כל המקבלים עכשיו בהבנה את סתימת הפיות של יריביהם הפוליטיים, צריכים להביא בחשבון שבעתיד עלול הפה הנסתם להיות הפה שלהם.

היום נשלל חופש הביטוי ממתנגדי מדיניותו של שרון. המשטרה עוצרת אותם אפילו על עמידה ברחוב עם שלט, ובתי משפט מאריכים את מעצרם באופן שרירותי. אבל ממשלת שרון איננה נצחית. מחר או מחרתיים היא תוחלף, תקום פה ממשלה אחרת עם מדיניות אחרת, ואנשים אחרים עלולים להיעצר על עמידה באותו רחוב עם שלט אחר.

ההתנתקות עצמה אולי לא תתחולל בסופו של דבר, אבל בינתיים הורסת כאן הדורסנות השרונית כל חלקה דמוקרטית טובה. בקרוב עלולים כולנו למצוא את עצמנו במדינה שדפוסי השלטון שלה התעוותו ללא הכר, ושהדעת, כל דעת, אינה מסוגלת לסובלם.

אזרחים שנותנים עתה את ידם לגירוש יהודים, יצטרכו לשתוק כשממשלה אחרת תחליט לגרש ערבים. הם ייאלצו, למעשה, לענות אמן על כל החלטה של כל ממשלה עתידית גם אם היא תיראה להם אווילית ומסוכנת וגם אם היא תפגע לא רק בכל היקר והקדוש להם אלא, לפי דעתם המנומקת, אף בהיגיון האנושי עצמו.

אולי תקום לנו אחרי אריק שרון ממשלה הגונה וישרת דרך, אבל אולי לא. רבים הסיכויים כי מה שמותר לשרון, ייחשב מותר בישראל מכאן ואילך. ראש הממשלה הבא עלול בהחלט ללכת בדרך הרעה שסולל עכשיו הבולדוזר של שרון, ולהשתמש בשיטות של שרון כדי לכפות על המדינה כל רעיון שיעלה על דעתו.

מי שלא מחו כאשר שרים פוטרו כדי ליצור בממשלה רוב מלאכותי בעד הריסת התנחלויות, לא יוכלו למחות אם וכאשר שרים אחרים יפוטרו מן הממשלה הבאה כדי להעביר בה את סיפוח שטחי יש"ע ויישוב מחדש של הפליטים הפלשתינים. שתיקתם לכל אורך השנתיים האחרונות תחזור אליהם כמו בומרנג: הם לא יוכלו למנוע מראש ממשלה עתידי לנהוג גם הוא כאילו המדינה היא עדר הכבשים הפרטי שלו, אף אם לאותו ראש ממשלה עתידי יתחשק פתאום להגשים דווקא את תורתה של תנועת כ"ך.

אם בכל זאת ינסו למחות, אל נא יתפלאו אם ראש הממשלה העתידי יצפצף עליהם צפצוף ארוך. אל נא יופתעו אם אחרי שגם בפניהם ייחסמו כל דרכי המחאה הדמוקרטית המקובלת, ירגישו גם הם כי לא נותרה להם ברירה אלא לצאת ולחסום צמתים. ואל נא ישתוממו אם היועץ המשפטי העתידי, הנאמן לראש הממשלה העתידי, יגדיר את זעקתם כ"המרדה" וינסה למנוע מצעיריהם העצורים את הזכות הניתנת אפילו למחבלים רוצחים, לעשות את מבחני הבגרות בין כתלי הכלא.

מדינה שכבר אפשר לאסור על אזרחיה להיכנס למקומות ציבוריים בלבוש כתום, היא מדינה שכל אדם הגון צריך להזדעק בדחיפות להגנה על שפיותה ועל תקינות שלטונה. כולנו נצטרך לחיות בה גם אחרי ששרון יודח.



המאמר פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".