טום ניסני תנועת אם תרצו
טום ניסני תנועת אם תרצוצילום: אלירן אהרון

תום ניסני, רכז השטח בתנועת 'אם תרצו', תובע פיצויים מהמשטרה לאחר שנאזק ונעצר לטענתו שלא כדין, בעת שתיעד השתלטות פלסטינית על שטח חקלאי ביהודה ושומרון.

בחודש ינואר האחרון ניסיתי ירד לתעד חריש פלסטיני שבוצע בעמק הנמצא בפאתי הישוב מעלה רחבעם בגוש עציון.

בכתב התביעה, שהוגש על ידי ארגון 'חוננו', נטען כי חריש של אדמות בתולין משמעו קניית השטח. לטענתם, פעולה זו מבטאת פגיעה בריבונות הישראלית על שטחי C ומממשת את תוכנית הרשות הפלסטינית להשתלט על אדמות בשטח זה.

ניסני נעצר ונאזק, לטענתו שלא כדין, בתואנה מלאכותית של צו שטח צבאי סגור - למרות שעמד מחוץ לשטח שהוגדר בצו.

שרשרת האירועים הוצגה בתביעה שהוגשה על ידי עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו. "במהלך הצילום ביקשו שוטרים ממנו לצאת מהעמק נוכח קיומו של צו שטח צבאי סגור על השטח", כתב. "השוטרים הראו לתובע את מפת הצו המורה כי שטח העמק והרצועה הסובבת אותו הוכרזו כשטח צבאי סגור".

עו"ד יאדו ציין בנוסף, כי המפה שהייתה מוצמדת לצו הייתה בקנה מידה של 1:100,00 ולא ניתן היה לדעת את גבולות השטח הצבאי, אולם היה ברור כי העמק מתוחם בתוך הצו. "לכן יצא ניסני מהעמק בו עמד ועלה לצלע ההר הסמוך לתעד לדף הפייסבוק של אם תרצו את העבודות בעמק", ציין.

לפי כתב התביעה, המשיכו השוטרים בדרישה שיעזוב את המקום ויפסיק לצלם, ואף איימו עליו כי ייעצר אם יסרב להתפנות. "לאחר דקות מספר בהן צילם התובע את העבודות שבוצעו בעמק, הגיעו אליו שוטרים ודרשו מהתובע לעזוב את המקום", נכתב. "התובע הבהיר לשוטרים כי זו זכותו הדמוקרטית לצלם את אשר קורה, לדבר שמבחינתו נתפס כהשתלטות עוינת על קרקעות, וכי הוא נמצא במרחק רב מהמתרחש ואינו מפריע. אך השוטרים עמדו על דרישתם ודרשו מהתובע להילוות אליהם לניידת כמעוכב והזהירו אותו כי אם יסרב כי אז ייעצר".

בדרכם לניידת המשיך ניסני לתעד במצלמתו. השוטרים דרשו ממנו להפסיק לצלם ולמסור לידיהם את המצלמה שלו, דבר שהוביל למעצרו. "משנכנס התובע לניידת דרשו השוטרים כי הלה ימסור להם את מצלמותיו. דרישה זו נעשתה שלא כדין שכן התובע היה בסטטוס מעוכב ואין סמכות תפיסת חפצים למעוכב. התובע טען בפני השוטרים כי אין סמכות לקחת ממעוכב את הציוד האישי שלו, משראו השוטרים כי התובע עומד על זכותו כמעוכב שרכושו יישאר ברשותו הכריזו השוטרים כי התובע עצור", נכתב.

ניסני הובל למשטרת בית"ר עלית ועוכב שעות ארוכות בעודו אזוק בידיו ורגליו. "השוטרים אזקו את התובע ולקחו ממנו שלא כדין את מכשירי הצילום", כתב עו"ד יאדו. "השוטרים הותירו שלא כדין ובלא עילה או הצדקה את התובע אזוק ידיים רגליים במשך שלוש שעות עד לחקירה".

בכתב התביעה הלינו התובעים על פגיעה מובהקת בחופש הביטוי ובאינטרס הציבורי. "ניסני לא ברחן, לא אלים, לא נקט באלימות, ולא סירב להוראות שוטרים", ציין עו"ד יאדו. "הותרתו אזוק הייתה משפילה שלא כדין, מיותרת ובלתי חוקית, כמו כן מעצרו בגין סירובו לדרישה בלתי חוקית זו היה אף הוא מעצר שלא כדין".

ניסני מסר: ''לפנינו שתי מגמות מדאיגות: ראשית, במקום להילחם בהשתלטות הפלסטינית על שטחי סי, מדינת ישראל מסייעת לפלסטינים להשתלט על קרקעות שמעולם לא עובדו. שנית, אנו רואים ניסיון השתקה של תיעוד פעולות שלטוניות. לא נקבל דין אחד לפעילי הדגלים השחורים ודין אחר לפעילים באם תרצו. במקום לסייע לערבים ביו''ש, מדינת ישראל צריכה לקחת אחריות על שטחי סי, ובטח שלא לאזוק ולנסות לגרש מהשטח את מי שמנסים לשמור על אדמות המולדת''.