יש החושבים שתלמידי מרן הרב קוק הינם חסידים לכל דבר. אמנם, תמהים הם, מדוע "חסידי" הרב קוק מכנים את האדמו"ר בשם "מרן הרב", בדומה לכינויו של מרן הבית יוסף, אבל משוכנעים הם, שגם הרב קוק הקים למעשה, חסידות עם תורה מיוחדת. עוד שיטה ביהדות. ולא היא.

במאמר הפותח את הספר הראשון שהוציא מרן הרב, פחות משנתיים לאחר עלותו ארצה, הלא הוא המאמר "מעט צרי" בספר "אדר היקר" (ראה הקדמת הרצי"ה זצ"ל לספר), מתווה הרב למעשה את תכניתו הגדולה – "...הכנסת כל המחשבות הטובות והעדינות של כנסת ישראל למקום אחד... לכנס במקום אחד, בקבוץ והתאמה, את כל פזורי המחשבה הגדולה של כנסת ישראל, שנגלתה בצדדים רבים, בדורות שונים, במצבים מיוחדים, בפלגות מפוזרות ובמקצועות וסגנונים מחולפים, ומכל מקום, הכל הולך למקום אחד - למקור ישראל".

בצד ההלכתי אומר לנו מרן הרב, עשה הרמב"ם ובעקבותיו מרן הבית יוסף, את העבודה של קיבוץ השיטות כולן, והשתרגותן, בצורה מוצלחת ביותר. וכתוצאה מכך, כל בעייה הלכתית, בכל מצב, מוצאת את פתרונה, ביעילות רבה. אך בצד האמוני הפנימי, שדווקא בדור האחרון,

דור הגאולה, הינו כל כך חיוני, והכרחי, לעצם קיום היהדות אפילו במובן הבסיסי ביותר, לא נעשה דבר. ובשל התרשלות זו, נוצר מצב בו אפילו למדנים מעמיקים, מתקשים למצוא את דרכם בחלק חשוב ועיקרי זה של תורה, אם הם בכלל מנסים.

את המשבר הרוחני הנורא, בו מצוי עם ישראל, דווקא בעת ששערי הארץ, סוף סוף נפתחים, תולה מרן הרב, במיעוט העסק בתורה הפנימית, האמונית. הדור הצעיר שמבקש לשוב לחיי עם וארץ, מתקשה למצוא בתורת הנגלה, את ההסברים, והכוחות הרוחניים הנדרשים, כדי להקים מחדש את מלכות ישראל המתחדשת.

יש בלבול גדול. כיצד זה עבודת אדמה יכולה להיות קדושה, ואיך שירות בצבא הופך לפתע מצווה? איך מוצאים את הקב"ה בארציות, ומה רע בעצם להישאר בחו"ל? ובחסרונה של מערכה אמונית כוללת, ערוכה ומוכנה, נדמה להם שתורת ישראל מיושנת. לא מתאימה חס וחלילה, לחיי מדינה, תוססים, ומתפתחים.

על כן, קרא מרן הרב לביצוע עבודת ענק זו, לכינוס השיטות כולן למקום אחד, לעריכת שולחן האמונה. אמר ועשה. תורת הרב קוק, הינה למעשה כינוס וקיבוץ של כל שיטות האמונה של כל גדולי ישראל בכל הדורות.

אם אתה רוצה להבין למה התכוונו הרמב"ם וריה"ל, בעל התניא והמהר"ל, ר' נחמן והשפת אמת, הגר"א והאור החיים הקדוש. אם אתה רוצה לראות כיצד כל השיטות מתכנסות לבניין אחד גדול ונפלא, בניינה של כנסת ישראל, בניין האומה הישראלית לדורותיה, המתגלה בבניין הגאולה בדור אחרון, עסוק בתורתם, יחד עם ספרי הרב קוק.

תלמיד אמיתי של מרן הרב, לומד הכל. לומד תנ"ך, לומד גמרא והלכה, לומד ראשוני האמונה, ולומד חסידות.מכנס את הכל, ומחבר את הכל לבניין עם ישראל בארצו, לקץ המגולה, ההולך וצומח לעינינו. וזוהי הסיבה שבעלי תשובה בשלב מתקדם יותר של לימודם, מבטאים לא אחת, את תחושת הכרת הטוב כלפי מרן הרב ותורתו, שהשיבה להם בכוחה ההרמוני הנפלא, המחבר את הכל, את האהבה העצומה ליהדות, והאירה להם באור חדש, את העולם כולו.

"קשה לי מאד לעסוק בענייני הלכה לבד, וכן בענייני אגדה לבד, בענייני נגלה לבד, ובענייני נסתר לבד. כמו כן קשה לי לנטות ברעיון בדרך אמונה פשוטה לבד, או בדרך מחקר והגיון לבד. וכן בתכונת ההתבודדות לבד, ובתכונת הרעות והחברותיות לבד. כי כל הזרמים שולטים בי, האמונה והחקירה, הלאומיות והמוסר, ההלכה וההגדה, הנגלה והנסתר, הבקורת והשירה, את הכל אני מוכרח לספוג.

ומתוך האחדות של המרומים העליונים, אני הולך וצועד לדבקה בה' באמת, להעלות את אור קודש של כנסת ישראל, ברעיון ובמעשה, למקור חייה" (קובץ ג' רלג').



המאמר באדיבות ראש יהודי המרכז למודעות עצמית בתל אביב.