פרופ' שטיינברג
פרופ' שטיינברגצילום: פלאש 90

ביום רביעי הקרוב יציין ארגון האומות המאוחדות 20 שנים לוועידת דרבן הראשונה, שהתקיימה בשנת 2001 בדרום אפריקה תחת הכותרת "הוועידה העולמית נגד גזענות".

למרות הכותרת, בוועידה ההיא התאספו 1,500 ארגונים לא-ממשלתיים וגיבשו אסטרטגיה למלחמת הדה-לגיטימציה נגד ישראל, השתמשו ברטוריקה אנטישמית, חילקו חומרים בהם נכתב כי היטלר צדק וקראו להשמדתה של ישראל.

ועידת דרבן הרביעית, שתתקיים כאמור השבוע, עומדת במרכזה של סערה פוליטית כאשר מדינות רבות הודיעו שהן מחרימות את הוועידה, ביניהן ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, גרמניה, בריטניה, אוסטריה, הולנד, צ'כיה, בולגריה, צרפת וניו-זילנד ועוד.

"ועידת דרבן היא אבן הפינה לשנאה המודרנית נגד ישראל ולאנטישמיות בצורתה הנוכחית במאה ה-21", אומר פרופסור ג'ראלד שטיינברג, נשיא מכון המחקר NGO Monitor. "ארגונים המתיימרים לקדם זכויות אדם כגון Human Rights Watch, אמנסטי ואל-חאק, היו מעורבים בניסוח ההצהרה הסופית שהשתמשה במונחים כמו אפרטהייד, רצח עם, פשעי מלחמה וקראה לחרם כולל במטרה 'להביא לבידוד מוחלט של מדינת ישראל'. בעשרים שנה שעברו מאז, אותם ארגונים עדיין ממשיכים באותה אסטרטגיה, וקיום הועידה בפעם הרביעית על ידי האו"ם נותן להם רוח גבית."

אן הרצברג, היועצת המשפטית של NGO Monitor ומי שמובילה את פעילות המכון באו"ם הוסיפה כי "העובדה שמדינות רבות סירבו להשתתף באירוע המציין שני עשורים לוועידה האנטישמית היא התפתחות חיובית אך אינה מספקת".

לדבריה, "הפעילות באו"ם שאמורה לעסוק במאבק בגזענות מבוססת באופן בלעדי על ההצהרה האנטישמית ותוכנית הפעולה האנטי-ישראלית של ועידת דרבן. מורשת דרבן על כל הצהרותיה צריכה להימחק ובמקומה יש להקים מנגנון המקדם זכויות אדם אוניברסליות במקום שנאת יוקדת לישראל".