המהומה התקשורתית סביב החשב הכללי נראית כמו משהו שיצא לגמרי מפרופורציות. הוריקן זליכה שמסתחרר עדיין מעל הים ולא ברור מתי יתנפץ אל החוף, לכאורה לא היה אמור להיות יותר מסערה שיגרתית. החשב הכללי באוצר הוא לא הרמטכ"ל, לא ראש השב"כ ולא היועץ המשפטי לממשלה. עם כל הכבוד, חשב כללי באוצר הוא תפקיד בכיר בדרג ג' או ד'. בימים כתיקונם רוב האנשים, גם המשכילים והמעורבים מאוד, אינם יודעים את שמו של החשב הכללי ואין להם מושג מה אמור לעשות החשב הכללי, ומה הוא עושה בפועל אם טוב או רע? וחוץ מזה, הרי לכל הדעות לא ממש פיטרו אותו. הקדנציה שלו הסתיימה והממשלה לא מאריכה אותה. זליכה טוען שבנסיבות האלה  זה סוג של הדחה, ואני אישית מאחל לו שיצליח במאבקו. אבל השר בר און טוען שהממשלה שמינתה אותו רשאית בהחלט לחשוב שעם תום תקופת המינוי מוטב לרענן את השורות ולמנות איש אחר במקומו, וגם זה טיעון שיש לו בסיס. זה ויכוח מעניין למיטיבי לכת שבאופן נורמאלי מקומו בשולי מדורי הכלכלה.



המהומה התקשורתית סביב החשב הכללי נראית כמו משהו שיצא לגמרי מפרופורציות. הוריקן זליכה שמסתחרר עדיין מעל הים ולא ברור מתי יתנפץ אל החוף, לכאורה לא היה אמור להיות יותר מסערה שיגרתית

אבל פרשת זליכה מככבת בראש החדשות ולא יורדת משם. אף אחד לא חולק על כך שזליכה עשה כמה מבצעי "ניקוי פסח" מאוד משמעותיים שחסכו לאוצר המדינה מאות מיליוני שקלים. ובכל זאת אחדים מבכירי העיתונות בישראל תוקפים אותו במילים חריפות ללא תקדים ומציגים אותו כאדם אובססיבי, לא לגמרי מאוזן, פגע רע במערכת. כתבים חרוצים מפשפשים בעברו ויוצאים לדוג שם כל מיני סיפורים קטנים שיכולים ללכלך קצת את שמו. לפני כמה שנים, כך קראתי, האיש ביקש איזה פיצוי בגובה 400 דולר שלא הגיע לו על חופשה שבוטלה. שומו שמיים, ארבע מאות דולר! הוא לא לקח חלילה, אבל הוא ביקש. עיתונאי אחר מצא בשמחת מנצחים שזליכה עצמו המליץ פעם ובכתב, להקפיד על רוטציה בתפקידים בכירים.

חומת אולמרט

יכול להיות שהוא איש קשה. אולי הוא מקפיד על קוצו של יו"ד ועושה את המוות לפקידי הממשלה על דברים של מה בכך, ואולי אפשר להבין למה במסדרונות המובילים ללשכות השרים והמנכ"לים הוא הטיפוס המושמץ והמעצבן. ובכל זאת, בלי שום קשר לאופיו הקשה או הנוח, בעיני העיתונות הוא היה אמור להיות הנסיך על הסוס הלבן: זה שבא לנקות ולטהר שחיתויות, זה שגילה איפה כרישי ההון מתחמנים את הממשלה במכרזים, וזה ששם קץ לכמה מהקומבינות הכי יקרות, ובעיקר זה הפקיד שהעז לחשוף חשד לשחיתות של ראש הממשלה בכבודו ובעצמו ולעמוד על כך שהדבר ייחקר ולא יטויח. באיזו מדינה אחרת בעולם הדמוקרטי איש כזה היה מותקף בידי העיתונות?

לא מדובר בהוריקן זליכה, אלא בחומת אולמרט. מה שנראה כמו התקפה מוגזמת על זליכה הוא בכלל לא התקפה, אלא הגנה. ולא זליכה הוא הנושא, אלא אולמרט. פרשת זליכה היא רק אחד הסימנים המעידים על איזו התעוררות מחודשת במערך ההגנה על אהוד אולמרט. כאילו מישהו השמיע איזו שריקה סודית והחבר'ה הטובים יוצאים מהבתים כדי לשמור על המגרש. ריח של אתרוגים באוויר וזה מפחיד מאוד, כי לא מחלקים אתרוגים בחינם. משהו התנתקותי כנראה מתרחש, ואנחנו לא מספיק ערים לו.

פרוטקשן ואתרוגים

אהוד אולמרט הוא לא שמעון פרס או עזר ויצמן. הוא אפילו לא חיים רמון. כמו קודמו שרון, אולמרט הוא נטע זר בקרב האליטה המצטופפת עכשיו סביבו לגונן עליו. זה לא הסיפור על הבחורים הטובים ששומרים זה על זה מפני הרעים שמסביב. זה סיפור האתרוג. זו ההגנה מהסוג שגם בעברית נקרא פרוטקשן.



פרשת זליכה היא רק אחד הסימנים המעידים על איזו התעוררות מחודשת במערך ההגנה על אהוד אולמרט. כאילו מישהו השמיע איזו שריקה סודית והחבר'ה הטובים יוצאים מהבתים כדי לשמור על המגרש

זה הצירוף הקורליאוני הישן של פיתוי ואיום. אנחנו נותנים לך הגנה אם ביקשת ואם לא ביקשת, כי לנו יש עניין משלנו להגן עליך. לא, לא שאלנו אם אתה מעוניין, אבל כדאי שתהיה כי אתה יודע שאנחנו יכולים להגן עליך יופי, ואנחנו גם יכולים יופי לשרוף לך את העסק עד היסוד. זו הייתה ההצעה שהוגשה לשרון לקראת ההתנתקות, מלווה בכל מיני ראשים של סוס, והרושם הוא שהיא מתחילה להיות מוגשת היום מחדש ובאופן די תקיף לאהוד אולמרט.

לא, אני לא חושב שיש בעיתונות הישראלית איזה דון קורליאונה שבאמת שורק ובאמת מגייס את החבר'ה להגן על אולמרט. זה לא עובד כך. אבל לעיתונאים ותיקים יש איזו אינטואיציית עומק, לא בהכרח מודעת, שיודעת להבחין בהתרחשויות מדיניות של ממש שרוחשות מתחת לפני השטח ועומדות להתפרץ ולהופיע. האינטואיציה הזו הבחינה שתמונת הברווז הצולע והממשלה המשותקת לא נכונה. משהו רציני ביותר מתבשל במטבח של אולמרט, והאיש נמצא קרוב מאוד לרגע של הכרעה מדינית. 

זה הרגע שבו מנגנון הפרוטקשן מתחיל לפעול. הוא שולח אותות קריאה סמויים שגם מי שמשדר אותם וגם מי שקולט אותם לא שומעים, אבל קולטים ומצייתים. חברים תזדרזו, ההתנתקות מתקרבת. חייבים להגן על אולמרט. והם באים ומגנים עליו בלהט, ואם לצורך זה נחוץ להשליך את זליכה לפני האריות הוא יושלך. הלוואי שהייתי יודע מה לעזאזל מתבשל שם.