אידה נודל
אידה נודלFlash90

אידה נוּדֶל שהיתה אסירת ציון בברית המועצות של שנות השבעים והשמונים, הלכה לעולמה בגיל 90.

נודל נולדה בפרבר של מוסקבה לחיה ויעקב. מגיל תשעה חודשים גדלה אצל סבה וסבתה בקולחוז היהודי ז'יאנקיס, ובגיל שלוש עברה משפחתה כולה למוסקבה.

אידה ואחותה אלנה למדו בבית ספר לא-יהודי, אולם בבית נשמרה המסורת, בעיקר בימי חג ומועד. אביה היה קצין בצבא האדום ונפל במלחמת העולם השנייה, כשאידה בת תשע.

נודל הייתה מהדמויות הבולטות ביותר במאבקם של מסורבי העלייה היהודים שדרשו לצאת מברית המועצות ולהגיע לישראל. היא אף נשלחה לארבע שנות מאסר. מאבקה לעלות לישראל התפרסם מאוד בעולם, ומנהיגים חשובים כמו נשיא ארצות הברית אז רונלד רייגן, וראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר, התייחסו אליו.

לישראל היא הצליחה להגיע בשנת 1987 וכאן פעלה עבור חינוך ילדי העולים החדשים באמצעות ארגון "אם לאם".

בשנת 1990 ראה אור באנגלית ספרה האוטוביוגרפי "יד בחשכה", והיה לרב-מכר. הספר תורגם לאיטלקית ועברית. אידה נודל מזוהה עם הימין בישראל והייתה שותפה למחאה נגד תוכנית ההתנתקות.

בשנת 2007 עתרה לבג"ץ בדרישה להורות לשר לביטחון פנים אבי דיכטר שלא לאפשר ביקורים של משפחות ונציגי הצלב האדום אצל אסירי חמאס וחיזבאללה. זאת עקב מניעת הביקורים של נציגי הצלב האדום אצל גלעד שליט, שהיה בשבי חמאס.


נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד: "אידה נודל, אסירת ציון וסמל לגבורת ישראל הלכה היום לעולמה. אני זוכר כאילו היה זה היום כיצד התרגש אבי, הנשיא חיים הרצוג לקבל את פניה בחום בבית הנשיא עם עלייתה. חשוב לזכור ולהזכיר את סיפורם של אסירי ציון שברוח ובאומץ שינו עולם. יהי זכרה ברוך".

שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה מסרה: "מרכינה ראש עם לכתה לעולמה של אסירת ציון ופעילת העלייה אידה נודל. אידה הייתה אישה אמיצה וגיבורת עלייה שהקדישה את חייה למען שחרור יהודים לישראל ופעלה נגד השלטונות בברית המועצות לשעבר.

''אידה פעלה ללא לאות ובלי פחד לשחרורם ועלייתם של יוצאי ברית המועצות בשנות ה-70-80 בתקופת מסך הברזל בנפילתו ולאחר מכן. היא שילמה מחיר אישי כבד כשנכלאה למאסר ארוך בן 4 שנים, על כך הוכרה על ידי מדינת ישראל כאסירת ציון במשרד העלייה והקליטה''.

עוד ספדה תמנו שטה: ''להבת הציונות בערה בה תמיד, וזאת המורשת שהנחילה לכולנו, שיהודים צריכים תמיד להציל יהודים ולפעול ללא מורא. אידה היתה אישה אמיצה ונדירה, יהי זכרה ברוך".