מזכ"ל תנועת אריאל דביר עמיאור
מזכ"ל תנועת אריאל דביר עמיאורצילום: ערוץ 7

בשבת הקרובה תפתח תנועת אריאל את חודש הארגון שיתקיים תחת הכותרת 'עבודת המידות'. על האתגר שבחרה התנועה שוחחנו עם דביר עמיאור, המזכ"ל.

בראשית השיחה מספר עמיאור כי את נושא חודש הארגון לא בוחרת ההנהלה, והאמת היא שלו עצמו ולבעלי תפקידים כמותו אין אפילו זכות הצבעה. "הקומונרים והקומונריות הם שבוחרים את הנושא. הם שמעלים את הנושא שלטעמם נכון לעסוק בו מתוך ההיכרות שלהם את השטח, מתוך ההיכרות עם החניכים והמדריכים. הם אלה שמחליטים גם את השם של השבט החדש. זו תנועה שהוקמה על ידי הנוער והנוער הוא שמוביל אותה. ברמת ההנהלה אנחנו משתתפים, אבל אין לנו זכות הצבעה".

נושא חודש הארגון נבחר כבר בחודש טבת הקודם בדיון בו השתתפו כ-130 קומונרים וקומונריות, "עלו נושאים של זהות יהודית שלנו ושל המדינה, המקום שלנו בחברה בישראל, חיזוק האחדות בעם ישראל, נושאים של תפילה ועבודת ה'. תמיד כיף להשתתף בדיונים האלה ולראות את הנוער עוסק בנושאים הללו,.

על הנושא הנבחר, שיש מי שיראה בו מעט 'כבד', אומר עמיאור: "עבודת המידות היא אחד הנושאים המדהימים והמקסימים שיש. זה נושא שהוא מפורסם אבל שוכחים אותו. כשהרמב"ן שולח איגרת לבן שלו הוא לא אומר לו תתחזק בתפילה, צדקה או לימוד תורה, אלא כותב לו על עבודת מידות, על הדרכים להינצל מהכעס, להתחזק בענווה ועוד ועוד. כל ספר בראשית הוא העיסוק בישרות ובדרך ארץ שקדמה לתורה. הנצי"ב מסביר שקודם כל צריך להיות ישרים יחד עם בניית עבודת ה'".

עוד מציין עמיאור כי העבודה עם חניכים צעירים על הנושא משמעותית הרבה יותר שכן "ככל שאדם צעיר יותר קל לו יותר לעבוד על המידות, וככל שנרגיל את החניכים לעבוד על המידות יהיה להם קל יותר בעתיד".

ואיך הדברים באים לידי ביטוי בפעילות חודש הארגון? מסתבר שדי בקלות שהרי "חודש הארגון מפגיש אותנו עם קנאה, כעס, צורך באמירת תודה, סבלנות, יחס לשכנים שלא להפריע להם, גילוי אחריות ועוד".

המדריכים, הוא מספר, עברו הכשרה לתרגם את הערכים הגלומים בנושא החודש לשפת המעשה בפעולות ובחיבור לנושא. "יש סניפים שחילקו פנקס אישי ובו בכל יום צריך לציין שני דברים שקשורים לעבודת המידות שלו, וחניך שמסיים את הפנקס מקבל צ'ופר. יש סניפים שמקיימים לימוד של אבות ובנים ואמהות ובנות סביב הנושאים הללו".

נושא עבודת המידות הוא אישי מאוד ומתוך כך מורכב לדון בו בנוכחות רחבה, ועם זאת עמיאור מוצא דווקא באווירה החברתית של סניף ותנועת נוער את היכולת לפתוח סוגיות הנוגעות לכך. "הנושא מאוד אישי ואנחנו לא רוצים שהוא יהיה נושא שמודדים אותו. המשימה היא שהדבר יהיה במודעות. אנחנו חיים בחברה תרבותית שאומרת לנו לקבל את עצמנו כפי שאנחנו ולא להתאמץ, אבל ביהדות אנחנו אומרים שאנחנו במציאות של עמל ומאמץ לגלות את הטוב שבנו ולחזק אותו".

"אנחנו מבקשים להתרגל ולעבוד על הדבר הזה, ובגלל שתנועת נוער היא דבר חברתי זה מאפשר לילדים שיתוף אחרים את ההתמודדויות של עצמם, וככל שיתרגלו את זה יותר, במודעות ובתרגול, הם יהיו אנשים הרבה יותר טובים".