לעג לרש
לעג לרש

אחת עשרה שנים חיכינו לפסק דין של בג"צ בעתירה נגד שלילת תושבות של ארבעה פלסטינים שנבחרו לפרלמנט הפלסטיני בבחירות 2006.

אתמול פורסם פסק הדין – לא לילד הזה פיללנו. בתדהמה קראנו את הפסק דין שמבטל שלילת תושבות של אנשי חמאס ובעצם קובע כי שר הפנים לא רשאי לשלול תושבות למרות שזו סמכותו.

בשנת 2003 לאחר פיגוע אוטובוס 37 בחיפה שבו נרצחו שבעה עשר ישראלים, גברים נשים ובעיקר ילדים, ביניהם הבן שלי אסף צור (בלונדי) הי"ד, נתפס בחיפה מוניר רג'בי חבר בחוליית החמאס שהיה מעורב בפיגוע.

הוא נידון למאסר עולם על חלקו בפיגוע. מאסר העולם שמשמעותו בחוק היא רק 20 שנות מאסר יסתיימו בשנת 2023 והוא יהיה חופשי. אחיו הסיע את המחבל לחיפה ונהרג כשבאו לעוצרו, שלושת חבריו לחוליה נתפסו ושוחררו בעסקת שליט.

למוניר רג'בי יש תושבות ישראלית. ת.ז. כחולה שאפשרה לו לחיות בינינו בחיפה, לעבוד ולנוע בחופשיות. היו לו כל הזכויות והוא בחר לבגוד בנו. הוא הואשם בשיתוף פעולה עם האויב ואי מניעת פשע. אנחנו מנסים שנים לשלול את תושבותו כדי שלא יחזור לחיפה ולא ניאלץ להיתקל בו ברחובות העיר או בקניון או בחנות ליד מקום מגורינו.

אחת עשרה שנים חיכינו והיום בג"צ החליט ששר הפנים לא יכול לשלול לו את התושבות. קראתי את כל הפסק דין. כמה התפלספות יש שם כמה מעט פרקטיות פשוטה. יש שלושה שופטים בדעת מיעוט שביקשו לדחות את העתירה של אנשי החמאס.

רק שופט אחד אליקים רובינשטיין הוא היחיד שמדבר על שכל ישר. הוא מצטט שם קטע שראוי שיהיה נר לרגלי בג"צ בעתיד, "ישנם עניינים שאינם מצריכים עיסוק דווקני באיסור והיתר ולא פלפולים שנזקם עולה על תועלתם, אלא שכל ישר ולב נכון; אחד מגדולי הדור האחרון, הרב ש"ז אוירבך, אמר 'לא כתוב בשום מקום שאסור להכניס חתולים לארון הקודש. זה שכל ישר".

אכזבה גדולה הייתה לקרוא את השופט פוגלמן כותב על ההחלטה, "אין היא באה לרפות את ידי העוסקים במלחמה בטרור".

כאילו בג"צ אינו קשור למלחמה בטרור כאילו זה נמצא במישור אחר. טועה בג"צ שמשאיר את המלחמה בטרור לאחרים, חלקו במלחמה הזו חייב להיות גדול הרבה יותר. המלחמה בטרור פנים רבות לה, בשטח על ידי צה"ל והמשטרה, בבתי המשפט בפסקי דין מחמירים למחבלים ועוזריהם, במישור הבינלאומי המדיני, בעתירת כספים לטרור, שרשרת הרוע והמוות של הטרור ארוכה ובנויה ממסיתים, מגייסים, מהנדסים, מממנים, מבצעים, מסיעים ועוד ועוד, גם המלחמה בטרור בנויה שכבות שכבות ולבית המשפט תפקיד חשוב בעצירת והרתעת הטרור.

לצערי בג"צ מקיים בשנים האחרונות את הקריאה שהופצה בזמנו על סטיקר שנכנס לשירת הסטיקר "בג"צ מסכן יהודים", בג"צ אינו ממלא את חלקו במלחמה בטרור ויותר מזה פוגע במלחמה הזו, בין אם בדחיית עתירות נגד שחרור מחבלים, באפשור החזרת גופות מחבלים, בדחיית הריסת בתים ועכשיו בשלילת תושבות של מחבלים בעיקר תושבי מזרח ירושלים.

בג"צ בחר להתחבא מאחורי שיקול טכני לטעמי, מכיוון שבחוק האזרחות "הפרת אמונים" מוגדרת היטב כמעשה טרור, סיוע או שידול למעשה טרור, נטילת חלק פעיל בארגון טרור; מעשה בגידה או ריגול חמור; או רכישת אזרחות או זכות לישיבת קבע במדינה עוינת, הרי ששלילת אזרחות ניתן לבצע ואמנם רק לאחרונה אישר היועמ"ש את שלילת אזרחותו של אלאא זיוד המחבל מאום אל פאחם שעשה פיגוע דריסה/דקירה בגן שמואל.

אבל כיוון שבחוק הכניסה לישראל שמגדיר את התושבות אין הגדרה כזו, הרי ששלילת תושבות בהמלצת שר הפנים שהיום רשאי לעשות כך "לפי שיקול דעתו" אינה מספיקה.

כלעג לרש, עשה בג"צ חסד עימנו שאפשר שהות של שישה חודשים כדי לתקן את החוק. העדפת ההתפלספות התיאורטית על פני הפרקטיות, איך אמרנו? מה ביקשנו? "שכל ישר"

אני קורא לשרי הממשלה, שרת המשפטים ושר הפנים ליועץ המשפטי לממשלה ולכל מי שמעורב בהליך למהר ולחוקק את השינוי הדרוש ולהמשיך בקו של שלילת תושבות של מי שבגד במדינת ישראל ובחר לפגוע באזרחיה על פני להנות ממנעמיה.