סיום תפילת יום הכיפורים בתל אביב
סיום תפילת יום הכיפורים בתל אביבצילום: ראש יהודי

בחסות הקורונה, בשנה שעברה נדהמו במרכז 'ראש יהודי' בלב תל אביב לגלות לא פחות מ-1,000 משתתפים בתפילת נעילה שקיימו באוויר הפתוח בכיכר דיזינגוף.

ב'ראש יהודי' החליטו לקיים גם השנה את תפילות היום הקדוש באוויר הפתוח של הכיכר המרכזית, בשיתוף פעולה מלא עם עיריית תל אביב.

הרב אסף טבצ'ניק, רב קהילת 'ראש יהודי', סיפר בשיחה עם ערוץ 7 על החיבור העמוק של התל-אביבים ליום הכיפורים.

"יום כיפור זה יום שברוך ה' הציבור הישראלי שומר עליו ורואה את עצמו חלק מהיום הזה", אמר הרב טבצ'ניק. "אפילו בתל אביב אין מכוניות".

לדבריו, "עיקר הזמן שבו אנשים מגיעים לבתי הכנסת זה לתפילת 'כל נדרי' ולתפילת 'נעילה'. המצב הרגיל הוא שאנשים מגיעים, נשארים בחוץ ומחכים לתקיעת שופר. אנחנו מאוד משתדלים שאנשים שכבר הגיעו לפתח בית הכנסת יראו את עצמם חלק".

"יש לנו מאות מחזורי תפילה זהים ואנחנו מרימים שלטים גדולים שמראים באיזה עמוד נמצאים כדי שאנשים ימצאו את עצמם חלק" סיפר. "יש לנו הרבה טליתות וכיפות. אנחנו גם מודעים לא רק לתפילה שלנו אישית, אלא גם מזמינים אנשים פנימה ועוזרים להם להכנס. את כל זה אנחנו כבר עושים הרבה שנים"?

"שנה שעברה, בעקבות הקורונה, נאלצנו להתפלל בחוץ", ציין. "המניין שלנו עבר לכיכר דיזינגוף. התארגנו על 10 קפסולות של 25 אנשי כפי מה שהחוק התיר. העירייה אפילו שיתפה פעולה וכיבתה את המזרקה בכיכר והביאה כיסאות. בכל נדרי גילינו שהגיעו כבר כ-400 איש. הבנו שבנעילה עומד להיות יותר, ובאמת בסוף נעילה, בברכת כהנים, היינו כבר כ-1,000 איש".

כמות המשתתפים הרבה גרמה להם להחליט לקיים גם השנה את התפילות באותו האופן. "החלטנו שגם השנה אנחנו נעשה את כל נדרי ונעילה בכיכר", אמר. "חבר'ה מבית הכנסת ומקהילת ראש יהודי כבר מתארגנים להיות סדרנים ולעזור ולהביא ציוד. יש לנו מסורת קבועה של הרבה שנים, שאחרי תפילת ערבית, היות וכל תל אביב נמצאת ברחוב, אז אנחנו עושים מעגלי שירה עם דברי תורה ושירים של החג כדי שתהיה אווירה קדושה של יום כיפור ברחוב".

לא רק הרב טבצ'ניק מרגיש את החוויה העוצמתית של יום הכיפורים בתל אביב. "לאורך כל השנה אני הולך ברחוב ואנשים מכירים אותי מיום כיפור, או זוכרים אותנו מבית הכנסת, או מגיעים ואומרים 'הגעתי לפה כי פה אני תמיד ביום כיפור'", אמר. לדבריו, "אתה מגלה שיום כיפור בשבילם זה נקודת השייכות לבית הכנסת ולתפילות. בעיניי, זה שאנשים מכירים דרך יום כיפור את בית הכנסת ורואים את עצמם חלק ממנו - זה נמשך לאורך כל השנה".