התפילה מקשרת את האדם לבוראו, לכן כדי שתהא התפילה לפניו שלימה, צריכים שיתקיימו שני תנאים:



התפילה הראויה לעמוד בה לפני מלכו של עולם, זוהי התפילה לשלום העולם והצלחתו המלאה. הצלחה זו היא, כדברי הרמח"ל בפירושו לתפילת ראש השנה שיהיה הטוב שולט בעולם, והרע נכפף תחתיו

א.
שתהיה התפילה ראויה לעמוד בה לפני בורא עולם.

ב. שיהיה המתפלל עומד במיטבו לפני בוראו.

התנאי הראשון - התפילה השלימה

התפילה הראויה לעמוד בה לפני מלכו של עולם, זוהי התפילה לשלום העולם והצלחתו המלאה. הצלחה זו היא, כדברי הרמח"ל בפירושו לתפילת ראש השנה שיהיה הטוב שולט בעולם, והרע נכפף תחתיו. וכיוון שהטוב המגלה את מלכות ד' בעולם הוא מרוכז בישראל, לכן התפילה השלימה ביותר היא התפילה להצלחתם של ישראל שהם אלו שיביאו לקידוש ד' בעולם כולו. וכדי שתתחזק הקדושה כראוי צריך שיהיו ישראל בארץ ישראל, כי היא הארץ הנבחרת והם העם הנבחר, וצריך שבישראל ימלוך מלך מבית דוד כי הוא המלך הנבחר ועל כך אנו מתפללים בימים נוראים:  "שמחה לארצך... וצמיחת קרן לדוד עבדך".

התנאי השני - האדם מתפלל בשלמות

כדי שיהיה האדם במיטבו בתפילה, עליו להתפלל מקירות ליבו שהרי התפילה נקראת עבודה שבלב. לתפילה כזו יכול האדם לזכות רק אם הוא משתף את חייו ואת נשמתו בחיי האומה ונשמתה הכללית, עד שהוא מרגיש כאב לב וצער על צערם של ישראל כאילו היה זה צערו הפרטי. רק כך אפשר להתפלל באמת. וכפי שמצאנו בתפילת דוד בתהילים בפסוק "כי קנאת ביתך אכלתני וחרפות חורפיך נפלו עלי", חילול ד' הכאיב לדוד כאילו פגעו בעצם חייו.



ועוד נקודה חשובה להצלחת התפילה היא שבשעה שיקרא בשם ד' יידע האדם שאין לסמוך על אף אחד מלבדו, ויאמין המתפלל בכל ליבו ששווא תשועת אדם כי "באלוקים נעשה חיל והוא יבוס צרינו"

ועוד נקודה חשובה להצלחת התפילה היא שבשעה שיקרא בשם ד' יידע האדם שאין לסמוך על אף אחד מלבדו, ויאמין המתפלל בכל ליבו ששווא תשועת אדם כי "באלוקים נעשה חיל והוא יבוס צרינו". ואם, חלילה, יתגנב ספק בליבו שיש גבול ליכולתו יתברך חס וחלילה יאמר בפה ובלב "ד' אלוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה", בכל ממש כי אין עוד מלבדו.

והוא השומע תפילת כל פה, ישמע ויענה לתפילתנו ברצון.

המאמר הוא מתוך עלון "קוממיות".