נעמה מנוסי
נעמה מנוסיצילום: דלית מאיר

אחת מהמדרשות הבולטות היא מדרשת 'כיסופים' בניצן, שהוקמה מיד לאחר הגירוש מגוש קטיף, כדי לתת מענה תורני, רוחני ונפשי לנשות הגוש. במהלך השנים גדלה המדרשה והיא משמשת כאבן שואבת למאות נשים מכל אזור הדרום והשפלה, הלומדות ביחד באווירה משפחתית ועם יחס אישי. מיטב המרצים מכל הארץ מגיעים ללמד במדרשה במגוון רחב של נושאים.

להתמלא מהטוב שבמציאות

עם פרוץ המגפה, נשים רבות מכל רחבי הארץ הצטרפו למדרשה באמצעות הזום. מספרת הרבנית הילה וולברשטין, ראש מדרשת 'כיסופים':

"כאשר התחילה הקורונה, הנשים שאלו: "מה יהא על 'המטען השבועי' שמחיה אותנו? החלטנו שלימוד תורה אסור להשבית אף לא יום אחד ועברנו ללימוד דרך הזום. בעקבות המיזם 'דרשתי' - תוכנית אלול בזום, אותו יזמנו בשיתוף עם האגף לתרבות יהודית ו'מעלה', בו השתתפו כאלף וחמש מאות נשים, הצטרפו למדרשת 'כיסופים' נשים רבות מכל רחבי הארץ ולמדו איתנו במהלך כל השנה.

בתום אחד מימי הלימוד התקשרה אלי אישה אלמנה, ושחה לי בדמעות: "איזה נס שנכנסתי היום לבוקר הלימוד. כבר כמה חודשים שאני בודדה, סגורה בביתי, רחוקה מהמשפחה. והיום בשיעור המרצה אמר משפט שנגע בי בנקודה מאוד עמוקה והאיר לי את המציאות. יצאתי ממש מוארת מהיום הזה עם מטען אדיר של כוחות ורציתי להודות לך".

ומוסיפה ליאת מרמת הגולן:

"שנים חלמתי על לימוד תורה מעמיק ומחיה, אך המרחק מהמרכז ומירושלים לא אפשר לי זאת. בחודש אלול הצטרפתי לתוכנית 'דרשתי' שבה התקיימו חודש שלם חמישה ימי לימוד בשבוע. התחברתי לתכנים של מדרשת כיסופים ולאווירה החמה השוררת בה, והצטרפתי כל השנה ללימודי הזום. מדהים איך גם מעבר למסך אפשר להשרות אווירה נעימה חמה ומשפחתית. הפכתי להיות חלק מנשות המדרשה, שקבלו אותי באהבה רבה. ממליצה לנשים נוספות, מכל גיל ומכל מקום להצטרף ללימודי המדרשה".

האור בקצה המנהרה

כעת לאחר החיסון השלישי, מתכננים במדרשת 'כיסופים' לחזור ללמידה במדרשה בניצן, למפגש החי ולאווירה הביתית והמשפחתית, שהיה מאד חסר לכולם בשנה האחרונה. ויחד עם זאת, להמשיך ולשדר באופן מקוון לנשים שלא יכולות להגיע למדרשה.

הרבנית עידית איצקוביץ מגיעה לדרום

במשך שנים ארוכות, המציאות הביטחונית בדרום מאתגרת, והנשים זקוקות למצבורים של כוחות ואמונה. בעקבות פנייתן של נשים רבות, הרבנית עידית איצקוביץ נענתה לבקשה, והיא תגיע למדרשה מדי שבוע, ותעביר סדרה חדשה וייחודית. הרבנית עידית שיתפה את צוות המדרשה שהסדרה החדשה, עם כל העומק שבה, היא גם מעשית מאד ונוסכת כוחות של רצון לעבודת ה'. נשים רבות מהדרום שנהגו במשך שנים ארוכות לנסוע לירושלים כדי לשמוע את הרבנית עידית, שמחו לשמע הבשורה שהרבנית מגיעה סוף סוף לדרום.

מסלול תורת הנפש לצד לימודי אמונה והעשרה תורנית

בשנים האחרונות יש כמיהה של נשים רבות ללימודים של העמקה בתורת הנפש ובצמיחה אישית, לשם כך קיימת במדרשת כסופים תוכנית ייחודית עם שני מסלולים – מסלול של לימודי אמונה והעשרת הידע התורני, לצד לימודים מעמיקים בתורת הנפש. במסלול זה תלמד ד"ר נורית סירקיס בנק, (שרבות נפגשו בה בסדרה 'עוד נפגש'), שתעמיק בלימודי הנפש לפי תורת הבעש"ט, הרב אליעזר קשתיאל שיעמיק בתורת הנפש לאור אגדות חז"ל והרבנית ז'קלין עמיר, שדרך לימוד נשי במסילת ישרים, תעמיק את המודעות של הלומדות ליכולות ולכוחות שלהן. בנוסף תהננה הלומדות ממרצות אורחות – נעמה מנוסי, הידועה בשיעוריה בתורת הנפש, ונעמי מרגלית מרמת הגולן.

מוסיפה וולברשטין: המטרה שלנו במדרשה לתת לכל אישה מטען שבועי, כך שביום אחד מרוכז כל אישה תתמלא באמונה ובכוחות של צמיחה, התחדשות ושמחה. כשאנו בונות את התוכנית אנו שמות לנגד עיננו נשים שונות הלומדות במדרשה, וחושבות מה להכניס ליום כך שיתן להן את המענה המירבי.

קינוח מפנק בסוף היום

לאחר בוקר שלם בו הנשים יושבות מרוכזות בשיעורים המרתקים והמרוממים, מדרשת כיסופים מעניקה ללומדות קינוח מפנק: כל אחת יכולה לבחור בפעילות המתאימה לה - סדנת תיאטרון ופלייבק, בהנחיית השחקנית רוני נגר, או שירה עם מקהלת נשים, השרות בצוותא כבר מספר שנים עם הזמרת והיוצרת דפנה חסדאי.

בנוסף, לאורך השנה מקיימת המדרשה ימי טיולים וסיורים עם ניחוח מיוחד וייחודי למדרשה.

ללא ספק - מי שמשתתפת ביום לימוד זה - מקבלת מאגר כוחות של אמונה, התחדשות, צמיחה ושמחה לכל השבוע, דבר שמקרין על כל המשפחה והסביבה.