הללויה נתנאל
הללויה נתנאל מירב ורנר, הפקת המירב

הגל הרביעי של הקורונה מכה בעוצמה בישראל, הגרפים התלולים עברו בשבועיים האחרונים את הקו הבלתי-נתפס של 11,000 מאומתים ליום, והדי הדיונים לגבי אסטרטגיית המאבק בין מצדדי החיסון ומתנגדיו ממאנים לגווע.

אניח לחכמים ממני לחרוץ דעה בתוך סבך טיעונים כבדי משקל, השלכות הרות גורל והשפעות ארוכות - טווח הן של הנגיף והן של החיסון.

כך או כך נראה כי אבק הקרבות בין המחנות, הסיט את נקודת המבט הציבורית מזירת הקרב האמיתית.

היריב מוכר ומדובר, שמו covid 19. הוא חמקמק ומהיר, בעל יכולת שרידה מתעתעת. על אף שהוא צעיר לימים הוא מצליח לשטות מזה כשנה וחצי בקהילה המדעית ובעולם כולו. הניסיונות למגרו אינם מפריעים לו לחמוק מצדו האחד של העולם ולהגיח בפנים אחרות מצדו השני. מי מאייש את צדה השני של זירת הקרב? חכמה לא פחות, באה בימים ושביעת קרבות, בעלת זיכרון קולקטיבי רב דורי החולש על כלל תרבויות העולם, שקטה, וכמעט שאינה מדוברת - נעים להכיר, מערכת החיסון האנושית.

לא רבים נותנים את דעתם כי החיסונים, הן של פייזר ומודרנה, הן הישראלי הסובייטי או גם הסיני, מבוסס mrna או ממשיך בשיטה הקלאסית, הוא שחקן חיזוק בלבד למערכת החיסון הקיימת. עובדה זו החומקת מסדר היום הציבורי והפרטי, אינה מאפשרת ניתוח של ההשלכות הפשוטות והקריטיות שלה.

מדוע חלק מבני הבית החולקים נפח אוויר מצומצם וחשופים לאותם רסיסי רוק נדבקים וחלקם לא? מדוע מבין אותם הנדבקים יש המגיבים באופן מינורי עד בלתי מורגש, בעוד אחרים מובלים אל מכונות ההנשמה והאקמו? הסוד לשאלות אלו מצוי לא פעם ביעילותה של מערכת החיסון.

השקעה במערכת חיסון חזקה היא התערבות טבעית אורגנית המועילה הן למתחסנים והן ל'מתנגדים'. הראשונים יזכו בזיכרון חיסוני ארוך יותר ויחוו תופעות לוואי הקשורות ליעילות החיסונית בלבד בעוד השניים יהיו חשופים פחות להדבקה ולתחלואה קשה.

בשורות הבאות מוצעות כמה עצות מעשיות, בנות השגה, לחיזוק ולשיפור יעילותה של המערכת החיסונית

הנותן ליעף חיסון טבעי

שנת לילה היא הזמן היחיד בו מערכת החיסון הספציפית פועלת ביעילות. זהו זמן היציאה למבצעים הגדולים, לעומת צבא הקבע המגן עלינו גם בשעות היום הערניות. וודאי שמתם לב למחלות קור כגון שפעת, צינון, כאב גרון וכאבי שרירים המופיעים בשכיחות גבוה לאחר לילות לבנים. שנת לילה המתחילה כשעתיים לפני חצות לילה ומסתיימת ביקיצה טבעית היא המטרה. גם השגה חלקית שלה היא הישג!

צמצום חזיתות

היא עובדת ללא לאות מרגע שבקענו לאוויר העולם, אך היא אינה כל יכולה: אל תטריחו את המערכת המאומצת להתמודד עם חומרים משמרים, צבעי מאכל וחומרי טעם וריח. הזינו אותה באספקה קבועה: ויטמינים ומינרלים מתזונה עשירה ומגוונת של דגנים מלאים, פירות צבעוניים, ירקות עלים, קטניות, אגוזים וזרעים. תוסף תזונה איכותי יכול לסייע.

מנגנון הגנה ושמו מתח

מנגנון הגנה מופלא פועל בגופנו, כך שרמות גבוהות של אדרנלין וקורטיזול (האופייניות למצבי חרדה) יפחיתו חישת כאב ויצרו את כלי הדם באזור הפגוע, שכן בעת קרב כאב והפניית כוחות לתהליך ריפוי עלולים להביא... למוות. המנגנון מופלא, אך מתאים לשעת דחק בלבד.
כשתחושת המתח היא קיומית ויומיומית, שהרי אין הבדל בתגובה המוחית בין אריה, מחבל, מפלצת דמיונית או מגיפה ויראלית, מנגנון הגנה שמאט תהליכי החלמה משאיר אותנו חשופים.
נשימות עמוקות, אוויר פתוח, פעילות גופנית סדירה וחשיבה חיובית הוכחו כמפחיתי מתח, וכמשפרי חוסן.

חיסון רגשי

עוד לפני שיגיעו תוצאות מחקרים בינלאומיים, יכול כל אחד לבדוק את עצמו: כמה ובאיזו עוצמה הוא חולה בתקופות בהם הוא שמח, מסופק, נמצא בתוך קשר של אהבה? השווה זאת לימים בהם מצב רוחך ירוד, מלווה תחושת בדידות וחוסר משמעות. השמחה, כידוע, היא מצווה גדולה, אך לא רק. השמחה שלך יכולה ממש להציל חיים.


---
כותבת הטור היא הללויה נתנאל, ראש בית הספר 'ראשית' לרפואה טבעית מומחית ברפואה סינית עתיקה ויועצת

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו