רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקהצילום: שלומי אמסלם, לע"מ

שוק העבודה עובר בשנים האחרונות תהליכי שינוי משמעותיים, אשר הלכו והואצו מאז פרץ משבר הקורונה.

על פי הערכות ה-OECD, כ-14% מהמקצועות צפויים להיעלם בשנים הקרובות ו-32% נוספים עתידים להשתנות לבלי הכר.

"נוכח זאת", מבהירים בשירות התעסוקה, "כל אדם, בין שהוא עובד ועל אחת כמה וכמה דורש עבודה, מוכרח לעדכן כל הזמן את כישוריו לתנאי השוק המשתנים. מי שלא יעשה זאת יישאר מאחור, אם הוא עובד עלול להיפלט משוק העבודה העתידי ואם אינו עובד יתקשה מאוד להשתלב מחדש במעגל העבודה".

מאז פרץ משבר הקורונה, הובילו שירות התעסוקה והתאחדות התעשיינים שורה של קולות קוראים משותפים לתעשייה שתכליתם עידוד העסקת דורשי עבודה באמצעות הכשרות במקומות העבודה. קולות קוראים אלו הובילו להכשרתם והשתלבותם של אלפי דורשי עבודה במקומות העבודה אליהם הוכשרו.

עקב זאת ולאור העובדה שגם כעת, כשהמשק פתוח ותמה תקופת הזכאות לדמי אבטלה לדורשי עבודה מתחת לגיל 45, רבים עוד מתקשים לשוב למעגל העבודה, יצאו החודש שירות התעסוקה והתאחדות התעשיינים בקול קורא לתעשיינים שתכליתו עידוד העסקה.

במסגרת הקול הקורא, יוקצו 5 מיליון שקלים שיועברו לתעשיינים מכל התחומים, לרבות מענף ההייטק, המדווחים על קושי בגיוס עובדים במקצועות רבים ומגוונים.

כל תעשיין שיעמוד בתנאי הקול הקורא, יזכה במענק שינוע בין 10,000 ל-16,000 שקלים לתקופה של עד חצי שנה ויידרש לבצע הכשרות פנים מפעליות ("On Job Training") שבסופן יוכשרו דורשי העבודה למקצוע הנדרש ויועסקו על ידו.

בין המקצועות שצוינו בקול הקורא ניתן למצוא לראשונה גם מקצועות דיגיטליים ועובדי הייטק התומכים בפיתוח וכמוהם גם עובדים עסקיים תומכי פיתוח. זאת, למד מפעילי מכונות, רתכים, מסגרים, מחזיקי מכונות, חשמלאים, מעבדי שבבים, אנשי מדידה ואבטחת איכות, עובדי מתכנת, חרטים, כרסמים, אנשי תקשורת ואבטחת מידע.

רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה, אמר כי "הקורונה האיצה תהליכי שינוי, שמי שלא ייענה להם פשוט יישאר מאחור. שירות התעסוקה לא מותיר אף אחד מאחור ופועל להשבה מיטבית של דורשי העבודה למעגל העבודה, באופן שיאפשר להם לא רק להשתלב בשוק אלא גם להתמיד ולהתקדם בו. אני מברך על שיתוף הפעולה עם התאחדות התעשיינים, בטוחני שבדומה לשיתופי הפעולה הקודמים ביננו, ינחל הצלחה. רק שילוב זרועות של המדינה, המגזר העסקי והחברה האזרחית יוכל להוביל להתאוששות המשק מהמשבר ולחזרתם המיטבית של דורשי העבודה למעגל העבודה. הקול הקורא הנוכחי הוא צעד נוסף במסע הזה, ואני קורא למעסיקים מכל התחומים, כולל מענף ההייטק, להיענות לו – האחריות היא של כולנו"

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, הוסיף כי "בעיית המחסור בעובדים במשק הישראלי רק הולכת ומחריפה. המחסור החריף מורגש ביתר שאת בתעשייה, כאשר רוב התעשיינים שלנו עדיין מדווחים על מחסור משמעותי בעובדים בכלל המקצועות. לאור מציאות קשה זו, יוזמת ה- OJT של התאחדות התעשיינים ושירות התעסוקה חשובה מתמיד, ואני מקווה כי ביחד עם תכניות דומות בעתיד, נצליח לצמצם את המצוקה הגדולה שנוצרה, ולהפוך מאות מובטלים לבעלי קריירה מצליחה בשכר הגון בתעשייה הישראלית".

לדבריו, "עוד לפני סגירת התוכנית ל- OJT, מסתבר לנו שהביקוש של התעשיינים להכשרות עולה פי כמה על כמות השוברים המוצעת, ואנו בטוחים שיימצא תקציב לכל הביקושים, בכדי לאפשר לעוד ישראלים לעבור הכשרה ולמצוא עבודה מתגמלת ויציבה בתעשייה הישראלית".