בני גנץ
בני גנץAriel Hermoni/IMoD

שר הביטחון בני גנץ התראיין אמש (שלישי) למגזין האמריקני "Foreign Policy" והציג את עמדתה של ישראל בנושא חתירת ארצות הברית להסכם חדש עם איראן.

"ישראל תהיה מוכנה לקבל חזרה של ארצות הברית להסכם גרעין עם איראן", אמר גנץ אך הוסיף כי ישראל לוחצת על ארצות הברית להתכונן ל"הפגנת כוח" רצינית במידה וייכשלו מאמצי המשא ומתן. גנץ הדגיש כי תיתכן גם "תוכנית ג'" מצד ישראל - שתכלול פעולה צבאית.

שר ביטחון העריך כי איראן במרחק "חודשיים-שלושה מהשגת מספיק חומר ויכולות כדי לייצר פצצה גרעינית אחת", וקרא לייצר חזית עולמית שכוללת גם את סין: "יש לה תפקיד חשוב. איראן חייבת לחשוש שארה"ב ובעלות בריתה רציניות בנושא".

על פעולה צבאית נגד איראן אמר גנץ: "אם לא תהיה שום ברירה אחרת אנחנו נגיע לשם. אנחנו לא ארה"ב אך יש לנו את היכולות שלנו".

גנץ נשאל על הסוגיה הישראלית-פלסטינית והדגיש כי ישראל לא תפנה התנחלויות, אך בעתיד, אמר במעורפל, "נצטרך כאן שתי ישויות מדיניות".

שר הביטחון אמר כי שיתוף הפעולה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן חשוב ביותר, אך סייג: "אבו מאזן עדיין חולם על קווי 67'. הוא צריך להבין שאנחנו נישאר במקומנו. זה לא יקרה. לא נפנה התנחלויות".

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו תקף את תמיכת גנץ בחזרה להסכם הגרעין, ''בנט התחייב לנשיא ביידן שלא יפעל פומבית נגד חזרת איראן להסכם הגרעין. זאת טעות מסוכנת. אסור היה לו לתת התחייבות כזאת מפני שאיראן היא איום קיומי ונגד איום קיומי חייבים להיאבק בכל דרך.

''אבל עכשיו גם ברור למה בנט התחייב שלא לפעול נגד חזרת איראן להסכם גרעין: חלק גדול מהממשלה שלו תומך בחזרת איראן להסכם. שר הביטחון גנץ אומר היום בראיון לתקשורת זרה שישראל יכולה לחיות עם חזרת איראן להסכם הגרעין.

''שר החוץ יאיר לפיד תמך בהסכם הגרעין עם איראן ותקף אותי כשיצאתי לנאום נגדו בקונגרס האמריקני. הוא לא שינה את עמדתו. בנוסף, מיד לאחר הקמת הממשלה הוא התחייב למדיניות 'אין הפתעות' מול ארה״ב, מדיניות שכובלת את ידינו מבצעית ומדינית נגד איראן''.

נתניהו המשיך: ''השר ניצן הורוביץ והשרה מירב מיכאלי, חברי הקבינט הביטחוני, תומכים אף הם בחזרת איראן להסכם הגרעין המסוכן שיאפשר לאיראן לדהור לארסנל של פצצות גרעין המיועדות להשמדתנו - תחת אישור בינלאומי. ממשלת בנט, לפיד גנץ, בתמיכת מר"צ ורע"מ היא אסון ענק לביטחון הלאומי של ישראל''.