שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו
שומר פיו ולשונו - שומר מצרות נפשו

בעת מלחמת העולם השניה, נלקח אברהם שטיינר יחד עם אחיו היהודים למחנות העבודה. במחנה שלהם נהג אחד הקצינים להכנס בכל יום לחדרי האסירים, לקרוא בשם של אחד מהם, ולהוציא אותו להורג ביריה.

יום אחד נכנס אותו הקצין לחדרם, וקרא בשמו של אחד מחברי החדר. היהודי ששמו נקרא התמהמה לרגע, ולפתע הצביע על אברהם שטיינר: "קוראים לך, אתה לא שומע?".

אברהם קפא במקומו. חבר החדר שולח אותו אל המוות במקומו, מה עליו לעשות? החליט אברהם - הוא ישתוק ולא יסגיר את אותו יהודי. אם כך נגזר עליו משמים, הוא לא יפליל יהודי נוסף. נאמן לשתיקתו, צעד אברהם אל הדלת כשהוא ממלמל "שמע ישראל".

לאחר שיצאו מהחדר, פנה אליו הקצין כשהוא מנפנף בנשקו - "בכל יום אני הורג אחד מכם. היום החלטתי שאחד אשאיר בחיים, ואת כל השאר אהרוג".

אברהם שטיינר נפטר לפני כמה שנים בעיר בני ברק כשהוא בן 96.

בפרשת השבוע מופיע הציווי "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך". מלבד הפירוש הפשוט, מבארים המפרשים רובד עמוק, הנוגע לכל יהודי: על האדם לשפוט היטב את כל מה שנכנס ויוצא דרך שערי גופו, לעשות "ביקורת גבולות" כלפי מה שעובר ב״שערים״, לעצור לרגע, לחשוב ולשפוט - האם דבר זה ראוי או לא?

כך העיניים, לא צריכות להחשף להכל. האזניים, צריכות לשמוע רק מה שראוי. האף, להריח רק את מה שמותר, והפה - כשער כניסה: לאכול רק את המותר לנו, וכשער יציאה: לא להוציא כל מילה ש"עומדת על הלשון", אלא לבחון מה ראוי ונכון לומר.

בעמדנו בחודש אלול, זהו הזמן המתאים ביותר לבדיקה כנה ואמיתית של "השערים" שלנו, היכן נפלנו בעבר, וכיצד אנו מצפים מעצמנו לנהוג באופן שונה בעתיד. להשתמש בחושים והכשרונות שלנו נכון, ולעשות באמצעותם דברים שיהפכו את העולם שלנו למקום ראוי וטהור יותר.


שבת שלום, כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה
הרב שמואל רסקין
בית חב"ד קרן אור בודפשט