ובימינו שראינו כל כך הרבה ניסים בארצנו, זה כבר כמאה שנים, מי לא יודה שיד ה' עשתה זאת ושואפת למטרת הגאולה? ודאי כי כל דבר כללי הנעשה לישראל הוא על פי ההשגחה העליונה (מלבי"ם, משלי, סוף פרק כ"א). אבל הבחירה היא חופשית לכל יחיד ויחיד מאתנו אם יצטרף לפעולת ה' או יעמוד מנגד חלילה. בודאי ייענש כראוי אותו היחיד המפריע לתהליך ה', אבל בכל זאת ה' יבצע את תכניתו ללא עיכוב. הרי לעניין הגאולה כתב הרב קוק: "ואם לא נשתדל אנחנו, הבחירה ניתנה לאדם הפרטי [לעשות או להמנע]. אבל הרבה שלוחים למקום . יימצאו משתדלים אחרים. כי הסיבות ערוכות הנה [ה' ראשונה מנוקדת צירי] בידי רבון כל העולמים להוציא חפציו אל הפועל. גם הבחירה החופשית [של בני אדם], גם ההתחכמות האנושית, הכל סובבים והולכים למלאות אותן העצות הגדולות של 'גדול העצה ורב העליליה' יתברך שמו". עד כאן לשונו ("מאמרי הראי"ה", עמ' 321, והוא ממאמר "אפיקים בנגב", המובא ב"אוצרות הראי"ה" מהד' תשס"ב, ח"ב עמ' 111-112. וע"ע "עין איה", שבת, פ"א פסקא כ' "בערך ההשגחה האלוהית בהנהגת ישראל" וכו'). ומקורו בדברי רמח"ל ("דעת תבונות", פסקא נד) ובספר "לשם שבו ואחלמה", הדיעה, (חלק ב' עמ' 223 סוף טור ימין).


ובימינו שראינו כל כך הרבה ניסים בארצנו, זה כבר כמאה שנים, מי לא יודה שיד ה' עשתה זאת ושואפת למטרת הגאולה? ודאי כי כל דבר כללי הנעשה לישראל הוא על פי ההשגחה העליונה
לכן גם בימינו אנו שלצערנו הננו רואים קלקולים נוראים הנעשים על ידי אלו שנבחרו להיות מנהיגי האומה, אל לנו לאבד עשתונותינו. הימנעותם מלהגן על אוכלוסייה שלנו מפני ההתקפות הנפשעות של אויבינו הערבים, היא מפני חוסר אמונתם בתורה, חוסר אמונתם בגאולתנו, חוסר אמונתם בצדקת דרכנו. ועוד, מה שלא מוצאים עוז בנפשם להגיב נמרצות על כל פעולת איבה של צוררינו, הוא מפני אהבת דמי שלמונים מ"ידידינו" בארה"ב. וכבר הזהיר על כך הנביא מיכה (ה', ו'): "והיה שארית יעקב בקרב עמים רבים, כטל מאת ה' כרביבים עלי עשב, אשר לא יקוה לאיש, ולא ייחל לבני אדם. והיה שארית יעקב בגוים, בקרב עמים רבים, כאריה בבהמות יער, ככפיר בעדרי צאן, אשר אם עבר ורמס וטרף, ואין מציל. תרום ידך על צריך (ר' מנוקדת סגול) וכל אויביך ייכרתו". כלומר אם נהיה כטל, לא לצפות למתנות בשר ודם מהגויים ["לא יקוה לאיש"], אז נוכל להיות אמיצים לנקום נקמתנו מהצוררים אותנו, להיות כאריה וככפיר. אבל אם נשענים אנו על כספי תמיכה מהגויים, הם הקושרים את ידינו מלפעול להגנתנו. והשאלה הנשאלת היא, מה יותר חשוב למנהיגינו כספי הגויים או חייהם של היהודים?

אבל איך שנענה לשאלה הנ"ל, אל לנו להיכשל שוב במה שמעד משה רבינו, השואל את ה' "למה הריעות לעם הזה?". הקב"ה הולך לגאול אותנו, וידלג על כל פשעי פושעינו. אף אחד לא יוכל למנוע מהקב"ה מלהשלים ולבצע תכניתו עליה הצהיר. הנסיגות אינן יכולות למנוע גאולתנו. לימד אותנו הרב קוק (במאמרי הראי"ה, עמ' 171) כי אנו בעידן הגאולה. נקיים נא בעצמנו "צפית לישועה" (שבת לא ע"א) וכתב שם חידושי הר"ן: [לצפות שיהיה] "בימיך". 

וכך כתב הרב קוק אל רצי"ה: "כן אתחלתא דגאולה ודאי הולכת ומופיעה לפנינו. אמנם לא מהיום התחילה הופעה זו, רק מאז התחיל הקץ המגולה (סנהדרין צח ע"א) להגלות, מעת אשר הרי ישראל (החלו) [התחילו] לעשות ענפים ולשאת פרי לעם ישראל אשר קרבו לבוא, התחילה אתחלתא זו" ("אגרות", חלק ג' עמ' קנ"ה).