דונלד טראמפ
דונלד טראמפצילום: רויטרס

בוב וודווורד, זוכה פרס פוליצר, חושף בספרו החדש "סכנה" את התוכנית המסודרת אותה בנו מקורבי הנשיא לשעבר טראמפ, בידיעתו ואישורו, בניסיון לבטל את תוצאות הבחירות בחודש ינואר האחרון כאשר הקונגרס אישר את נצחונו של ג'ו ביידן.

על פי מסמך אותו חושפים לראשונה וודוורד ושותפו לכתיבת הספר רוברט קוסטה, הציג עורך הדין המפורסם ג'ון איסטמן תזכיר בן שני עמודים ובו פירט את התוכנית לביטול תוצאות הבחירות.

על פי הספר, שיצא לחנויות הספרים היום וחלקים ממנו צוטטו ברשת CNN הבוקר, המסמך של איסטמן נשלח לסנטור מייק לי ממדינת יוטה ובמקביל ניסה עורך דינו של טראמפ רודי ג'וליאני לשכנע את הסנטור לינדזי גרהאם לשתף פעולה בתוכנית לביטול תוצאות הבחירות.

על פי התוכנית בת שישה השלבים אמור היה סגן הנשיא לשעבר מייק פנס לבטל את תוצאות האלקטורים בשבע מדינות בטענה לזיופים. על פי המסמך של איסטמן, לאחר ההכרזה על ביטול התוצאות באותן שבע מדינות, היה פנס מכריז על טראמפ כמנצח עם 232 אלקטורים מול 222 בלבד לביידן. איסטמן גם התכונן לאפשרות של מחאה מצד בכירי המפלגה הדמוקרטית, וכתב כי הצעד הבא בתוכנית היה כי פנס יודיע שאף אחד מהמועמדים לא הגיע ל-270 אלקטורים.

במקרה כזה תוצאות הבחירות היו מגיעות את בית הנבחרים, שם כל מדינה מקבל קול אחד, ומאחר והרפובליקנים שלטו ב-26 מדינות הם היו זוכים לרוב ומנצחים בבחירות. איסטמן גם הציע בתזכיר שלו כי פנס "יפעל בהפתעה וללא התראה מוקדמת, וינצל את סמכויותיו כסגן הנשיא". אלא שלצערם של איסטמן והנשיא טראמפ שלקח חלק בלחץ על סגנו לבטל את תוצאות הבחירות באותן מדינות, הם נתקלו בסירוב מוחלט לשתף פעולה מצד בכירי המפלגה הרפובליקנית.

על פי הציטוט ברשת CNN אמרו הסנטורים גרהאם ולי לחברי צוותו של טראמפ שדרשו לבטל את תוצאות הבחירות בג'ורג'יה כי "אתם יכול גם להביא את המקרה הזה לדיון בפני המלכה אליזבת השנייה. הקונגרס לא יכול לעשות זאת. אתם מבזבזים את זמנכם".

רשת CNN גם מפרטת כי התוכנית של איסטמן הוצגה בפני הנשיא טראמפ במהלך פגישה משולשת עם סגן הנשיא פנס בחדר הסגלגל בבית הלבן בתאריך 4 בינואר. "אתה באמת צריך להקשיב לג'ון. הוא חוקר חוקתי מכובד. שמע אותו", ביקש טראמפ מסגנו, אלא שזה כידוע סירב לקחת חלק בתוכנית ובסופו של דבר אושרה בחירתו של ביידן כנשיא ארה"ב.