הנורה האדומה למחבלי החמאס בעולם
הנורה האדומה למחבלי החמאס בעולם

ד"ר פָאדִי אלבַּטַש בן ה-35 מצא את מותו שלשום (שבת) לאחר שנורה בדרכו למסגד "אלעבאס" בקואלה לומפור בירת מלזיה, שם שימש כאימאם, מנהיג דתי, מקומי.

אלבַּטַש היה דוקטור בהנדסת חשמל, מרצה באוניברסיטת קואלה לומפור ועבד כמרצה במכון הבריטי-מלזי באוניברסיטה זו. זו הזדמנות טובה לציין כי אלבַּטַש היה גם אחד מבכירי המדענים בתנועת החמאס, המאשימה את ישראל בחיסול.

הכותרת של הקריקטורה של אֻמַיַה גֻ'חַא, "המוסד מתנקש במנהיגים ובמדענים במדינות הערביות והאסלאמיות", מתייחסת לחיסול במלזיה. בקריקטורה עצמה אנו רואים כי רגלו של המתנקש הישראלי דורכת על השלט "ריבונות המדינות הערביות והאסלאמיות".

מלזיה, מדינה בדרום-מזרח אסיה בה מתגוררים כ-31 מיליון איש ומעל 60% מהם מוסלמים, מארחת בשנים האחרונות תא של חמאס שפועל בשיטת האחים המוסלמים - פעילות תרבותית וחברתית באוניברסיטה האסלאמית, וניצול של הפעילות להעברת כספים וכמובן גיוס לזרוע הצבאית.

תמיכתה הרשמית של מלזיה בחמאס מתבטאת לרוב בסיוע הומניטארי ומדיני, אך על פי "מרכז המידע למודיעין ולטרור" הישראלי, עוד בשנת 2015 שלחה תנועת חמאס פעילים בזרוע הצבאית שלה למלזיה, לטובת אימון בהטסת מצנחי רחיפה במטרה לבצע פיגוע בישראל במהלך מבצע "צוק איתן".

איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי "ישראל מתמקדת בחיסול המוחות הפלסטיניים ברחבי העולם" ואף אישר כי המהנדס שחוסל אתמול היה חבר בתנועה. נראה שהוא התעסק בפיתוח רקטות ופיקח על כל שדרוג המל"טים של עז א-דין אלקסאם, הזרוע הצבאית של חמאס.

הניה אף ביקש מממשלת מלזיה לפתוח בחקירה של ההתנקשות. כמו כן תנועת חמאס הקימה שתי סוכות אבלים – האחת בבית הוריו בג'באליא שבצפון הרצועה והשנייה במחנה האוהלים של "צעדת השיבה".

קריקטורה נוספת של גֻ'חַא, מתייחסת לדברי הניה. בקריקטורה אפשר להבחין ברימון שנראה כמו מוח ולצידו בנימין נתניהו שמפחד מהמוח הפלסטיני, וזו בעצם הסיבה לחיסול ואולי החשש מן התגובה שבוא תבוא. שימו לב שהנצרה נראית כמו מפתח – מפתח השיבה, מתחבר לצעדות השיבה שמארגנת תנועת החמאס.

אי אפשר להתעלם מהמתח הגואה בין ישראל לבין תנועת חמאס. ביום שישי האחרון נערכה הפגנת כוח חמאסית הרביעית במספרה כשהשיא אמור להגיע ב"יום הנכבה" ב-15 במאי.

חיסול זה, בין אם מדובר בגורם ישראלי או לא, דומה לחיסול של מהנדס המל"טים מֻחַמַּד אלזווארי בתוניסיה ב-15 בדצמבר 2016. אלזוארי התמחה בפיתוח כלי טיס בלתי מאוישים למערך הכטבמ"ים שזכו לשם "אַבָּאבִּיל", על שם הציפורים הפלאיות המוזכרות בקוראן

תוניסיה, שאירחה בעבר את בכירי פת"ח עד להסכמי אוסלו של 1993, נכשלה גם בעבר בשמירה על חלק מאורחיה, דוגמת ח'ליל אלווזיר ("אבו ג'יהאד") ב-1988 ואף אחרים.

בקריקטורה של עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי אפשר להבחין בעקבות הרגליים ובתוכן מגן דוד, רמז להאשמה כי ישראל עומדת מאחורי החיסול.  

העברת חמאס את אנשיו אל מחוץ לגבולות המוכרים היה נראה עד לאחרונה כ"מקום בטוח", אך במידה וזו אכן ישראל שחיסלה את אלבטש, היא מעבירה כאן מסר נוסף שמדעני אויביה - הם מטרה ברורה ומיידית.

נעם בנעט - חלון למזרח התיכון המתחדש