עו"ד ד"ר יצחק לקס
עו"ד ד"ר יצחק לקסצילום: מירי צחי

שלושת היסודות המהווים מוסכמה וחיבור אצל כלל המגזר הציוני דתי לאומי הינם: "עם ישראל , ארץ ישראל ותורת ישראל".

נכון הוא שיש ספקטרום רחב בהגדרות המדויקות של משמעות כל אחד מיסודות אלה, ואולם שלוש יסודות אלה מהווים בסיס להסכמה רחבה.

יסודות אלה אינם נחלתו הבלעדית של המגזר הציוני דתי לאומי, אלא גם של קהלים רחבים ביותר בקרב היהדות בכללותה, והיא חוצה מגזרים, מפלגות ועמדות פוליטיות בין מימין ובין משמאל.

רבים ממגזרים אלה מאמינים בזכותנו על ארץ ישראל, מאמינים באחריותנו החברתית כלפי עם ישראל וגם מכירים בחשיבות שמירת מסורת ישראל לאורך הדורות.

גם הגרעינים המשימתיים-תורניים, מרימים על נס ומיישמים בפועל את שלוש היסודות האמורים. הם יוצאים מאזורי הנוחות וקובעים את מרכז חייהם בפריפריה הגיאוגרפית בגליל – בעכו , צפת, קריית שמונה, נוף הגליל ועוד, ובנגב – באילת, שדרות, דימונה ירוחם באר שבע ועוד. כך גם בפריפריה החברתית במרכז הארץ – בלוד, רמלה, הרצליה, רמת גן, רמת השרון ועוד. חברי הגרעינים פועלים בערים אלה אל מול כלל התושבים, בהתנדבות מלאה, בתחומים הקהילתיים, חברתיים, חינוכיים על בסיס המוסר, הערכים והמצוות שבתורת ישראל.

והנה בתקופה האחרונה אנו עדים למתקפה מתוזמרת וממוקדת כנגד פועלם ועשייתם של הגרעינים המשימתיים-תורניים.

זה החל לפני מספר שנים בטענת ה"הדתה". תושבים, בעיקר בערי המרכז כמו רמת השרון וסביבותיה, טענו כי מטרת הגרעינים התורניים היא, להחזיר את תושבי הערים, ובעיקר את ילדיהם, בתשובה, נוכח קיומם של פעילויות וולונטריות בנושאי יהדות ומסורת ישראל.

על מה נזעקו תושבים אלה? על כך שילדיהם יקבלו קצת "יידישקייט" וידעו מיהו אברהם אבינו, ומה קרה בחג הפסח ובחנוכה? האם אין הם חשים בחלל ובבורות שנוצרה בקרב ילדיהם, בכל מה שקשור להכרת מסורת העם היהודי אליו הם משתייכים?

בתקופת מבצע "שומר החומות" נמשכה ביתר שאת המתקפה כנגד הגרעינים הנמצאים בעיקר בערים המעורבות. נטען כלפיהם כי עצם "התנחלותם" בערים המעורבות, הוא הגורם שהתסיס וגרם לפרעות של הערבים כנגד היהודים בערים אלה ובכלל.

מתקפה זו כנגד הגרעינים נועדה "להסית את האש" מהגורם האמיתי לפרעות, ערביי ישראל, אשר רצחו יהודים וביצעו באחרים לינץ', התפרעו באום אל פאחם ובכבישי הדרום בהפילם עמודי חשמל בואכה ערד.

שרפו בתי המלון בעכו, הציתו בתים ורכבים, ידו אבנים בכל רחבי הארץ ועוד ועוד. אירועים אלה אירעו בערים ובשכונות שבהם אין גרעין תורני. ברור לכל בר דעת שאין כל קשר בין הפרעות שביצעו ערביי ישראל לבין הגרעינים. מטרתם הלאומנית הייתה ועודנה "להשיב להם את "ארצם" ורצונם לעורר כאוס בישובים המעורבים.

לאחרונה החל גל נוסף של מתקפה כנגד הגרעינים, והפעם על עצם זכות קיומם ותרומתם לחברה ולעם.

נטען על ידי גורמים אינטרסנטיים ומתוקשרים היטב, כי הגרעינים משתלטים על דירות הדיור הציבורי לשימושם האישי על חשבון תקציב המדינה. זוהי הסתה, שבנויה על "פייק ניוז" מתוזמר.

הגרעינים התורניים מתוקצבים ממש כמו שגרעיני "החולצות הכחולות", גרעיני הסטודנטים, תנועת איילים גרעיני הדרוזים, האתיופים ועוד עשרות רבות של גרעינים בכל רחבי הארץ מתוקצבים, וזאת בלא שנתייחס למאות העמותות האחרות בתחומי הרווחה, חינוך, נוער ועוד כיו"ב שמתוקצבות על ידי המדינה.

כך גם לגבי דירות עמידר. אין ולו דירה אחת של הדיור הציבורי שהועברה לשימוש הגרעינים חינם אין כסף. יש מאות דירות עמידר בפריפריה שעמדו שוממות ומוזנחות משך שנים רבות, ובשנים האחרונות הוחלט על ידי משרד השיכון למוכרן בהליך מכרזי, או להשכירן, במחירי השוק, לגופים רבים לרבות עמותות, ארגונים ציבוריים, רשויות מקומיות ועוד.

הממתינים לדיור ציבורי המתגוררים בעיקר במרכז הארץ אינם מוכנים לקבל דירה בפריפריה, ומדיניות משרד השיכון היא שלא לחייב אותם בכך.

מכלול המתקפות כנגד הגרעינים מובלות על ידי קבוצה קולנית ודעתנית, פוסט ציונית ופוסט יהודית, שמטרתה לקעקע את יסודות החיבור של העם היהודי לארצו על בסיס מסורת ישראל.

הטוענים 'לכאורה' לפלורליזים, מתקשים לראות תנועת גרעינים אידיאליסטית הבוחרת להתגורר בפריפריה, בגליל ובנגב, ומיישמת בפועל את חזונם של האבות המייסדים של מדינת ישראל, מפא"יניקים שורשיים – שהאמינו ויישמו בפועל את ייהוד הגליל והנגב.

גזעני בעיניהם לראות את התיישבותם של הגרעינים בלב ליבה של ארץ ישראל, גם בערים המעורבות, ואת עשייתם החברתית וקהילתית למען כולם, כולל לשכניהם הערבים, כיוון שזה לא מסתדר עם הנרטיב הפוסט ציוני שלהם, והאינטרס הפוליטי לפיה מדינת ישראל צריכה להיות מדינת כל אזרחיה, וכי אזרחי ישראל הערבים הם עם כבוש ונרדף הזכאי להיות אדון הארץ.

מציקה להם פעילות הגרעינים בתחומי מסורת ישראל, שכן הם חפצים להתנתק מכל סממן יהודי ולהיות ככל הגויים.

זוהי מלחמתם של הפוסט ציוניים והפוסט יהדות, לא רק כנגד הגרעינים התורניים, אלא כנגד כל מי שערכי היסוד של עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל יקרים לו.

הכותב: עו"ד יצחק לקס – יו"ר קרן קהילות ויו"ר עמידר לשעבר.