אוהדי סכנין מתפרעים לא בפעם הראשונה
אוהדי סכנין מתפרעים לא בפעם הראשונהצילום: פלאש 90

"ברוח ובדם נפדה את אל-אקצה", כך תועדו אוהדי בני סכנין קוראים במהלך משחק הכדורגל של קבוצתם הערבית מול מכבי חיפה במסגרת המחזור השני של ליגת העל בכדורגל לעונת 2021/22 שהתקיים שלשום באצטדיון 'סמי עופר' שבחיפה.

בתיעוד נראו מאות מאוהדי סכנין קוראים בגנות ישראל ובעד הטרור הערבי, כאשר כל אלה מצטרפים להסלמה האחרונה שמתקיימת ברחבי המדינה, מירי הטילים מעזה לשטחי הדרום, דרך בריחת 6 המחבלים מכלא גלבוע וההתפרעויות בבתי הכלא ועד הפיגוע שהתרחש היום (שני) בירושלים.

מי שיצא בתקיפות נגד הקריאות ודרש לעונשים חמורים נגד המועדון הערבי, ולא בפעם הראשונה בשל התנהגות אוהדי קבוצתם, הוא יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר.

במכתב ליו"ר ההתאחדות, כתב ח"כ בן גביר: "מדובר בהסתה חמורה וקריאה ברורה לטרור ולאלימות, שאין לה מקום במדינת ישראל בכלל ובמגרשי הספורט בפרט. יש לנקוט בהליכים נגד קבוצת בני סכנין ואוהדיה".

במכתבו מציין ח"כ בן גביר כי זו אינה הפעם הראשונה בה אוהדי סכנין קוראים קריאות הסתה כאשר הקבוצה אף הודתה בעבר כי אוהדיה ביזו דקת דומיה לזכר הנספים באסון הנחל בצפית וכן נענשה בגין התפרעויות אוהדיה וביזוי המנון המדינה בשטחה הם משחקים.

"אמש קראו אוהדי קבוצת בני סכנין קריאות הסתה באצטדיון סמי עופר בחיפה, בנוסח "ברוח ובדם נפדה את אל-אקצה". יצוין, כי אין זו הפעם הראשונה בה אוהדי הקבוצה קראו קריאות הסתה והקבוצה נענשה בגין ביזוי ההמנון של מדינת ישראל".

לדברי ח"כ בן גביר, "הקריאות שנשמעו אמש חמורות פי כמה ביחס לעונשים הכבדים המושתים על קבוצות אחרות בגין קריאות חמורות הרבה פחות". בן גביר ציין לדוגמה את קבוצת בית"ר ירושלים שנענשה בהפחתת נקודה אחת בפועל, קנס בסך 40 אלף ש"ח, קיום משחק ביתי ללא קהל וקיום משחק ביתי ברדיוס, וזאת בגלל השלכת חפצים וקריאה לעבר שחקן היריבה - 'מחבל'.

במכתבו הוסיף ח"כ בן גביר כי: "לא יתכן שקבוצה שמשחקת בליגה הישראלית תשלים עם קריאות כאלה מצד אוהדיה, ויש לנקוט בהליכים נגד קבוצת בני סכנין ואוהדיה. על ההתאחדות להשעות את משחקיה של סכנין באופן מידי ולהשית עליה עונשים חמורים של הפחתת נקודות, משחק ללא קהל וקנס כספי כבד", כתב ח"כ בן גביר ליו"ר ההתאחדות לכדורגל אורן חסון.

מי שבאופן מפתיע התייחסו גם כן להתבטאויותיהם החמורות של אוהדי סכנין, היו ראשי תכנית 'בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים' מבית הקרן החדשה לישראל, כששם הודו כי מדובר בתופעה שהולכת ומתרחבת בין אוהדי סכנין.

"משהו לא טוב קורה ביציעי בני סכנין", כתבו ראשי התכנית שתפקידה לדווח על אירועים אלימים וגזענים ביציעים.

ראשי התכנית ציינו כי אמירה זו של אוהדי סכנין במשחק מול חיפה שלשום, נוספת לשירת אותם אוהדים במשחק מחזור הפתיחה מול מכבי ת"א באצטדיונם הביתי, כאשר קראו: "שתהיה שואה למכבי".

לדברי ראשי התכנית, "זוהי תופעה חדשה יחסית ביציעי סכנין. הקריאה על אל-אקצה נשמעה עד כה לעתים נדירות מאוד ורק במשחקים מול בית"ר ירושלים או מכבי תל אביב, כחלק מתחלופות קריאות פוליטיות ו/או גזעניות בין האוהדים. הקריאה על השואה מעולם לא נשמעה ביציעי סכנין עד העונה".

עוד נכתב בהודעתם כי "בהנהלת בני סכנין מאוד מודאגים מהשירים הללו, ובצדק. למשך שנים ניסו בסכנין למנוע את כניסת הפוליטיקה לכדורגל – אסרו על הכנסת דגלי פלסטין וביקשו מהאוהדים שלא להפוך את היציע לקרקע פוליטית".

ראשי התכנית טוענים כי לאירועי מבצע 'שומר החומות' יש חלק בהתנהגות אוהדי סכנין. "נראה שמשהו השתנה ביציע בני סכנין העונה, אולי בעקבות המהומות שהיו בקיץ. נראה שהאוהדים הצעירים יותר, "האולטרס", חזרו ליציעים אחרי שהחרימו את הקבוצה למשך תקופה לא מבוטלת, ולצערנו הרב נראה שרבים מהם לא רוצים לזנוח את האמירות הפוליטיות.

אנחנו ב'בועטים את הגזעות והאלימות מהמגרשים' רואים את האירועים הללו כהתפתחות מדאיגה שעלולה לגרום להתלקחות ביציעים. אחרי כמה שנים של שקט יחסי ביציעי סכנין, אנו חוששים שהעונה תהיה עליית מדרגה משמעותית בכל מה שקשור לאירועים אלימים, גזעניים או פוליטיים, על ידי אוהדי סכנין או אוהדי הקבוצות היריבות.

אנו מקווים שקריאות אלו לא יהפכו לשגרה ביציעי בני סכנין – הקבוצה שתמיד היוותה סמל ומודל לדו-קיום והצליחו להרחיק ממנה את הקולות הקיצוניים", נכתב בהודעת התכנית מבית הקרן החדשה לישראל.