיעקב התכוון לעבודת המקדש. אך ודאי שרש"י מתכוון לרעיון רוחני, ולא לפרש את פשט הפסוקים. הרי בזמנו של יעקב לא היה בית מקדש ולא עבודה בו. ואם נפרש שכוונתו לעבודה העתידה לכשייבנה (מה שמעורר תמיהה ביחס לתגובתו של עשיו: "הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת" (בראשית כה, לב), ופירש רש"י שימות על ידי איסורי המקדש, והרי הכוונה לדורות עתידיים, ומה הקשר למיתת עשיו עצמו?) - האם הבכורה היא שמקנה את הזכות לעבודת המקדש, ולא המעשים? הרי הבכורות איבדו את זכותם בעבודת המקדש בגלל חטאיהם, ואם כן, עבודת הקודש ניטלת מהבכור אם אינו ראוי לה, ועוברת למי שראוי בזכות מעשיו!

ייתכן, אם כן, שכוונת יעקב הייתה לקנות את תכונת הבכורה מעשיו, תכונה שראה בה חשיבות יתרה, ועד אותה עת הייתה חסרה בו. התורה מסבירה ששמו של יעקב ניתן לו בגלל שידו אוחזת בעקב עשיו. יעקב - מלשון עקב, כמו אדם שעוקב אחרי חברו ובא בעקבותיו.

אך אחרי מי יעקוב יעקב? האם אחרי עשיו? האם זו הייתה כוונת הוריו בקריאת שמו? הרי לא ייתכן. אין קשר בין רשעותו של זה לצדיקותו של זה. יעקב לא הולך בעקבות עשיו, ודרכיהם שונות ביותר. מסתבר לפרש שכוונת קריאת השם לומר שיעקב יעקוב אחרי יצחק אביו, אחרי רבקה אמו. הוא הרי הולך בעקבות מעשיהם הטובים ומהווה המשך ישיר לדרכם האמונית. ממש 'העתק הדבק'. אותן תכונות ומידות מעולות שיש בהוריו, נמצאות גם בו. הוא העקבות המדויקים שלהם.

את התכונה הזאת מכיר יעקב היטב, ואכן אין ספק שהיא חשובה מאוד לביסוס והקמת האומה. המסורת וההליכה בדרכי אבות הן תרבות האומה, משמעותה וייעודה. יש בו ביעקב את החצי הראשון של המשפט "אם שמוע בישן".

אך לא די בתכונה זו, חושב לעצמו יעקב. צריך גם את המשך המשפט - "תשמע בחדש". הבכור הוא הראשון, פוטר את הרחם ומחדש מציאות חדשה. הוא לא נגרר אלא מושך קדימה. הוא לא מחקה אלא מוביל ופורץ דרך. תכונה זו חשובה מאוד לביסוס האומה, ובלעדיה אי אפשר לתקן עולם במלכות שדי. תכונת החדשנות חייבת גם היא לבוא.

לכן יעקב מתאמץ לקנות בנפשו תכונה זו במעשה קניין ממשי. מעשה זה יוצר בנפשו זיקה לאותה מידה, ואין אפשרות להישאר רק בדיבורים על חשיבותה, צריך גם לפעול, אפילו במעשה סמלי. פעולת קניית הבכורה נעשתה כדי להחיל מהלך חדש בנפשו, לקנות את תכונת החדשנות והקִדמה כהשלמה לתכונתו הבסיסית והיסודית של ההליכה במסורת ומה שכבר קיים. ייתכן שבזכות התחלה זו היה מסוגל מאוחר יותר "לגנוב" את הברכות באופן בוטה הרבה יותר.

הרב ינון זמיר

ר"מ בבית המדרש, המרכז האקדמי לב