הזדמנות פז להרחקת המשפטנים מצה''ל
הזדמנות פז להרחקת המשפטנים מצה''ל

בנאום שנשא ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של הנשיא טראמפ, הוא הודיע שבית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג הוא גוף מת מבחינתה של ארצות הברית.

"בית הדין ימות לבד, מבחינתנו הוא כבר מת", אמר בולטון, שהוסיף איום בסנקציות אישיות על השופטים והודיע שארה"ב שוקלת פניה למועצת הביטחון במטרה לחסל רשמית את הגוף הציני הזה.

מה הקפיץ את ממשל טראמפ? לפי בולטון היו אלה שני דברים: המחשבה שבית הדין הבינלאומי חושב/מתכנן/מדמיין ברוב חוצפתו להעמיד לדין חיילים אמריקאים ששרתו באפגניסטן, והניסיונות שלהם להתעסק עם ישראל.

בולטון מודיע מפורשות שארה"ב תעמוד לצד ישראל נגד הניסיונות של אש"ף לפגוע בחיילנו בבית הדין הבינלאומי. כשנשאלה שרה האקבי, דוברת הבית הלבן, מה הקפיץ את הממשל, התשובה הפשוטה והכנה הייתה: שמענו שהם מתכננים פעולה נגד חיילי ארה"ב באפגניסטן ונגד בעלי הברית שלנו (הכוונה לישראל), אז הודענו להם מראש מה הולך לקרות.

התמיכה האמריקנית אכן מחממת לב ומעודדת, בפרט אחרי שמונה שנים קשות של ממשל אובמה, אבל לישראל אסור להסתפק בעידוד ומחיאות כפיים מהיציע. זו הזדמנות פז לשנות את כל הוראות הפתיחה באש בצבא ולהרחיק את המשפטנים מהמג"דים והמח"טים בצה"ל.

מין המפורסמות שבית הדין הבינלאומי בהאג היה התירוץ הפרוגרסיבי האולטימטיבי לכפות על צה"ל נהלי לחימה בלתי אפשריים, שמפורשות סיכנו חיילים בלחימה. התירוץ הזה (שהיה מטופש גם בעבר) נגדע עכשיו על ידי ממשל אמריקני אמיץ.

ישראל חייבת להגיב בהתאם ולהגן על חייליה בשדה הקרב. אין יותר מקום ל"הקש בגג", או למגבלות בלתי אפשריות שמנעו מצה"ל להשיב אש למקורות הירי רק בגלל שהם ממוקמים באזורי מגורים. מי שמאחסן בביתו אמצעי לחימה שמטרתם הרג יהודים, צריך לדעת שישלם בחייו. אם ימותו חלילה בלתי מעורבים, הצד הערבי התוקפן הוא האחראי בלעדי.

רק נזכיר שלפני שבועיים הודיע הפצ"ר כי הוא פותח בחקירת מצ"ח נגד חיילים בשני אירועים שונים של ירי על מחבלים שניסו לטפס על הגדר. באחד הסרטונים רואים מחבל מטפס על הגדר ורק אז נורה. כדאי שהממונים על הפרקליטות הצבאית יפנימו שנפל דבר, וכי איום בית הדין הבינלאומי על חיילי צה"ל מוסר בנחישות על יד ארה"ב.

כדי להבין עד כמה הטרלול המשפטי פשע כאן, נזכיר את דו"ח מבקר המדינה על ההיבטים המשפטיים ב"צוק איתן" שפורסם במרץ 2018. הדו"ח השערורייתי דוחק בצה"ל לשלב משפטנים בדרך הלוחם כדי שאלו "ינחו" את הלוחמים איך להילחם לפי הדין הבינלאומי, דורש כי הפצ"ר יוכפף רשמית ליועמ"ש ולא לרמטכ"ל כדי "שיהיה עצמאי" ושהחיילים יעברו הדרכות על לחימה לפי הדין הבינלאומי, שהדעת נותנת שיסרסו אותם בלחימה, ולכן גם יסכנו אותם.

הודעת ממשל טראמפ, חייבת לתת לממשלת ישראל, סוף סוף, את האומץ להשליך לפח האשפה לא רק את דו"ח המבקר המטורף הזה, אלא גם את כל הרוח האידאולוגית שלו שזיהמה את ערכי הלחימה של הצבא, מה שממילא היה חייב לקרות גם ללא קשר למטריה האמריקאית.

הציבור הישראלי חייב לשאוב עידוד מהעמדה האמריקנית ולדרוש מהממשלה לסלק את כל המשפטנים מהדרג הלוחם, לא להעביר לחיילים שום הדרכות בנושא משפט בינלאומי, ולבצע ריענון מחדש בכל הוראות הפתיחה באש, בשגרה ובחירום.

הפרקליטות הצבאית צריך להיות המקום הראשון בו מקצצים תקנים, ועיקר תפקידה צריך להיות בירוקרטי/מנהלי: טיפול במכרזים וחוזים והפעלת בית הדין הצבאי ביו"ש לטיפול במחבלים. שום קשר ללחימה. הפצ"ר צריך להיות קצין בדרגת אל"מ לכל היותר הכפוף לראש אכ"א.

לציבור הישראלי אסור להישאר אדיש, וכפי שהצד השני ידע לנופף בתירוץ המטופש של "אנחנו שומרים על חיילים מפני העמדה לדין בינלאומי", נדע אנחנו לנופף במהלך האמריקני. יבכו 1000 אימהות של האויב ולא אמא אחת של חייל צה"ל.