כמה מתבקש היה שירושלים בירתנו הנצחית תהיה מוזכרת בתורה. ירושלים שהיא אבן יסוד ביהדות מבחינה הלכתית ואמונית, מוזכרת כ-667 פעמים בנ"ך ובאלפי אזכורים בדברי חז"ל, ובתורה הקדושה אף לא פעם אחת בשמה המפורש. העובדה שירושלים מוזכרת כבדרך אגב במאורעות שעבר אברהם אבינו (מלכי צדק מלך שלם והעקידה בהר המוריה שהוא מקום המקדש עפ"י דהי"ב, ג) לא מקלה על העניין.

אדרבה, בספר דברים ישנו ביטוי החוזר עשרים ואחד פעם שהוא למעשה הכינוי של ירושלים מבלי להזכיר את שמה: "המקום אשר יבחר ה' ". ובכן זוהי כבר שתיקה רועמת! העלמה כזאת של מקום כל כך מרכזי כמובן אומרת דרשני.  

בשאלה זו דנו רבים מהוגי הדעות בעם ישראל. הרמב"ם במורה הנבוכים למשל (חלק ג' פרק מה) העלה שלוש הצעות לשאלת ההעלמה המכוונת של השם ירושלים בתורה:

"יש בו אצלי שלש חכמות. האחת מהן: שלא יחזיקו בו האומות וילחמו עליו מלחמה חזקה כשידעו שזה המקום מן הארץ הוא תכלית התורה; והשנית: שלא יפסידוהו מי שהוא בידם עתה וישחיתוהו בכל יכולתם"

לפי שני הטעמים הראשונים ההעלמה היא מפני אומות העולם. לו ידעו ויזהו אומות העולם את ירושלים כמקום הקודש של עם ישראל הם כמובן יפתחו קשר שלילי לירושלים היבוא לידי ביטוי או בהחרבתו או בהשתלטות דתית עליו. אכן, בראייה היסטורית כמו גם עכשווית אפשר בקלות להזדהות עם הטעמים האלה.

עם זאת, על פי טעמים אלה ישנו 'ניסיון' כביכול של התורה להתמודד עם רשעות הגויים העתידית ע"י התחכמות מסוימת שלמעשה איננה לדורות, שהרי מימי דוד המלך ועד עתה אנו חווים על בשרינו את פרסומה של ירושלים כמקום המקדש.

תירוצו השלישי של הרמב"ם הינו במישור החינוכי-ערכי וממילא הנצחי: "והשלישית, והיא החזקה שבהם, שלא יבקש כל שבט היותו בנחלתו ולמשול בו, והיה נופל עליו מן המחלוקת והקטטה כמו שנפל בבקשת הכהונה, ולזה באה המצווה שלא יבנה בית הבחירה אלא אחר הקמת מלך שיצווה לבנותו ותסתלק המחלוקת, כמו שבארנו בספר שופטים"

טעם זה פונה לעם ישראל. לו הזיהוי של המקום אשר יבחר ה' היה ידוע לעם ישראל בתקופת נחלת הארץ היו קמות עדות 'קרח' למיניהן שהיו כופרות בחלוקת הארץ או בשייכות הקדושה למקום אשר נמצא בנחלת שבט אחד. מוסיף הרמב"ם ומסביר שזו הסיבה לשלבים בדרך לבניין בית המקדש. המצוות שנצטוו ישראל בכניסתן לארץ להעמיד להם מלך, להכרית זרעו של עמלק ולבנות את בית הבחירה (עפ"י הברייתא בסנהדרין כ:) הן גם בסדר הזה בהכרח גם כדי למנוע מחלוקת ולגרום שאל השלב השלישי נגיע רק אחרי שאנו ראויים להגיע אל המקום אשר יבחר ה'.  

נמצא אם כן שירושלים הוסתרה כדי שאנחנו נחפש אותה בנרות, נשאף אליה, ונהיה ראויים לבוא בקרבה. מילוי הדרישה של התורה לבוא אל ירושלים כאיש אחד בלב אחד היא למעשה דרישת ציון שלנו. ועל ידי כך ירושלים עושה את כל ישראל חברים!

שנזכה לעלות בהר ה' ולהיות ראויים לבניין שלם במהרה בימנו, אמן!