הדרך לחרדים לא עוברת אצל גבי גזית
הדרך לחרדים לא עוברת אצל גבי גזית
העליהום הציבורי והתקשורתי כנגד החרדים בימים אלו גורם לנזק ולא לתועלת. החרדים כמו המתנחלים וכמו הקיבוצניקים הם שבט. בכלל, אם נודה על האמת, רוב החברה הישראלית היא שבטית, והיא מתבצרת בעמדותיה כאשר תוקפים את השבט. והתגוננות היא לא מצב אידיאלי לנכונות לשינויים.



כל זה לא אומר שאין מקום לביקורת. לפעמים אפילו מותר לבקר בחריפות. אבל השתלחות פסולה, מזיקה וסופה להביא לתגובת ריאקציה. קצת צניעות וענווה לא תזיק לכולם. עדיף וראוי, למצוא את החיוב שקיים אצל האחר.



בשנים האחרונות החברה החרדית עוברת מהפכה של ממש: נשים יוצאות לעבודה בתחומים שבעבר היו נראים "חלום רחוק". מחשבים, ראיית חשבון ומשפטים, הם רק חלק קטן מהאפשרויות החדשות. לא עוד כל בוגרת סמינר היא מורה או גננת.

הציניקנים יבואו ויאמרו, זהו המשך הניצול של הנשים החרדיות, שבעליהן ממשיכים להיות "פרזיטים" ולשכון באוהלה של תורה. אבל זהו בדיוק חוסר הסובלנות של "השבט החילוני" שחלקים ממנו שואפים ל"החזיר בתשובה" את החרדים עד שייכנעו וימירו את תרבותם.



החברה החרדית הגיעה להכרה שהיא חייבת לשנות את הרגלי התעסוקה בקרבה. היא משנה אותם לא בשמחה, וזה גוזל ממנה ויתורים תרבותיים, שעוגנו במשך השנים בנימוקים הלכתיים. כן, ההלכה נגזרת מהמציאות בשטח, אבל התהליכים הם הדרגתיים. זה התחיל ב"אסור לתלמיד חכם להתפרנס מן הצדקה", ועבר בדורות האחרונים להיתר של "עת לעשות לה' הפרו תורתך" כלומר, בגלל האיום התרבותי של הכחדת התורה, האיסור נהפך להיתר במצב של סכנה (במקרה זה סכנה רוחנית לעולם התורה) ע"פ מנהיגי הציבור – הרבנים החרדיים. מנהיגי ה"שבט החרדי" מחפשים פתרונות למצוקה הכלכלית הגוברת והולכת במגזר שלהם. הדור הקודם שעדיין עבד כמעט כולו לפרנסתו, הולך ונעלם. ההורים - האברכים המתבגרים, כבר לא עומדים במשימה לחתן את ילדיהם. המשימה נהיית בלתי אפשרית כמעט במצב ש"המחיר" לשידוך טוב, נע בין חצי דירה לדירה שלימה, והמלגה בכולל "לא ממש" גבוהה. אל תקנאו בהם, הם חיים חיי דוחק, ומשלמים מחיר יקר עבור בחירתם בלימוד התורה.

השינוי כיום מתבטא גם אצל הגברים. בשקט ובקטן, תוך בריחה מפרסום תקשורתי, קמות להן מכללות להכשרת בחורי ישיבה ש"תורתם לא אומנותם" למקצעות שונים.





השינוי כיום מתבטא גם אצל הגברים. בשקט ובקטן, תוך בריחה מפרסום תקשורתי, קמות להן מכללות להכשרת בחורי ישיבה ש"תורתם לא אומנותם" למקצעות שונים. נפתחו מסלולים של שילוב חרדים בצה"ל – בחיל המודיעין ובחיל האוויר (למרות הביקורת שצצה כלפיהם בימים האחרונים בתוך ה"מגזר"). המסלולים האלו לא נפתחו בגלל גבי גזית וגם לא בגלל רון חולדאי. הם הוקמו ע"י חרדים שהשתלבו במערכת בנסיבות שונות ומכירים את המצוקה הכלכלית והחברתית שקיימת במגזר שלהם. אל תחשדו בחרדים ואל תבהלו. כאשר החרדים מתגייסים זה לא נובע מציונות ומאידיאלים. אם תשימו לב, לא מדובר לגיוס ל"גולני" או לצנחנים ואפילו לא לנח"ל החרדי. החרדים פשוט מחפשים הכשרה במחשבים ובתחומים אחרים, הכל תוך כדי תנועה. והצבא הוא הזדמנות טובה למימוש המטרה. אסור לטעות, זה רק למטרות פרנסה.



למען ההגינות צריך להודות שלא כל "בחור ישיבה" מכוון למסלולים אלה. הרבנים הטילו הגבלות שלמסלולים אלה לא יופנו בחורים מתחת לגיל 21, וכמובן גם לא כאלה שכל עולמם ב"בית המדרש". אבל זוהי הדרך הבריאה לשינויים תרבותיים בחברה סגורה - קרקע נוחה לשינויים מתוך הקהילה פנימה, ולא הנחתות מבחוץ.



גם הפניה למערכת המשפטית לסעד בעניין אפליית בנות ספרדיות ב"עמנואל", ובכלל, נורתה למגרש הלא נכון. היא נורתה מתוך שולי העולם החרדי, אך מערכת המשפט צריכה להכיר במגבלות כוחה. לאחר שהכדור נזרק למגרשה, היה נכון להוביל מהלך מפשר (כפי שהמערכת המשפטית יודעת לעשות במקרים רבים – כמו בסכסוכים בין מעסיקים לעובדים, ובדיני משפחה, שגם שם העימות לא מסתיים בין כותלי ביה"ד), שינויים תרבותיים לא יצמחו מכוח החוק והמשפט.



מה שמדאיג עוד יותר בהתנהלות בג"ץ הוא הזיגזוג. בתחילה בחר בית המשפט לנקוט בפרשה בקו מיליטנטי - משפטי. בהמשך הוא שינה את טעמו. מה קרה בינתיים ? התשובה היא: הרב אליישיב העביר מסר שבעניין האוטונומיה החינוכית תהיה מלחמת עולם מול בג"ץ הוא צוטט: "זו גזירה נוראה וחורבן גדול מאוד. צריך לעשות על זה זעקה גדולה". הרב אליישיב כבר אינו ילד, ועם ניסיון החיים שלו בחר להעביר את המסר לנשיאה בייניש (שבכלל לא ישבה בהרכב שדן בפרשה) באמצעות ח"כ פורוש (משפחתו מעורבת עמוק בהנהלת החינוך העצמאי) שנפגש עימה. מה קרה בפגישה ביניהם ? לא הרבה יודעים. אבל העובדה היא שבדיון שהתקיים בבג"ץ בפרשת עמנואל אחרי הפגישה, בג"ץ שינה את גישתו מקצה לקצה.



למה זה חמור כל כך ? משום שבית המשפט צריך להתנהל באופן נקי ואחיד. במערכת משפט תקינה לא ייתכן שאוזנו של בית המשפט תהיה כרויה לצד אחד מחוץ לכותלי בית המשפט. זה נראה רע, גם אם חלק מהצדדים ייטענו שאין קשר בין הדברים.



מנהיגי הציבור החרדי - אשכנזי, ובראשם ראשי החינוך העצמאי הכריזו כי "לא מדובר בסוגיא עדתית אלא בעניין דתי". אני מקבל את טענתם חלקית. אכן, לא מדובר בסוגיא דתית, אך כן מדובר בסוגיא עדתית. יש להוסיף גם תרבותית - מנטלית. בזה הם לא מודים, למרות שהם יודעים זאת, ורק בשיחות סגורות הם מודים בכך. זהו בהחלט, ניסיון לטאטא את הבעיה מתחת לשטיח.



אין ספק שהיחס המפלה כלפי ספרדים בחברה החרדית מהווה כתם שחור. גם החרדים יודעים זאת אך מתקשים להתנתק מבושה זו. האפליה לא נולדה אצל החרדים, הביטו על הדור הקודם של יוצאי אשכנז, רובם הגדול נהג כך. זהו אחד ה"פרונקלים" שהגלות גרמה לעמנו. תהליך שיבת עם ישראל לארצנו מרפא בהדרגה גם את הפצעים האלו. אלא שאצל החרדים התהליכים הם איטיים בכלל, ובפרט במצב שכמעט אין קשרי נישואים בין עדות שונות. כאילו בגלל שיקולים של שמירה על המסורת הדתית, ושיקולים "כאילו הלכתיים". חבל שבחברה החרדית התהליכים כל כך איטיים, ושוב, הרבה פעמים ההלכה היא התירוץ. תירוץ שגורם להרבה חילול ה'.



ח"כ הרב אמסלם מש"ס הוא נקודת אור בכל הסאגה הזו. הוא קרא לחבריו הספרדיים להפסיק להתרפס ולהתחנן שיקבלו אותם למוסדות האשכנזים. "יש לנו מסורת לתפארת, הבה נרומם את מערכת החינוך שלנו עד שהאשכנזים החרדים ידפקו על דלתותינו". רק דבר אחד שכח הרב אמסלם – העולם החרדי הספרדי הוא לא דומה לחרדים הליטאים. זהו עולם של ציונות אמיתית מתוך תורה. יהדות שרואה במדינת ישראל את שיבת ציון. הרבנים במרוקו, בתוניסיה, ובמצרים לא חינכו להסתגרות. הם לא ראו בלימודי החול דבר שלילי, הם לא ראו אידיאל להישאר בארבע אמות של לימוד תורה. את זה הביאו הספרדים שחונכו בישיבות הליטאיות, שם קבלו אותם על בסיס מכסות. כיום מנסה החברה החרדית – ספרדית - ש"סניקית להשתלב בכוח במגרש שמעוות את עולמה התרבותי.



רק הזמן יוכיח האם המניעים של חולדאי היו פוליטיים, כהכנה לחבירה פוליטית ליאיר לפיד. גבי גזית יוכל להמשיך לנופף בסבא החרדי שלו, ולהמשיך להשתלח בחרדים ובמתנחלים. לעולם לא נדע אם זו שנאה לשמה, או שכמה אחוזי רייטינג ירגיעו אותו. מה שבטוח שאם השניים רוצים להשפיע באמת ולשנות, לא זו הדרך.



אם גזית רוצה רעיונות לקרב את החרדים לעולם התעסוקה והשילוב, יוכל לעשות אייטמים בתוכניתו על אפליית חרדים בקבלה לעבודה. ועל כך שהם לא מיוצגים כראוי בתקשורת הכללית. כמובן הכוונה לבודדים מבניהם ששרתו בצה"ל. אולי אחרים יראו שמי שקופץ למים, יש מי שדואג לו.



ולך רון חולדאי, בתור ראש העיר העברית הראשונה, יש לך הזדמנות נהדרת לקבל החלטה בעיריית ת"א על העדפה מתקנת ולקבוע שלחרדים תינתן העדפה בקבלה לעבודה (כפי שנהוג ביחס לנשים) בחלקת האלוהים הקטנה שלך. בכך תגביר את האמון שדבריך יצאו מתוך דאגה אמיתית וכנה.



(הדברים נכתבו בבלוג של אהרון ויזנר בקול ישראל)