"בעקבות משיחא חוצפא יסגא", רש"י מפרש כי מדובר בסוף הגלות לפני ביאת המשיח, ערב הופעת אור חדש על ציון, דווקא אז יהיו מצבים מסובכים וקשים, מאבקים רוחניים מתוך תגבורת החושך של אשמורת הבוקר, לפני זריחת האור.
"יוקר יאמיר הגפן תתן פריה והיין ביוקר (-כי עסוקים בשתייתו) והמלכות תהפך למינות ואין תוכחה (-כולם מושחתים)... ואנשי הגבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו (-ראה אנשי גוש קטיף והשומרון) וחכמת סופרים תסרח (-ספרות מלאה זימה), ויראי חטא ימאסו (יראי שמים הפכו מאוסים), והאמת תהא נעדרת (-הבלבול גדול, עלמא דשקרא), נערים פני זקנים ילבינו זקנים יעמדו מפני קטנים (-אין נותנים כבוד לזקנים ולחכמים), בן מנוול אב בת קמה באמה כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו (-הרס התא המשפחתי), פני הדור כפני הכלב (יש מפרשים שפני מנהיגי הדור כפני הכלב), הבן אינו מתבייש מאביו ועל מי יש לנו להשען? על אבינו שבשמים" (סוטה פ"ט, ט"ו).
בזמננו צריך אמונה גדולה שה' לא עזב את הארץ. הייסורים ממרקים, ייסורי הגוף וגם ייסורי הרוח, במובן של בירור האמונה הגדולה, ממרקים. מתוך הייסורים בא המירוק במובן של טיהור וניקוי. דווקא מתוך החושך מתגלה האור. לצורך הבירור הזה צריך תלמידי חכמים גדולים שיוכלו לברר זאת במבט עליון ועמוק (הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, התורה הגואלת ד', ס,ח). צריך לראות עין בעין את אהבתו של אבינו שבשמים למרות הסיבוכים והקשיים, לראות את האור הבא מתוך החושך.
נכון לעכשיו, ההחלטה הכואבת והמבישה של חברי הכנסת להתנתק מארץ ישראל, ההחלטה של בג"ץ להתנתק מהיהדות ולקבל גויים כיהודים לארצנו, ההתנתקות של מערכת החינוך מהשורשים היהודיים שלנו, הקריאה להקים מדינת כל אזרחיה שתמחק את הציביון היהודי שלה, החתירה של מפלגות ותנועות שונות להפריד בין הדת למדינה, שהיא הפרדת הגוף מהנשמה - כל אלו הם ייסורים נוראים המייסרים את נשמת האומה אבל הם גם ממרקים, דהיינו מנקים ומטהרים אותנו מהדעות הללו.
אדרבא מתוך הייסורים הללו נלמד מה היא ארץ ישראל באמת, לנו ולאנושות כולה, ושעם ישראל מחובר אליה קשר של חיים. נלמד להכיר ולהבין מה הוא עם ישראל, "אשר בחר בנו מכל העמים", להיטיב לעולם כולו, ומה פירוש "המבדיל בין קודש לחול ובין ישראל לעמים", נלמד לחנך את ילדינו להכיר את זהותו, ייחודו וייעודו של עמנו בארץ ישראל.
כעם-עולם הבא להאיר לעולם מתוך החושך תקום תנועה רוחנית וחינוכית גדולה שתלמד ותחנך ותסביר שאין אנו ככל העמים שאנו עם עולם, יצירה ייחודית בעולם הממשיכה את קריאתו ופועלו של אברהם אבינו הקורא בשם השם א-ל עולם, ומתוך כך יתקיים בנו "ואעשך לגוי גדול והיה ברכה ונברכו בך כל משפחות האדמה".
בציפייה לישועה השלמה.
"יוקר יאמיר הגפן תתן פריה והיין ביוקר (-כי עסוקים בשתייתו) והמלכות תהפך למינות ואין תוכחה (-כולם מושחתים)... ואנשי הגבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו (-ראה אנשי גוש קטיף והשומרון) וחכמת סופרים תסרח (-ספרות מלאה זימה), ויראי חטא ימאסו (יראי שמים הפכו מאוסים), והאמת תהא נעדרת (-הבלבול גדול, עלמא דשקרא), נערים פני זקנים ילבינו זקנים יעמדו מפני קטנים (-אין נותנים כבוד לזקנים ולחכמים), בן מנוול אב בת קמה באמה כלה בחמותה אויבי איש אנשי ביתו (-הרס התא המשפחתי), פני הדור כפני הכלב (יש מפרשים שפני מנהיגי הדור כפני הכלב), הבן אינו מתבייש מאביו ועל מי יש לנו להשען? על אבינו שבשמים" (סוטה פ"ט, ט"ו).
בזמננו צריך אמונה גדולה שה' לא עזב את הארץ. הייסורים ממרקים, ייסורי הגוף וגם ייסורי הרוח, במובן של בירור האמונה הגדולה, ממרקים. מתוך הייסורים בא המירוק במובן של טיהור וניקוי. דווקא מתוך החושך מתגלה האור. לצורך הבירור הזה צריך תלמידי חכמים גדולים שיוכלו לברר זאת במבט עליון ועמוק (הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, התורה הגואלת ד', ס,ח). צריך לראות עין בעין את אהבתו של אבינו שבשמים למרות הסיבוכים והקשיים, לראות את האור הבא מתוך החושך.
נכון לעכשיו, ההחלטה הכואבת והמבישה של חברי הכנסת להתנתק מארץ ישראל, ההחלטה של בג"ץ להתנתק מהיהדות ולקבל גויים כיהודים לארצנו, ההתנתקות של מערכת החינוך מהשורשים היהודיים שלנו, הקריאה להקים מדינת כל אזרחיה שתמחק את הציביון היהודי שלה, החתירה של מפלגות ותנועות שונות להפריד בין הדת למדינה, שהיא הפרדת הגוף מהנשמה - כל אלו הם ייסורים נוראים המייסרים את נשמת האומה אבל הם גם ממרקים, דהיינו מנקים ומטהרים אותנו מהדעות הללו.
אדרבא מתוך הייסורים הללו נלמד מה היא ארץ ישראל באמת, לנו ולאנושות כולה, ושעם ישראל מחובר אליה קשר של חיים. נלמד להכיר ולהבין מה הוא עם ישראל, "אשר בחר בנו מכל העמים", להיטיב לעולם כולו, ומה פירוש "המבדיל בין קודש לחול ובין ישראל לעמים", נלמד לחנך את ילדינו להכיר את זהותו, ייחודו וייעודו של עמנו בארץ ישראל.
כעם-עולם הבא להאיר לעולם מתוך החושך תקום תנועה רוחנית וחינוכית גדולה שתלמד ותחנך ותסביר שאין אנו ככל העמים שאנו עם עולם, יצירה ייחודית בעולם הממשיכה את קריאתו ופועלו של אברהם אבינו הקורא בשם השם א-ל עולם, ומתוך כך יתקיים בנו "ואעשך לגוי גדול והיה ברכה ונברכו בך כל משפחות האדמה".
בציפייה לישועה השלמה.