צימר ליבנה בבת עין
צימר ליבנה בבת עיןצילום: תיירות גוש עציון

גוש עציון היה בעיניי תמיד מסע היסטורי שזור בסיפורי עוז וגבורה יהודית. יום טיול אחד בגוש לפני כמה שנים גרם לי להתאהב. נשביתי בקסמיהם של האזור, הנופים, האתרים, האווירה והאנשים הנפלאים. הנסיעה אל הגוש גרמה לי להרגיש כאילו נסעתי לחופשה בארץ אחרת בזכות הכבישים, היערות והמרחבים הפתוחים. כבר בדרך ידעתי שאני הולכת ליהנות, ומאז אני רק רוצה לחזור.

אתרי התיירות הרבים והמתפתחים של גוש עציון הפכו אותו בשנים האחרונות לאזור טיול מבוקש עם מגוון אטרקציות ואתרי מורשת, ובתוכם המוכרים יותר כמו הרודיון, שביל הל"ה, אמת הביאר ועוד. מיצגים אור־קוליים מציגים את סיפורי הגבורה של אנשי הגוש, ומעיינות שכשוך רבים ומתוחזקים היטב, נחלים, בריכות ונקבת מים נותנים מענה לחובבי הטבע. יש גם מתקני אתגר וספורט אטרקטיביים, שהמפורסם והייחודי שבהם הוא האומגה הארוכה ביותר בארץ הנמצאת בחוות ארץ האיילים. שמעתי שגם שר התיירות, יואל רזבוזוב, גלש בה באומץ לאחרונה. יש גם חוות חיות עם מאה מינים של בעלי חיים, טיולי טרקטורונים וג'יפים במסלולים עוצרי נשימה, יקבים, אומנים, בית שוקולד, מסעדות מעולות ומקומות לינה רבים, וכל זה בתוך נוף בראשיתי הנמצא בשטח הררי וסלעי בגובה של יותר מ־900 מטרים מעל פני הים. עקב גובה האזור מזג האוויר בקיץ נעים ובחורף קר, גשום ואף מושלג.

תיירנים שפגשתי מספרים שראש המועצה שלמה נאמן ומשה ברוס, מנכ"ל תיירות גוש עציון, משקיעים הרבה מחשבה ומגייסים תקציבים גדולים לטובת שדרוג ופיתוח התיירות, טיפוח ותחזוקת אתרים היסטוריים ומעיינות, שילוט ועמדות הסברה, אתר אינטרנט מושקע - כל זה ועוד כדי להפוך את גוש עציון ליעד אטרקטיבי ומבוקש במיוחד. ואכן, מדי שנה אפשר לראות עלייה משמעותית במספר המטיילים המגיעים לאזור מכל רחבי הארץ והעולם.

כל הטוב הזה נמצא רק 10 דקות נסיעה מירושלים, 45 דקות מתל אביב, ובונוס נוסף: מטיילים בלי פקקים, בלי לחץ וזיהום אוויר וזוכים לחוויה שאולי עוד לא הכרתם.

אז אם אתם מאזור המרכז, אתם לא חייבים לנסוע עד הצפון הרחוק כדי ליהנות ממעניינות, נחלים ונופש אטרקטיבי, ואם אתם אנשי הצפון - יש לכם הזדמנות להכיר מקומות חדשים.

רגע לפני שאתם מתכננים את הטיול שלכם יצאתי לבדוק היכן ישנים בגוש עציון, כי ככה מתחילים לתכנן נופש, ומצאתי מבחר גדול של אפשרויות לינה לזוגות ולמשפחות. מחוות בודדים בטבע עם אוהלים ללינה בשטח דרך חאן אקולוגי, צימרים פשוטים וגם יוקרתיים עם בריכה, בית ספר שדה עם סיורים ותוכן ועוד. כל אחד יכול למצוא כאן את מה שמתאים לו והמחירים סבירים ושווים לכל נפש. מי אמר שאי אפשר לנפוש בזול בארץ?

בתוך 22 יישובי הגוש פזורים מקומות לינה רבים ומגוונים. אספתי בשבילכם מדגם קטן של מקומות עם סיפורים מעניינים, אבל מומלץ בחום להיכנס לאתר של תיירות גוש עציון ולראות שם את ההצעות הרבות.

חוות קשואלה ביער הל"ה

בלב קרחת יער קטנה ביער הל"ה, במורדות המערביים של גוש עציון סמוך ליישוב גבעות, נמצאת חווה חקלאית, חוות קשואלה. המקום הוקם מלכתחילה כחוות בודדים במטרה לשמור על האדמות היהודיות. השומרים הנבחרים היו בני הזוג תחיה ויאיר בן דוד וילדיהם. שניהם תושבי הגוש שגדלו באלון שבות. הם כבר מתגוררים בחווה כמעט תשע שנים.

תחיה: "הגענו לחווה עם עדר כבשים כדי לשמור על האדמות. באנו במטרה ציונית, ועם השנים הבנו שיש חשיבות גדולה להביא מטיילים, להנגיש להם את המקום ולהכיר להם את האזור. רצינו שהיער יהיה מלא בחיים, ולכן לאט לאט הקמנו את מתחם האירוח שהיום יש בו מאהלים רחבים המתאימים לקבוצות גדולות, אוהלים אינדיאניים פרטיים ומשפחתיים ומתחם קמפינג ענק לבניית אוהלים באופן עצמאי. משנה לשנה הביקוש עולה ומטיילים רבים מגיעים להתארח אצלנו ואנחנו ערוכים לקראתם עם שירותים ומקלחות ומטבח מאובזר שמתאים לאירוח גם בשבתות".

אומנם מדובר בחאן בלב היער, אבל בני הזוג בן דוד דואגים היטב לתחזוקת המקום מבחינת ניקיון ואסתטיקה. במתחם שולחנות פיקניק, פינות למנגל, שקעים לחשמל, מתקני משחקים לילדים, פינת חי ועדר כבשים. בנוסף לאוהלים יש שתי יחידות אירוח, אחת משפחתית והשנייה לזוג. לא מדובר בצימר מפנק אלא ביחידות נעימות ונקיות עם כל מה שצריך. החווה היא מקום שקט ואין להשמיע בו מוזיקה ברמקולים כדי לאפשר לאורחים להתחבר לטבע וליער וליהנות מהשקט.

"שיא האירוח בחווה מתחיל בדרך כלל באביב, לפני פסח, ועם בוא החורף והגשמים הוא פוחת. כרגע זו עונה מעולה, מאוד נעים במהלך היום, בלילות קצת קריר. כשגשום וחורפי זה פחות מתאים", מוסיפה תחיה.

הטבע, היער הפסטורלי הנעים והתנאים הנוחים יחד עם האנשים המיוחדים שהגיעו לשמור על היער והיום מנגישים אותו לכולם ושמחים לספר על העבר וההווה של הגוש, הם שעושים את קשואלה למקום מיוחד במינו. בני הזוג מפעילים בחווה מבחר סדנאות של חיבור לאדמה לקבוצות, בנייה בבוץ ובאבן, הכנת פיתות וגבינות, התנסות בעבודה חקלאית ועוד. הרעיון הוא לחבר את המבקרים להיסטוריה, למורשת ולשורשים ולהעניק להם חוויה מגבשת וכיפית ואפילו ציונית. הסדנאות מתאימות לקבוצות בהזמנה מראש.

אם שאלתם את עצמכם מה מקור השם קשואלה, הרי שמדובר גם כאן בחיבור לסיפור ההיסטוריה הקשור במקום. השם ניתן לחווה על שם יעקב זרחי, אחד מלוחמי הל"ה שכונה על ידי חבריו קשואלה. זרחי היה צריך לצאת עם שיירת הל"ה ללחימה, אך מסיבות שונות לא הצטרף לשיירה. תשעה ימים אחר כך הוא נהרג בקרבות על הקסטל בירושלים.

בחווה תמצאו גם חממות לגידול פירות יער, ובעונה המטיילים מוזמנים לקטיף עצמי. כמו כן, האורחים נחשפים לחיים בחוות בודדים בלב יער. ברווזים, אווזים ותרנגולים מסתובבים בחווה ומשרים הרגשה מיוחדת, בדיוק המקום המתאים למי שמחפש שלווה ושקט בטבע, והמחירים אטרקטיביים ומתאימים לכולם.

לפרטים: 052-5992737.

***

חאן הפינג'אן בתקוע ד'

בני הזוג שרי ואליהו חברוני ושלושת ילדיהם גרים כבר 11 שנים בתקוע ד', יישוב בעל אופי מיוחד. 30 משפחות שבנו את הבתים שלהן בבנייה עצמית מגוונת. כשמגיעים ליישוב מרגישים את האווירה המיוחדת של המקום, כל אחד חי את חייו לפי רצונו ואמונתו בדרכו.

הבית של משפחת חברוני הוא שני אוהלים מונגולים הבנויים מבוץ והחאן נבנה בחצר, בנקודת נוף מדהימה מול מדבר יהודה, ים המלח ונחל תקוע. החלום היה להקים מרחב שמביא את העולם שלהם ומאפשר לאנשים מבחוץ לפגוש ולחוות משהו אחר ולצאת מהשגרה. הם בנו את החאן בעצמם ובאהבה רבה מתוך תשומת לב לפרטים הקטנים. המבנה בנוי מחומרים טבעיים ומקומיים - אדמה, קש, אבן ועץ - כחלל אחד עם פתחים גדולים למזרח ולנוף ומעוצב בסגנון אותנטי. הרעיונות העיצוביים הם ממקומות שראו בטיולים במרוקו ובסיני. בחלל מפוזרות מחצלות וכן מזרנים וכריות מקושטות. הוא ממוזג בקיץ ומחומם בחורף. בחצר מרפסת אבן גדולה ומוצלת שאפשר לרבוץ בה, ליהנות מזריחות ושקיעות מדהימות ולצפות אל הנוף המדהים שממלא את הלב והנפש.

זה התחיל כמקום כיפי לאירוח. בני הזוג לא ממש ידעו אם מטיילים יגיעו, והם חשבו לעצמם שמקסימום יארחו משפחה וחברים במקום עם אווירה קצת אחרת. והאווירה בחאן אכן אותנטית, משם גם השם "הפינג'אן". עם הזמן ומפה לאוזן התחילו להגיע אנשים. בני הזוג ראו שיש ביקוש ושאנשים נהנים מהחוויה, והמקום הפך להיות חאן עם כל מה שצריך לאירוח - שירותים ומקלחות אקולוגיים, מטבח מאובזר עם הרבה כלים, כי בני הזוג מעדיפים להשתמש כמה שפחות בחד פעמי, מתאים גם לאירוח בשבתות. לרשות המבקרים גם בריכה אקולוגית מקסימה עם מפל, דגים וצמחי מים שנראית כמעיין טבעי וכן בריכת שכשוך לילדים. ביישוב ישנו בית כנסת עם אופי ייחודי שהתושבים בנו בעצמם.

פרט לעיסוק באירוח בחאן, אליהו גם מארגן אירועים בשטח, שרי מעבירה סדנאות של קליעת סלים ומלאכות קדומות, ואלו מוסיפים לייחודיות של המקום המתאים לאירועים וללינה של משפחות וקבוצות קטנות של עד 17 אנשים, כאלה שמחוברים לטבע ולשמירה על הסביבה וסקרנים להכיר מקומות חדשים. לקבוצות גדולות יותר הם משתפים פעולה עם צמרים נוספים ביישוב תקוע ומפזרים את האורחים.

מהחאן אפשר ללכת ברגל לנחל תקוע, ובליל ירח מומלץ לצאת לטיול לילי עד מצוקי דרגות בים המלח. באזור היישוב נמצאת גם מערת חריטון, מערת קרסט מהגדולות בארץ ששווה לטייל בה. בתקוע יש גם פאב בית קפה חדש, מרכז אומנים, ובמרחק נסיעה קצר מעיינות וחוות חיות ועוד. לפרטים: 052-6698857.

***

צימר ליבנה בבת עין

הצימר של לבונה ואברהם שורין הוא צימר זוגי מפנק הממוקם בשיפולי ההר המערבי של גוש עציון, מעל נחל ליבנה ביישוב בת עין. אברהם גדל בגוש עציון, והוא נכדו של הרב ישראל שורין, מראשוני היישוב אפרת. לבונה גדלה במילאנו, בת לאב איטלקי ולאם ישראלית. כשהייתה בת 12 עלו לארץ והתגוררו במבשרת. לבונה מאוד אוהבת את הרי האלפים, ולכן הצימר שלהם מעוצב בסגנון הבקתות באלפים. האוויר גם מזכיר לה את ההרים, היא אומרת בהתלהבות: "אפשר להרגיש אירופה בלב הרי יהודה בגוש עציון. אנחנו קמים כל בוקר מחדש ונהנים מהמתנה שקיבלנו, מהבית ומהנוף הקסום, ומודים לה' על כך ושמחים לארח זוגות שייהנו ממה שיש לנו".

בצימר הושקעו מאמצים רבים על מנת ליצור חוויה זוגית מעצימה, טובה ונעימה. העיצוב מוקפד ויש ג'קוזי, מיטה נוחה ומבחר של חליטות תה, עוגה, שוקולדים ונוף יפיפה.

שביל פרטי מהצימר מוביל למעיין עין ליבנה, עשר דקות הליכה ביער אשר מזמנות לאורחי הצימר חוויית טבע של חורש טבעי ומעיין. מומלץ גם ללכת למצפור האלף, מצפה עם משקפות המשקיף ב־360 מעלות לעבר גוש דן, ים המלח, ירושלים והרי חברון. ואם כבר אלפים ואווירת חו"ל, תמיד כדאי לנסוע ולבקר ביקבים באזור.

לפרטים: 052-4619937.

***

לשחות בנוף בפני קדם

אריאלה ושלומי רנאל ותשעת ילדיהם (בלי עין הרע) גרים כבר 19 שנה ביישוב פני קדם שהוקם באוגוסט 2000. כשבנו את ביתם, בנו גם בריכה לטובת עיסוקו של שלומי בהידרותרפיה – טיפול במים. אריאלה גננת במקצועה. הסיפור שלהם עם האירוח התחיל בבריכה מחוממת ומקורה לצורך הטיפולים. עם הזמן והשנים והבנת הצורך הקיים נבנו גם שני צימרים, קודם נבנה הצימר הזוגי ואחרי כמה שנים גם המשפחתי, שנבנה בבנייה ירוקה באיכות גבוהה. הצימרים יפים ונעימים, מעוצבים בטוב טעם ועושים חשק להישאר עוד. הבריכה היא חלק מאטרקציית האירוח וגם משמשת כבריכה להשכרה. אפשר להשתמש בה לשחייה וגם לקבל טיפול וואטסו במים. בנוסף לכך, בני הזוג מעבירים סדנאות לתקשורת משפחתית, כי גם בנופש צריך לדעת לתקשר כמשפחה. אפשר להזמין לצימר טיפולים שונים מאנשי היישוב או האזור, דיקור, שיאצו ועוד.

במרחק הליכה של 15 דקות מהצימר נמצאת "בריכת רועים" - בריכת שכשוך קטנה שנוער היישוב בנה, מקום נחמד עם שולחנות פיקניק. המים מהבריכה זורמים גם לשוקת של הכבשים שרועים באזור. שלומי רנאל, הבעלים, מספר שרבים מהאורחים שמגיעים אליהם יוצאים לטיול ג'יפים ישר מהצימרים למבחר האתרים והמעיינות בגוש, חוויה שאסור להחמיץ.

לפרטים: 052-8591491.

***

בית ספר שדה כפר עציון

בית ההארחה שוכן בלב קיבוץ כפר עציון. המתחם מוקף מדשאות וצופה על נוף עוצר נשימה של הרי חברון והאורחים נהנים מן השקט והרוגע המאפיינים את הקיבוץ.

ענף האירוח הוא ענף מצליח ומשגשג בקיבוץ מאז הקמתו, וזאת בשל היותו אזור כפרי עם אווירה טובה וחיבור למורשת ולהיסטוריה היהודית. השילוב של בית ספר שדה שנותן הדרכות טיולים באזור והפקות תוכן עם לינה במחירים נוחים הוא שילוב מנצח שמביא לאזור מטיילים רבים. המקום משמש לאירוח תלמידים בטיולים, השתלמויות מורים ואנשי מקצוע, וכן כבית הארחה לשבתות וחגים ולכל ימות השנה עם בית כנסת, כיתות לימוד, חדר אוכל מרווח, ארוחות טובות ויחס ושירות נהדרים, כך מעידים המבקרים.

לאחרונה נערך משוב של חניכי 'תגלית' המתארחים בארץ, והאירוח בכפר עציון זכה במקום השישי מתוך מאה מקומות אירוח מכל הארץ. "זה משמח לגלות שנוער שמגיע מחו"ל מרוצה מהאירוח אצלנו וממשב אותנו במקום גבוה", מספר ירון רוזנטל, מרכז המשק של כפר עציון ובעבר מנהל בית ספר שדה במשך שנים רבות.

במתחם האירוח 67 חדרים מאובזרים ומתוחזקים היטב, ובנוסף לכך 22 צימרים ברמה גבוהה עם ג'קוזי וחצר וגם מתחם קמפינג ענק לאוהלים למשפחות ולקבוצות, כך שכל אחד יכול לבחור אירוח בהתאם למה שהוא אוהב ולמחיר שמתאים לו לשלם. כמו כן ניתן גם לקבל הדרכה לסיורים.

מסביב לקיבוץ עשרות מסלולי טיול להליכה רגלית, כגון דרך האבות, הדרך שבה עברו אבותינו בדרכם על גב ההר. בדרך צופים על מקום הקרב בין החשמונאים לבין היוונים, עוברים דרך אבני המיל הרומיות ואפילו ליד מקווה הטהרה שאליו יורדות מדרגות אבן.

המטיילים בעקבות ההיסטוריה חייבים גם לבקר בהרודיון של הורדוס. האתר משלב את ארמון הקיץ של המלך יחד עם אתר קבורתו, שרידי בית כנסת שהקימו מורדי המרד הראשון, מקוואות טהרה ועוד.

לאחרונה נפתחה מחדש אחרי שדרוג אמת הביאר, וניתן לסייר בנקבת האמה. במקום מוקרן לראשונה חיזיון אור־קולי חדש ומעניין מאוד המספר את סיפורה של האמה. בואו לראות איך לפני אלפיים שנה תכננו מפעלי מים מרשימים שכאלו.

לסיום כדאי לבקר באנדרטה למתיישבי גוש עציון שנמצאת ליד עץ האלון בן 700 השנים, שהוא גם סמל הגוש ועל שמו נקרא היישוב אלון שבות.

לפרטים: 02-9935133.

*************************************************************************************************

בואו לגוש

רגע לפני סוכות, אני ממליצה לכם לצאת לטייל ולנפוש בגוש עציון. זה הזמן שלכם ליהנות מנופי בראשית, נופי טבע ואדם ואטרקציות נפלאות. קחו לכם כמה ימים של חוויה מיוחדת ובלתי נשכחת וצאו למסע היסטורי גדוש בחוויות. מעיינות רבים פזורים ברחבי הגוש, מסלולי הליכה, אנשים מעניינים ומסעדות משובחות ומגוונות. אל תוותרו על האומגה בחוות ארץ האיילים, מבטיחה לכם חוויה עוצרת נשימה.

גוש עציון - עבר והווה, ציונות עם ריגוש של כיף, בלי פקקים ובלי לקחת משכנתא, שווה לכל כיס ועם מזג אוויר מושלם. מי שמגיע לטייל מתאהב. אז קדימה, הזמינו לינה, ארזו את הפקלאות וסעו לטייל בגוש עציון.

פרטים נוספים על האתרים והאטרקציות בגוש באתר: www.etziontour.org.il

או בטלפון: 02-9933863.