תענית ציבור אינה רק אבלות על העבר. מתוך הרגשת וכאב החיסרון, צריכה לבוא תפילה על העתיד, לתשובה שלמה ולגאולה שלמה.  וכדברי הרמב"ם - "יש שם ימים שכל ישראל מתענים בהם מפני הצרות שאירעו בהן כדי לעורר הלבבות ולפתוח דרכי התשובה". בניין ירושלים והמקדש כרוך בבניינה וישובה של ארץ ישראל כולה. כשם שהאבלות אינה רק על חורבן הבית, אלא גם על גלות עם ישראל מעל אדמתו, כך גם התפילה לתיקון צריכה להיות על ארץ ישראל כולה.

כידוע, אחד המקומות העומדים כיום בסכנת הרס מיידי הוא הישוב עמונה. הישוב קיים כבר שבע עשרה, ומונה כיום כארבעים משפחות, ולהם למעלה ממאה וחמישים ילדים. אנו מאמינים שאין שום סיבה אמיתית בעולם להרס, שכן זכותו וחובתו של עם ישראל ליישב את הארץ בכל מקום, ובפרט ביהודה ושומרון (לכל היותר אפשר לתת פיצוי כספי למי שאכן יוכיח שקרקע מסוימת הייתה רשומה על שמו).

אולם, גם לאלו שאמת פשוטה זאת מסופקת בידם, המציאות המשפטית כיום השתנתה מהותית. נקנו ונרשמו שטחים רחבים בעמונה, ויש כיום יותר (!) אחוזים בקרקע ליהודים, מאשר לעותרים הערבים. זאת ועוד, על רוב הישוב אין כלל עתירה

ביום זה שבו נתאבל כולנו על גלות ישראל וחורבן הבית, נתפלל שלא יהיו עוד חורבנות, ומכאן ואילך נראה רק בניין וצמיחה

של אף אחד. תשובת המדינה לבג"ץ בשבוע הבא, היא נקודת זמן קריטית בעתידו של הישוב. במידה רבה כיום, מי שצריך לדפוק על השולחן, להוכיח את מנהיגותו, ולהורות לפרקליטות ללכת על המתווה המשפטי הראוי והצודק, הם שרי הממשלה, ובייחוד – ראש הממשלה.

כל זאת, במישור הארצי, כלפי אדם. אולם, אנו כיהודים מאמינים בני מאמינים, צריכים גם, ובעיקר, לפעול כלפי שמיא, בכוח התפילה והתשובה. בעוד פחות משבוע, ביום שלישי הקרוב, חלה תענית שבעה עשר בתמוז, יום בו הובקעה העיר. האם גם השנה תבקע חלילה עוד עיר ואם בישראל, כשם שאירע לנו לחרפתנו בישובי גוש קטיף ובמגרון? אנו יודעים עד כמה שורש החולשה באחיזה באדמת הארץ הינו חולשה רוחנית, ועד כמה המאבק על הארץ הוא ביטוי למאבק כולל על דמותה ויהדותה של מדינת ישראל.

ועל כן, השנה, ביום זה שבו נתאבל כולנו על גלות ישראל וחורבן הבית, נתפלל שלא יהיו עוד חורבנות, ומכאן ואילך נראה רק בניין וצמיחה. אני קורא, בשם כל תושבי עמונה, לכל בתי הכנסת בארץ ובעולם להקדיש שני פרקי תהילים בתפילות יז' בתמוז למען הצלת הישוב. מזמור קכה', הפותח בפסוק - "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הַבֹּטְחִים בַּה' כְּהַר צִיּוֹן לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם יֵשֵׁב", ומזמור קמב', המסיים – "הוֹצִיאָה מִמַּסְגֵּר נַפְשִׁי לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ בִּי יַכְתִּרוּ צַדִּיקִים כִּי תִגְמֹל עָלָי". בנוסף לכך, אנו מבקשים שכל מי שיש בידו לקבל על עצמו קבלה והנהגה טובה, ו/או תוספת בלימוד תורה, למען ארץ ישראל והישוב עמונה, שיעשה כן.

וכבר אמר שלמה המלך - "לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה'". תפילתנו שהקב"ה ייתן תבונה וגבורה למי שבידו להחליט, שיפעל למען העם והארץ, שיהיה רגיש לחיי המשפחות וילדיהם, שלא ייתן לכל מיני יועצי אחיתופל להטות את ליבו, ויציל את הישוב מיד מבקשי רעתו. ונזכה אנחנו לראות בבנייה של ארץ ישראל, ובגאולה שלמה במהרה בימינו.