השר לשירותי דת, מתן כהנא, החל במוצאי החג בקמפיין הסברה לקראת הצגת תכניתו לרפורמה בגיור המתוכננת לשבועות הקרובים.

בסרטון מספר כהנא את סיפורה של חיילת בשם דריה שהייתה תחת פיקודו בזמן ששימש כמפקד טייסת בחיל האוויר ואינה נחשבת כיהודיה.ֿ

״כמו דריה״, מסביר כהנא, ״יש עוד כחצי מיליון יוצאי ברית המועצות מזרע ישראל שאינם יהודים. אם לא נדע להתייחס נכון אל המציאות הזו, ההתבוללות עלולה להתפתח למימדים שיאיימו על זהותה היהודית של מדינת ישראל״.

בכנסת הקודמת ניסה כהנא לקדם את ׳מתווה ניסים׳ שגובש על ידי ועדה בראשות השר לשעבר משה נסים לגיור, אך נתקל בהתנגדות עזה, בעיקר מצד הסיעות החרדיות.

בראיון לעיתון ׳ישראל היום׳ בערב החג אמר השר כהנא כי הוא אינו מתרגש מהביקורת הקשה שמוטחת בו בשל רצונות לערוך רפורמות במערכות הכשרות והגיור.

"ידעתי מראש שאני מתכוון להזיז את הגבינה למי שחשו בעלות על סוגיות שקשורות לדת ומדינה והנחתי שזה לא יעבור בשקט. אני גם נוכח לדעת שהקונסטלציה הפוליטית שבמסגרתה קמה הממשלה וההתנגדות אליה הן פקטור משמעותי בצווחות שאני מקבל".

לדבריו, "בסופו של דבר, הגיע לכאן אדם מלב ליבו של המגזר הדתי־לאומי, שרואה שליחות בלקיחת שירותי הדת ובהכנסת האמונות של הציבור הדתי־לאומי, ומעוניין להפסיק את תפיסת העולם החרדית ולהביא את תפיסת העולם הציונית־דתית. לשים את הרבנים שלנו בלב העשייה הדתית. לדבר הזה יש התנגדות, אבל אני לא מתכוון לעצור. בשום פנים ואופן".

כהנא חושב שהיקף הבעיה שדורשת את הרפורמה גדולה מכפי שהציבור תופס את הנושא.

"אני לא משוכנע שאנשים מבינים את עומק הבעיה בתחום הגיור. יש כמעט חצי מיליון אזרחים מזרע ישראל שאינם יהודים על פי ההלכה. בבתי הספר הדתיים יש היום אלפי ילדים כאלה. האנשים האלה הם אזרחים סופר טובים ולגיטימיים שנמצאים בכל מקום - בצבא, באוניברסיטה, בעבודה. אנחנו חייבים למצוא להם פתרון על פי ההלכה. יש היום בישראל יותר משישה אחוזים של נישואי תערובת ואנחנו מתקרבים למצב שבו כל זוג עשירי במדינת ישראל יהיה בין יהודי או יהודייה לגוי או גויה. זו התבוללות נוראית".

"ב־2048 יהיו יותר ממיליון אזרחים במדינת ישראל שאינם יהודים, בלי לספור את הערבים. מי שלא מבין את הבעיה הזו ואת פוטנציאל הסיכון הזה להתבוללות, מפספס משהו ענק. אני לא מתכוון לתת למצב הזה להימשך".

הוא גם מציע פיתרון. "רבים מתוך מאות האלפים שאינם יהודים ויתרו על הרצון להתגייר, כי מערך הגיור אינו מאיר פנים ולא מזמין. רק 40 אחוזים מגיעים לקו הסיום ומתגיירים. אני מתכוון שהגיור יהיה על פי ההלכה, נקודה. מתחת לידיי לא ייצא קלקול, אבל תמיד בהיסטוריה היהודית היו דעות מקילות ודעות מחמירות. יש היום גישה מחמירה ששולטת, ואני לא יכול לעמוד מהצד. אני מאוד רוצה שהמתווה יהיה תחת הרבנות הראשית, אבל לצערי ברבנות לא חושבים שיש בעיה. לדעתם, יכולת הספיקה של המערכת מספיקה בשביל כל מי שרוצה להתגייר".

"אעשה כל מה שביכולתי כדי שרבני ערים יוכלו לגייר תחת כנפי הרבנות הראשית. נעשה הכל כדי שמעמדה של הרבנות יישמר, אבל יחד עם מענה לבעיה הקשה שתיארתי. אני לא נכנס כאן למחלוקת הלכתית, ואני נשען על כתפיים הלכתיות מאוד רחבות, אבל אני כן נכנס לביורוקרטיה שתאפשר גיורים נרחבים יותר על פי ההלכה. כולם מאיימים ששינויים במתווה הגיור עלולים לגרום לכך שיחזיקו שושלות יוחסין נפרדות, אבל אם נמשיך בגיור של אלפים בודדים כל שנה ויהיו כאן מיליון אזרחים לא יהודים, לא נצטרך את זה? המצב יהיה יותר גרוע אם נמשיך לעצום עיניים", סיכם השר.