גל של ביביפוביה
גל של ביביפוביה

אם נתניהו היה נוסע לטקס האשכבה של מנדלה, הטיסה והאבטחה היו עולות שבעה מיליון שקל והתקשורת הייתה צולבת אותו על ההוצאות. עכשיו כשהוא לא נסע, היא נושכת אותו על פגיעה בכבוד המעמד. זו לא באמת ביקורת כי מה שהוא לא יעשה, בין כך ובין להיפך, התקשורת אוכלת אותו.

התקשורת נמצאת עכשיו בשיאו של גל ביביפוביה ענק, ולראש הממשלה לא יעזור כלום. מה שלא יחליט הם ינשכו אותו. בקדנציה הראשונה של נתניהו הוא היה לפעמים מתבדח שאם הוא יעשה מסיבת עיתונאים על שפת הכינרת, ויראה שם לכתבים שהוא יכול ללכת על המים, הכותרת למחרת תהיה: "נתניהו לא יודע לשחות".

בקדנציה השנייה והשלישית נראה היה שהתקשורת קצת התבגרה ונגמלה לפחות חלקית מהביביפוביה הפרימיטיבית שאחזה בה בשנות ה-90, ושהייתה אחד הגורמים לירידה חדה באמון הציבור בעיתונות. לפחות חלקית נראה היה שהעיתונות למדה את הלקח והתחילה להבחין בין ביקורת ובין השתלחות.

גם הקמת "ישראל היום", שהייתה סוג של עונש לעיתונות הישראלית על חטא הביקורת המופקרת והמוטה נגד נתניהו, לימדה מעט לקח ואיזנה קצת את התמונה. אבל היום מתברר שהביביבפוביה עדיין איתנו כאן, והיא רק עולה ויורדת בגלים על פי איזה קצב פנימי בלתי מפוענח.

הביקורת ודרישת השקיפות, הנכונים כשלעצמם, על הוצאות אחזקת הבתים של משפחת נתניהו, כאילו שיחררו איזו שרשרת, והכלב הנושך התפרץ שוב לרחוב בחדווה. אז לגופו של עניין אין שום פגם בכך שבטקס האשכבה השתתף יו"ר הכנסת ולא הנשיא או ראש הממשלה. זה סביר בהחלט ולא פוגע לא בכללי הנימוס, לא בכבודו של מנדלה ולא בכבודה של ישראל. כיוון שמדובר בטקס, מי שהיה אמור לנסוע מלכתחילה הוא הנשיא.

אבל הנשיא שלנו, שיאריך ימים, כבר לא כל כך צעיר, ובגילו קורה לפעמים שהבריאות לא מרשה לנסוע. זה בסדר גמור ונסלח לגמרי, ואך טבעי הוא שבמקומו ייסע ממלא מקומו, הלא הוא יו"ר הכנסת. נכון שהיה בהחלט יפה גם אם במקום הנשיא היה נוסע ראש הממשלה, אבל זה לא מחויב המציאות ולא מחויב מכללי הטקס. ובעיקר, בואו נודה שאם זה היה אולמרט שלא נוסע, או אהוד ברק או אריק שרון, שלא לדבר על שמעון פרס בהיותו ראש ממשלה, אף אחד לא היה מתנפל ושום כלי תקשורת לא היה עושה מזה עניין.

אבל נתניהו לא נסע לטקס, וגם אמר את האמת מדוע: בגלל ההוצאות. ובמילים אחרות: רק בשבוע שעבר התנפלתם עליי ונשכתם אותי כל כך קשה בגלל הוצאות של שלושה מיליון שקל לשנה, מה תעשו לי על שבעה מיליון שקל ליום? למה לי להכניס את ראשי לתוך המערבל שלכם כשאתם בעיצומו של הקריז.

פורסם בעיתון "מעריב"