סיכום שנה בהר הבית – כפות המנעול
סיכום שנה בהר הבית – כפות המנעול

שנת תשע"ז היתה שנת שבירת השיאים בהר הבית, שיאים מרשימים של מספרי עולים נשברו בה פעם אחר פעם. עם ישראל חוזר להר הבית ומצביע בצורה ברורה וחד משמעית ברגליים.

מעט נתונים לסבר את האוזן - בשנת תשע"ז, שעדיין לא הסתיימה, עלו יותר מ-22,000 יהודים. גידול של כ-57% לעומת שנת תשע"ו (למרות היותה של תשע"ו שנה מעוברת). ימי חול המועד פסח וסוכות שברו שיאים של כל הזמנים, אלף יהודים עלו להר הבית ביום ירושלים לציון יובל שנים לשחרורו וקבעו בכך שיא חדש, שיא שנשבר חודשיים וחצי מאוחר יותר בתשעה באב עם 1250 עולים.

כתבתי כאן בעבר על שינוי יחס הממשלה והמשטרה לעולים להר, שינוי שתומך ומסייע למגמת הגידול. אבל במאמר זה ברצוני להתמקד יותר באנשים שעשו את השינוי הזה.

להצלחה, כידוע, אבות רבים. אין זאת קלישאה, רבים מאוד תרמו ותורמים להבאת יהודים להר הבית והחזרת עם ישראל להר.

לפני כשנתיים העלה יהודה גליק, היום חבר כנסת אז פעיל מרכזי, רעיון חדש - להעמיד באופן קבוע מדריך בכניסה להר הבית.

מספר טעמים עמדו מאחורי הרעיון הזה:

לקבל מאופן מסביר פנים את היהודים הבאים להר.

לסייע בכל הבעיות (אם יש) מול המשטרה

להדריך את היהודים העולים להר.

להדרכה זאת בהר הבית יש שתי סיבות מהותיות: האחת לתת לעולים מידע חשוב על העבר היהודי של הר הבית (בניגוד למדריכי התיירים אשר מבחינתם לא היה דבר בהר לפני הולדת האסלם). הסיבה השניה חשובה אף יותר - הדרכת יהודים במסלול המותר לכניסה על פי ההלכה ומניעת כניסה בשוגג לאזורים האסורים בכניסה לטמאי מת (החיל והעזרות).

יהודה גליק, אמר ועשה. הוא גייס תקציב ופנה לאביה פרנקל מדריכת טיולים בעיר דוד המכירה היטב גם את הר הבית וגם את עולם ההדרכה והמדריכים. אביה בעלת תואר שני בתנ"ך והמזרח הקדום העומלת כרגע על הדוקטרט שלה באוניבסיטת בר אילן, עזבה את כל עיסוקיה ונרתמה לנושא כל ליבה.

אביה הקימה את "כפות המנעול" ארגנה צוות הדרכה והעבירה קורסים מקצועיים ללימוד "הר הבית", קורס שנועד למדריכים ולאנשים שרוצים להעשיר את ידיעותיהם בנושא. בין המרצים בקורסים השונים ניתן למנות את פרופ' גבי ברקאי, דר' ירון עובדיה, הרב שמשון אלבוים, ארנון סגל, הרב מרדכי פרסוף, הרבנית עידית בר-טוב, הרבנית רבקה שמעון, עמי מיטב, נדב שרגאי, הרב זאב סולטנוביץ ועוד.

מאז אלול תשע"ה נמצא באופן קבוע מדריך מטעם כפות המנעול בכניסה להר. מדריך שמקבל את כל העולים בסבר פנים יפות ומדריך בחינם את כל הרוצה הדרכה בהר הבית. המהפכה הזאת היא אדירה.

בעבר יהודי שהיה רוצה לעלות להר הבית בפעם הראשונה, היה מחפש בנרות קבוצה שעולה להר בתאריך שמתאים לו, דבר שגרם קשיים גדולים לאנשים שלא הכירו את ההר לעלות לראשונה. היום כל יהודי שרוצה לעלות להר, יכול להגיע בכל זמן שנוח לו, מדריך מוכשר יחכה לא בכניסה.

"כפות המנעול" מונה היום 34 מדריכים המחלקים ביניהם את הנוכחות בהר, עד היום התקיימו 5 קורסים בהם השתתפו  129 איש, אלפי יהודים עלו להר בהדרכת מדריכי "כפות המנעול" ועוד היד נטויה.