
מוטרדים מנוער הגבעות? מוטרדים מהקיצונים?
אל תדברו עליהם. לכו דברו איתם.
לכו אליהם, האזינו לשיח נשמתם. האזינו לכנות, לטוהר הלב, לאהבת הארץ, לקנאה לכבוד ישראל שנרמס, לזעם על ההבלגה, לסלידה מהקטנות ומהגלותיות ומדמות היהודי העצוב, למסירות הנפש, לרצון למדינה אחרת, ישראלית וטהורה יותר, גיבורה יותר וחיה יותר.
לא תסכימו עם מעשים שנעשו אך תבינו את שמאחריהם. נכון, נפשכם סוערת, גועלת וכועסת ממה שאירע בכפר וקשה לכם עכשיו להכיל, אך אחרי הכעס והסערה נסו לאזור עוז להיכנס לשיח אמת.
כבו רגע את רשת ב'. צאו רגע מטרדות היום יום והפרנסה, סעו ושאפו אויר הרים צלול. באווירה כזאת תהיו פנויים להאזין לקולות המודחקים של העם, להקשיב לחלומות שהם מחוץ למודה ואולי אפילו מחוץ לחוק.
המשיכו בהקשבתכם וראו את עדרי הצאן, את הבתים שנבנו בידיים עמלות, את הכוח המרפא והמתוק של עבודה עברית, את השומרים בכפור הליל. ראו כמה פורחת שם היצירה והמוזיקה, את הזמרים המוכשרים והיצירתיים שצמחו שם, יצירה חדשה טהורה. ראו את מתיקות האנשים- "חיי נשמות אוויר ארצך". ראו את החופש שנוצר שם בנפש, החופש לבנות ולפרוץ, החופש לרצות לממש שאיפות פנימיות, החופש לחיות בחופש ובגבורה ולא מאחורי בטונדות. החופש לרצות מדינה יהודית.
הם אינם מקשה אחת. יש שם צעירים מלאים טוב ומתיקות, ויש שמלאים טוב אך הוא מכוסה בהרבה קוצים. יש גם חובשי בית המדרש עם אמירות עומק וחזון שלם, ויש גם שטחיים ומהירי חימה. יש בשלים ויש בוסריים שאינם מעוצבים. פגשו אותם וגם אותם. לא אעשה אידיאליזציה של דבר שאיננו שלם, אך אני מדבר על העומק והפנים.
ראו גם את התעמרות הבלשים ואנשי המינהל האזרחי המתנכלים להם ולבתיהם, כשבאותו הזמן בגבעה ממולם הערבים בונים באין מפריע. ראו את ההשמצות והלכלוכים מבית ומחוץ.
האזינו לשאיפה לקודש ולמקדש, אולי היא שתוכל לתת מענה לכמיהת רבים לעבודת השם אחרת, כזו שקשורה לחוויה וממלאת חיים ואינה נשארת רק בשכל.
ראו את אלו שקשה להם להישאר בבית בזמן מות טובים, שאינם מסתפקים בבכי בלוויות ובתמיכה במשפחות. הם רוצים לפעול כדי לשנות את המצב. כן. וגם קשה להם לקבל עול של מערכת ביטחון אינה מצליחה לבלום רצח של 24 אנשים כה יקרים, גם משום שלטענתם היא מסרבת להסיר את החסינות מעל אוכלוסיה תומכת פשע.
אל תכירו את הקיצונים דרך מקרה קצה טפשי בערוץ 10, הכירו את הלב. ואם תרצו להכיר גם זרמים אידיאולוגיים של המבוגרים שבהם, סעו לבית המדרש. האזינו לעומק המחשבה והרעיון, לעומק הנפשי, להיקף הספרים ולרמה הגבוהה שלהם. וכדי להתחבר באמת לא תסתפקו במאמר אחד או שניים שקראתם, כי כך לא תצאו מהשיח הדעות השטחי האופף את כולנו, כי הרי מאחורי כל דעה עומדת הסתכלות, וזווית הסתכלות, והשקפת עולם, ומעמד נפשי, כמשל ששת העיוורים הממששים פיל כל אחד ממקום אחר, והם מתווכחים מהו פיל. תבינו שיש לכם זווית הסתכלות יפה אבל יש גם עוד כיווני הסתכלות. לא תוכלו להבין אותו במאמר אחד או שניים אלא אם תסכינו לצלול לעומק, למושגים ולשפה.
תשמעו אותם לא כמטפלים פסיכולוגים ולא בתור רטוריקנים שמחכים לתורם לדבר, תקשיבו באמת לאמת שלהם ותראו כמה ממנה אתם פתוחים לקחת לעצמכם, לאו דווקא את המסקנות, אך לפחות את המניעים. אם תהיו מחוברים למניעים ולשאיפות, יהיה לכם יותר קל להשתתף איתם בדיון מעשי איך מממשים אותם במציאות באופן מדויק ומיטבי, ולהסיר את הטעויות הנלוות. יהיו דברים שיישארו שנויים במחלוקת, אך תוכלו להשפיע הרבה יותר. לכו בדרך הרב קוק שראה את השורש החיובי של כל דעה. עסקו פחות בגינויים ובכינויים ויותר בהערכה ובהברכה.
ואחרי שתשמעו אותם, תדרשו מהם גם לשמוע אתכם ולפתוח בדיאלוג אמיתי.
אפשר לדבר איתם (הכוונה לחלקם הקטן, אלו שאינם יודעים את זה) על החופש, שצריך להיות משולב עם הקשבה והידברות עם החברה. אפשר לדבר על הכוחות הגדולים שצריכים להיות מבוטאים בענווה ומתוך פרספקטיבה רחבה, בשיקול דעת, ובאורך רוח, ומתוך כבוד לאנשים אחרים ולתלמידי חכמים.
לדבר גם על שאר העם, על חלקים גדולים שנמצאים במקום אחר, אנשים המחוברים לתורה יותר או פחות, וגם להם יש אמיתות חיים משלהם, אמיתות שצריך להקשיב להם באמת ולדבר איתם. לדבר גם על השאיפה למחוץ את האויב שצריכה להיות בגבורה וגם בחכמה.
סביר שלא תשתכנעו אחד מהשני, אך תבינו הרבה יותר.
ואז גם תוכלו לטפל, כי בהחלט יש גם כאלה, כמו במגזרים אחרים, שצריכים טיפול והכוונה.
ואוסיף – גם עם הפעילים הקיצונים משמאל צריך שיח מקשיב. שמסתכל בעומק התביעות המוסריות הגבוהות ולא רק במעשים.
שיח אמיתי וכנה שיקשיב בענווה לתביעות עומק וגם ישמיע קול אחר יכול לאפשר צמיחת קול חדש – דור חדש שיש לו שאיפות גדולות והוא עושה אותם בסבלנות ובחכמה. קול ששואף לגדולות, אך לא בז לקטנות.
שמע ישראל לעצמך וראה את גדולתך ואת אתגריך. אתה -על כל שבטיך.