בית הכנסת הישן במטולה
בית הכנסת הישן במטולהצילום: קובי פינקלר

הצפנו עד למושבה מטולה.

קודם כול, מעט רקע. ראשית היישוב בקניית אדמות מאריסים דרוזים תושבי אל־מטלה. השנה היא 1896 כשהברון רוטשילד מחליט להקים מושבת עובדי אדמה. 59 התושבים הראשונים, כולם שומרי תורה ומצוות, ראו ברכה בעמלם. השדות פרחו, אבל תושבי האזור הערבים התנכלו למתיישבים וחמסו את שדותיהם ורכושם. המושבה ננטשה ותושביה חזרו אליה רק בזמן שלטון הבריטים.

מקור השם העברי, מטולה, אינו ברור. נראה שאיכרי המושבה בחרו בשם המזכיר את שמו הערבי של הכפר, אומטולה, הצופה על המושבה. יש שקישרו את השם למילה תל בשל גובהו של המקום, ומכאן הכתיב מתולה, בתי"ו ולא בטי"ת, שהיה נהוג בשנותיה הראשונות של המושבה. אחרים הצביעו על דמיון הצלילים בין השם מטולה למילה טללים, המעידה על פוריות הקרקע באזור, ומכאן השם מטולה, בטי"ת, והוא הכתיב המקובל בימינו.

במושבה של היום יש בתי מלון ובתי הארחה, חלקם במבנים עתיקים, בחצרות הבתים הוקמו צימרים מקסימים, וברחוב הראשונים במרכז המושבה נותרו בתי האבן מימיה הראשונים של מטולה. כמו כן תוכלו למצוא כאן את מוזיאון "בית האיכר" המתאר את תולדות המושבה. להזמנות במוזיאון בית האיכר: 04-6940237.

בנקודה הצפונית ביותר בישראל, ליד מטולה, נמצאים המפלים המרהיבים של שמורת הטבע נחל עיון. שווה לבקר במקום. כבר בעליות למושבה הציורית מטולה מבחינים ושומעים את מפלי נחל עיון היורד משטח לבנון. שבילים נוחים, גשרי עץ ומדרגות מובילים את המטייל לכל פינותיה היפות של השמורה. לכל אורך הדרך רואים צמחיית נחלים עשירה, עצי חורש, פרחי בר נדירים ושלדגים לבני חזה. שתי אפשרויות מוצעות למטיילים באזור: מסלול אחד קצר בן כחצי שעה יוצא מכביש 90 בואכה מטולה. יורדים מהכביש הראשי, פונים ימינה, נכנסים לשמורה ומגיעים עד לנקודות המצפור המרהיבות.

אפשרות שנייה היא ללכת לאורכו של נחל עיון. המסלול אורך כשעה וחצי ומוצאו מבית העלמין של מטולה, בצפון המושבה. מסלול זה מיועד למיטיבי לכת, שכן אם אין ברשותכם שתי מכוניות, תצטרכו לטפס בחזרה את כל הדרך שירדתם במורד הנחל.

איך מגיעים?

למסלול הקצר - נוסעים בכביש 90 לעבר קריית שמונה. חוצים את העיר בדרך למטולה. באמצע הדרך, לפי השילוט, פונים ימינה לשמורת התנור, נכנסים, חונים (משלמים...) והולכים.

***

מצפור דדו

בכיוון הר הצפייה, מערבית למושבה, נמצאת תצפית נוף מצפה דדו הצופה על כל עמק החולה, החרמון, הרי הגולן והלבנון. המראה מערפל את החושים. במרכז העמק היפה מזדקרת גבשושית בולטת, תל אבל ובית מעכה התנ"כיים. מרחוק, כשעומדים עם התל, מבחינים בבתיה של המושבה שבתיה עטופים בצמחייה ירוקה. אי אפשר שלא להישבות בקסמה. דרומה להם נראים שולי קריית שמונה. ברחוב הראשי של מטולה נמצא שילוט נהיר לכול על סיפור עברה. בית האומנויות, מוזיאון בית האיכר לתולדות ההתיישבות במקום, ספרייה ציבורית גדולה בבית הראשונים ומרכז קנדה לספורט הקרח.

***

מרכז קנדה

מרכז קנדה, המשקיף אל נוף הגליל המקסים, מציע שפע של אפשרויות לפעילויות ספורט, בילוי, תרבות ונופש מהבוקר עד הלילה, כולל משטח החלקה על קרח הגדול בישראל ומשטח החלקה אולימפי. ניתן לשכור במקום נעלי החלקה ולקבל הדרכה ממדריכים מעולים עתירי ידע, ניסיון ומדליות, ולצפות במופעי החלקה ברמה בינלאומית. האירוח והשירות נפלאים, ואפשר להעביר במקום שעות רבות גם במתחם הקרח, גם בבאולינג וגם בבריכות השחייה. לפרטים: http://www.canada-centre.co.il

והיכן לנים?

במושבה מספר בתי מלון. כל אחד לפי טעמו. אנו הולכים בעקבות האנשים הפעם.

***

מלון ארזים

המקום המרווח ביותר למספר גדול של משפחות הוא מלון ארזים. למלון שני אגפים, דרומי וצפוני, חדרים נאים ונקיים והמון אווירה משפחתית. המלון מותאם לאירוח משפחות וזוגות כאחד. כותלי המלון אוצרים בתוכם סיפורי עבר כמו מפגשי ועדות שביתת הנשק, פעילויות בימי טרום המדינה, מרכז תקשורת בינלאומי לדיווח ההתרחשויות האזוריות ועוד.

***

ולקינוח: תיבת הנגינה של זמי רביד

אוהבים מוזיקה? לכו לביתו של זמי רביד. בתוך הבית מצויים עצמים משונים: צטגו עשוי משריון של בעל חיים, עוּד ננסי, גופיאנטרה חד־מיתרית מבנגל, ציתר מיטנואלד מדרום גרמניה וכלים של שבטים ננסיים ברואנדה. זמי אוסף כלים מיוחדים מאז היותו נער, וכיום יש לו עוגב וצ'מבלו ואפילו קלויקורד – כלי בן המאה השמונה עשרה המפיק את צליליו מחיכוך עדין של המיתרים, צלילים שכמעט אינם נשמעים לאוזן.

זמי יכול לספר לכם על החומרים שמהם עשויים המיתרים (מעיים, שיער, חבלים מהצומח ומהחי) ועוד פרטים מעניינים רבים.

מושבה עם חן, תרבות והרבה אוויר ואווירה.