גרג רומן
גרג רומןצילום: פורום המזרח התיכון

בתי הכלא בישראל מלאים באלפי מחבלים פלסטינים. אף אחד מהם לא מתחנן על חייו, כי הוא יודע שלא יהרגו אותו. ההיפך הוא הנכון - בתי הכלא הישראליים מאפשרים תנאי נוחות והטבות יוצאות דופן לאסירים, ואף מאפשרים לחלק להמשיך את מעורבותם בטרור, אפילו מאחורי סורג ובריח.

הבריחה האחרונה מוכיחה באופן מובהק עד כמה המערכת נפלה לשאננות וניוון. רק דוגמא אחת לכך היא שזביידי ביקש להעביר אותו לתא עם חמשת האסירים האחרים שאיתם נמלט, רק לילה לפני הבריחה. זה לא הדליק שום נורה אדומה. מסתבר שהמחבלים יכולים לבקש להחליף תאים כמו חדרים במלון.

לאסירים ביטחוניים ולעורכי דינם יש חופש כמעט בלתי מוגבל להבריח חומרים מבתי הכלא ומחוצה להם. רבים מסוגלים ללמוד לתארים אקדמיים. לרוצחים מורשעים כמו מרואן ברגותי מאפשרים לנהל תנועה פוליטית מהכלא ולקיים פגישות עבודה עם בכירים בתנועתו בתוך הכלא.

עבור הישראלים סוגיית האסירים נראית שולית, אך עבור ארגוני המאבק הפלסטינים, האסירים הם שיא ההצלחה וההשראה, הגיבורים הקדושים הנמצאים בקו החזית של המלחמה בכיבוש. האסירים ומשפחותיהם מתוגמלים באופן נדיב עבור גבורתם והקרבתם ועם יציאתם מהכלא לרוב הופכים לכוכבים עשירים.

בשנת 2018 אבו מאזן לא נעתר ללחץ המערב להפסיק את תשלומי הטרור: "גם אם תישאר לנו רק פרוטה, אנו נותנים אותה לחללים, לאסירים ולבני משפחותיהם", אמר עבאס. "אנו רואים באסירים ובשהידים כוכבי לכת וכוכבים בשמי המאבק הפלסטיני, ויש להם עדיפות בכל".

עבאס גם הביע שבחים לתנועת האסירים ואמר כי היא "סוללת את הדרך לעצמאותה של פלסטין".

מבחינת הפלסטינים, המחבלים בבתי הכלא הישראלים אינם שבויי מלחמה המובסים והמנוטרלים. הם ממשיכים להילחם, נשארים בתחום העימותים, עושים כל מאמץ לברוח, מתפרעים ומאיימים על הרשויות הישראליות ללא הרף. לא במקרה שחרור האסירים תמיד נמצא בראש כל רשימת הדרישות פלסטינית במשא ומתן עם ישראל, בין זה חמאס, פתח או הג'יהאד האסלמי.

לכן ישראל חייבת לעשות מהפך בגישה כלפי האסירים הביטחוניים הפלסטינים ולפעול כדי לשבור את רוחם ורצונם להיחלם. הכרעת האסירים תתרום מאוד להכרעת הטרור נגד ישראל.

ואף אין כל מניעה גם על פי החוק הבינלאומי לשלול זכויות מהאסירים אם הן מוצדקות מבחינה ביטחונית. ולצערנו לא קשה להוכיח קשר בין המשך האיום הביטחוני של האסירים ותנאי הנוחות שלהם.

ועוד פרט "קטן" – צריך להפסיק לשחרר אותם.

 

גרג רומן הוא מנכ"ל פורום המזרח התיכון.