לצאת לחירות!
לצאת לחירות!

נתאר לעצמינו אדם שצריך לנסוע למרחק גדול לנסיעה חיונית וחשובה עד מאד.

אם אינו יודע שעליו להכין את עצמו כראוי לקראת הנסיעה, עלול הוא להיתקע בדרכו. יש אדם שמטבעו נלחץ: איך נצלח את הדרך שלפנינו? איך נחזיק מעמד מול הקשיים שבדרך?  יש לו רכב  שלא חסר בו דבר.

הכול תקין. והנה, אחרי נסיעה קצרה ביותר נתקע הרכב באמצע הכביש ולא נוסע יותר. כמה מאכזב להישאר תקוע שעות רבות עד שיבוא הגרר...

מתברר שהכול תקין. הכול בסדר. רק דבר אחד קטן חסר: מתוך לחץ, מיודענו שכח למלא דלק לפני צאתו לדרך...

כל בר דעת אשר עיניו בראשו מבין שלפני יציאה לדרך ארוכה צריך לתדלק. וכמו בגשמיות, כך גם במסע החיים עלינו להתכונן כראוי.  עלולים אנו להיות מבוהלים: איך מחזיקים מעמד מול נסיונות החיים? איך זוכים להיות עבד ה' ולא עבד להרגלים רעים ולתרבויות זרות? בחסדי ה' אנחנו נמצאים בערב חג הפסח, וכדאי לנו לחזור ולשנן לעצמינו ממקורות קודש נפלאים שזכינו בהם, באיזה עוצמות אפשר להתמלא מחג הפסח הקדוש לכל השנה כולה. 

כדאי מאד לשנן ולהפנים את דברי קדשו של רבינו גאון ישראל וקדושו הרב יעקב משה חרל"פ זצ"ל בספרו "מי מרום" על הגדה של פסח:

"כל סדר הלילה: מצה ומרור, ד' כוסות והגדה, מביא זרמים של קודש לכל השנה כולה, לחיות גם בכל השנה כולה חיי קודש בדביקות אמת לה' יתברך. 

מצוות אכילת מצה מרחיקה את האדם מכל מיני התעוררות והתפעלויות אנושיות, תאוה וכל מידה רעה, והיא מעמידה אותו על ההרגש היותר נעלה, להרגיש את ה' יתברך עמוק עמוק בקרב כליותיו ולבבו, שלא לעשות דבר גדול וקטן נגד רצונו יתברך שמו, להיות עבד להשם יתברך ולא עבד לעבדים. 

בלילה הזה (ליל הסדר) מתלקח הלהב הקדוש של הצינור הגזעי של ישראל, הוא זרם הקודש הזורם בכל אחד מישראל מהאבות הקדושים אברהם יצחק ויעקב. בלילה הזה מתעניין כל בן ומשתוקק לעמוד על סוד קדושים של שיבת אמונים והדרת קודש. " כנגד ארבעה בנים דיברה תורה" - אפילו הרשע, אם כי נראה ששואל ברשעות ובליצנות, הרי בפנימיות הוא מחכה לתשובת הדרת השיבה ולכן הוא שואל. הלילה הזה הוא הלילה המיוחד להשבת בנים לאבות ואבות לבניהם....

גילוי שכינה של הלילה הזה שונה ונבדל מכל מיני גילויים של שכינה שאפשר להתגלות בכל השנה כולה...
הלילה הזה הוא לילה של נבואה לכל ישראל, וכל אחד ואחד עולה אז למדרגת צדיק וכל שבעת הרקיעים פתוחים לפניו, ניצוצות של רוח הקודש ונבואה מתנוצצים אצלו והמדרגות הולכות ומפכות בלי הרף, וכל היודע להכין עצמו לקראת הגדולה של הלילה, הוא פורח ממדרגה למדרגה, "אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי".... 

בחג המצות הכל משתחרר, הן הכלל הן הפרט. כל אחד מישראל גם אשר בכל השנה איננו זוכה להיות נגאל ממיני עבדות שונים- בחג הקדוש הזה הנהו משתחרר לגמרי. וכל היודע להיות מקשיב אמת לימים האלה, מוצל הוא מכל מיני לחץ ושעבוד והוא לקוח ומשועבד להשם יתברך, שהוא האושר היותר גדול והחירות היותר נמרצה, וזוכה להגיע למדרגת עבד ה'! "

הלוואי ונזכה.