של נעליך מעל רגליך
של נעליך מעל רגליך

הפרופסור אריה אלדד פרסם לאחרונה ספר המסכם מחקר מקיף בשאלה האם נכונה הטענה שפוליטיקאים משנים את דעותיהם בהגיעם להנהגה, "מה שרואים משם לא רואים מכאן".

מסקנתו המפתיעה של המחקר היא שאין הדברים כך. המסקנה העולה מן המחקר היא שאין להאמין לאדם  לפי הבטחות לעתיד, אלה דיבורים בלבד. אם ברצונך להעריך מה באמת יעשה אדם בעתיד, עליך לנתח את הישגיו בעבר. נזכרתי במסקנות מחקרו של פרופ'  אלדד כאשר קראתי את מכתבו של מנכ'ל משרד הבטחון לרב אלי סדן הי'ו.

במכתבו המנכ'ל מציין שלדעתו לפי דבריו של הרב יגאל לוינשטיין בהווה אין הוא ראוי לחנך בעתיד אזרחים צעירים שיהיו לוחמים מסורים בצה'ל.  המנכ'ל אדם כותב ש"הכללתו של הרב בסגל ישיבת ההסדר, מעלה חשש, כי חניכי הישיבה, ... נחשפים לדעות האמורות הפוגמות במטרות הלימודים... לחנך לשירות ערכי ומלא בצה'ל". יש בדבריו של המנכ'ל שני יסודות של אבסורד.

כל חיילי צה'ל נחשפים לדעות של השמצה גסה נגד צה'ל בבתי הספר ובתקשורת ואף אחד לא נזעק וצה'ל לא התפורר. כשם שהשמאל האנטי ציוני מוזמן לבסיסי צה'ל  "כדי לחשוף את החיילים למגוון דעות" כך צפוי שצה'ל יקשיב גם למנעד דעות רחב. האבסורד השני הוא החשש שהישיבה "לא תמלא את מטרותיה החינוכיות". אין מקום לחשש כזה. התשובה לשאלה האם הרב יגאל יחנך לוחמים מסורים בשנה זו או בעתיד כלשהו חרוטה בציפורן שמיר בספר ההיסטוריה של מלחמות ישראל וגם חרוטה באיזמל ברזל באבני מצבות של גיבורי מלחמה חניכי הרב יגאל.   הרב יגאל לוינשטיין העמיד דורות של לוחמים מסורים ומוכשרים ומפקדים שמקדישים את ימיהם ולילותיהם למען המדינה בשירות קרבי בצה'ל.

אני לא מכיר עוד מוסד חינוכי אחד בכל מדינת ישראל שתורם לבדו לרמתו של צה'ל כמו מוסדות בני דוד. כיצד יכול אדם הגיוני לפקפק בעצמתו החינוכית של הרב לאור המציאות הזוהרת הזו? צריך מידה רבה של חוצפה להביע מילים כה רחוקות מן המציאות.   אין לי דרך לבטא את האבסורד שבמכתבו של האלוף אדם אלא לומר לו כאשר הוא דן במוסדות בני דוד "של נעליך מעל רגליך, כי המוסד הזה קודש הוא למדינת ישראל".

משרד הבטחון שוב נפל לתוך הבור שכרתה לו התקשורת ויצא למלחמה לא מוצדקת, לא נכונה, המכוונת נגד מי שהולכים יד ביד עם צה'ל בנאמנות ואהבה שאין שני להם.

אין לי אשליה שאפשר בדברי הגיון לשכנע את המנכ'ל ואת השר שכדאי להם לשנות כוון  ולא לתקוף את המטרה שסימנו. אולם הגיע הזמן שחברי הכנסת והממשלה ממפלגות הבית היהודי והליכוד, אלה שיודעים את גודל תרומתם של מוסדות בני דוד וגודל הצלחתו של הרב יגאל בחינוך דור שלם של מפקדים וחיילים, שיצאו בצורה מוחצת נגד האוילות של משרד הבטחון. לאחר התנצלותו של הרב על סגנון דבריו אין סיבה שלא ימלאו את תפקידם ויעצרו את ההשתוללות. בריון לא יעצר בחיוכים ומילים יפות, את הבריונות עוצרים בהפעלת כח.

אני מצפה שנציגי הכח העיקרי שבקואליציה יפעלו בוועדות הכנסת ויבהירו למשרד הבטחון שאם יגרע שקל אחד או תבוטל דחית שירות של צעיר אחד מחניכי בני דוד יעצרו כל העברות הכספים למשרד הבטחון עד לביטול כל איום בגזירות. כוחם של נציגי הציבור בשליטתם על כספי משלם המיסים, אנא הפעילו כח זה. "עִם נָבָר תִּתְבָּרָר וְעִם עִקֵּשׁ תִּתְפַּתָּל".