הושענא ההרוגה עליך
הושענא ההרוגה עליך

בעיתוי מצמרר, ביום שבו כל עם ישראל התחננו במילים הללו להקב"ה שיפסיק את שפך הדם הנורא של יהודים על קידוש שמו, נרצחו בדם קר זוג יקר ואצילי, זוג שנועדו לגדולות ושחייהם נגדעו באכזריות בידי בני עוולה חסרי צלם אנוש.

בעיתוי מצמרר יותר, בלילה לפני שנתחנן "הושענא למען קדושים מושלכים באש", נרצחו באכזריות ובדם קר שני יהודים בדרכם לכותל המערבי לקיים "ושמחתם לפני ה' שבעת ימים".

לא אעסוק בחשבונות שמים על מה ולמה עשה אלוקים לנו דווקא בימים קדושים אלו. אין לנו אלא להישען על אבינו שבשמים, לזעוק ולהתחנן אל המלך שישים קץ לצרותינו. אולם ברובד המעשי יש צעדים רבים שצריכים לנקוט כדי למגר את הטרור הנפשע. כמו שרמז אחיו של איתם הנקין הי"ד בהספדו, אין די בתפיסת הרוצחים או בחיסולם.

כל הרוצחים הם תוצר של אווירה - אווירה של הסתה ושנאה, של סילוף מתמיד של העובדות ושלהוב יצרים של צעירים חמומי מוח ששותים בשקיקה את הרעל שמטיפים להם במסגדים ובבתי הספר. החברה הערבית כולה מוקצנת: חבר כנסת נבחר במדינת ישראל מעז לנזוף ביהודים שעולים להר הבית ואינו נעצר ומגורש משם אל הכלא, האימאמים צורחים במסגדים דברי בלע ונאצה וכמו שגפרור מצית אש כך מילים אלו גורמות למעשי אלימות ורצח.

מאחר שכל הטרור נובע מעוצמת ההסתה, הרי שבראש ובראשונה יש לטפל במסיתים. לא סתם אמרו חז"ל (סנהדרין כט.) אין טוענים למסית. על הרוצח יש מקום לטעון שהוא לא מבין את חומרת מעשיו, אך המסית יודע היטב מה הוא מנסה לעשות – לגרום לאחרים לחטוא ולעשות עבירות במקומו כדי שהוא יחמוק ואחרים ירצו את עונשם. כאשר בלעם הסית את בנות מואב ללכת ולהחטיא את ישראל, הרי שציווי שהגיע היה לצרור את המדינים ולא את המואבים בגלל "נכליהם אשר נכלו לכם על דבר פעור".

ההסתה של מדין הצליחה עד כדי כך שנפלו אלפים מישראל, והחשש היה שימשיכו להסית את מואב לפעול נגד ישראל. משום כך יש למגר את המסיתים עוד לפני שיסיתו עוד גורמים לפגוע בישראל, וזאת משום ש "הבא להורגך השכם להרגו", כלשון המדרש שם. הדברים כל כך פשוטים וברורים אך כל כך לא מיושמים. למה אין למדינת ישראל התעוזה לשרוף את ספרי הלימוד של הפלסטינים מליאי ההסתה ולהציב במקומם חלופות, לבחון את תוכן הדרשות ולכלוא את המסיתים ביניהם, ולצנזר את העיתונות הערבית הכתובה והאלקטרונית מכל שביב של הסתה.

השינוי יהיה מיידי - ללא חומרי בעירה האש לא יכולה לדלוק וכך גם הטרור ידעך ללא ההסתה והאווירה שמלווה אותה. כדאי לנסות את זה פעם לפני שמדברים על "מפגע בודד" או "אדם שאין לו רקע בטחוני קודם" שביצעו כביכול פיגוע ספונטני. אין בכך כדי לנחם את המשפחות האבלות והדומעות, ובנחמת ציון תנוחמו. אך יש בכך בהחלט כדי למנוע את מאוויו של המחבל שרצח שני יהודים היום בירושלים- שח"ו יהיה כאן "אינטיפדה שלישית".

ככל שהממשלה וכוחות הביטחון יפעלו בנחישות למגר את ההסתה, כך נזכה לשלום ושלווה בארצנו הקדושה רוויית דם קדושים.