הרבנית יהודית אפרתי
הרבנית יהודית אפרתי צילום: באדיבות המצולמת

שני מנהיגים גדולים בתקופת שיבת ציון היו עזרא ונחמיה. מבחינה כרונולוגית, ספרם המשותף חותם את ספר התנ''ך בעלייה רוחנית וגשמית, עד כדי כך שספר דברי הימים מסיים את התנ''ך במילה העוצמתית - "ויעל".

לאחר סיטואציות לא פשוטות ומהמורות בדרך שליוו את עליית שיבת ציון, נחמיה מתאר בפרק ז את סיום תהליך בניית חומות העיר ירושלים.

הדלתות האחרונות מוצבות, הלוויים מופקדים על משמרותיהם ונחמיה מביט אחור, רואה שהעיר רחבת ידיים וגדולה והעם מעט בתוכה ואין בתים בנויים.

נחמיה מבין שעל מנת לבנות מחדש את העיר ירושלים דרושה ברית מחודשת בין העם לבין הקב''ה. המקום הינו סמוך לשער המים, התאריך הינו יום אחד לחודש השביעי והנוכחים הינם מאיש ועד אישה - כל מבין. שיא האירוע הינו הקריאה המשותפת בספר התורה שבה פרשיית חג הסוכות נקראת ומביאה להתחזקות אפילו גדולה יותר מזו המופיעה בספר עזרא פרק ג, שם גם כן קיימו כולם יחד את חג הסוכות.

חג הסוכות נחגג בפרק ח בצורה כזו מהודרת עד כדי כך שנחמיה מעיד: "וישבו בסוכות כי לא עשו מימי ישוע בן נון כן בני ישראל עד היום ההוא, ותהי שמחה גדולה מאוד".

האמירה כאן מפליאה - האם ייתכן שעם ישראל לא קיים את חג הסוכות באופן כזה מהודר מאז ימי יהושע בן נון כמו ביום הזה?

בעיון בפרשנים על הדף ניתן לראות מספר הסברים - לפי המלבי"ם המביא את מסקנת הדיון במסכת ערכין הכוונה היא לסוכה שניתנת להיבנות עכשיו לראשונה לפי תקנות בית דין שאיפשרו את בניית הסוכות בירושלים, לפי מצודת דוד הכוונה היא לכך שבזמן יהושע וגם עכשיו המצווה נעשתה בצורה מובחרת, בתיקון רב.

עוד באותו נושא:

אך תשובת הרלב''ג מתיישבת באופן הפשוט ביותר - העשייה המיוחדת שהיתה ביום הזה כפי שהיתה בזמן יהושע בן נון הינה הקריאה בתורה שנעשתה בכל יום ויום מימי הסוכות.

הקריאה בתורה היא זו שהביאה לאמירה המיוחדת על עם ישראל והיא הביאה לשמחה הגדולה בקרב העם. בתיאור של הקריאה המיוחדת בתורה מצויינת המילה "להבין" מספר פעמים בהטיות שונות.

ניתן לומר מכך שהגישה לתורה חייבת להיות - שימת לב ושכל תוך ניסיון אינסופי להבין את דבר ה' המתגלה דרך תורתו ומתוך כך להגיע להתעוררות רוחנית ולדרישת ה' כפי שהיה בתקופת המלך יאשיהו שהתייתם והפך למלך בגיל שמונה וכאשר לראשונה בחייו שמע את דברי התורה מתוך ספר תורה יצא למהלך לאומי של התחזקות.

אנו עומדים לפני סיום הקריאה של חמשת חומשי תורה בחג שמחת תורה ולקראת סיום ספר דברים, בפרשת וילך מצויין חג הסוכות בסיום שנת שמיטה שבו יש חובה לעשות את מצוות הקהל בירושלים ובה לקרוא את ספר התורה לאוזני כל העם.

לקראת השנה החדשה קבלה טובה היא לקבל על עצמינו  לגמור את לימוד ספר התנ''ך במהלך השנה הקרובה על מנת לשמוע, ללמוד ומתוך כך לשמור את כל דברי התורה הזאת.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו