דתיים זו לא עדה. זו דעה
דתיים זו לא עדה. זו דעה

"אם אתם לא תלכו לקלפי השמאלנים ילכו לקלפי"

"זהירות, בתוך הרשימות השמאלניות מתחבאים ימנים".

האמירות האלה לא מזעזעות אף אחד. זה דוקא נשמע הגיוני וסביר, שימני לא ירצה נציגים שמאלנים, ושמאלני לא ירצה נציגים ימנים. אבל כאשר התוכן הוא "זהירות: בתוך הרשימות החילוניות מתחבאים דתיים", פתאום אנו נחרדים מגזענות. פתאום יש תחושה שפוסלים אדם לא בשל דעתו אלא בשל צבע עורו. (או לפחות צבע בגדיו).

למה? כי אנחנו פוחדים להכיר בעובדה שיש לנו דעה בשאלה איך צריכה המדינה לנהוג, ועל דעתנו אנו מתמודדים.

אנו פוחדים מהצל של עצמנו. אבל הגיע הזמן להניח על השלחן את מה שהשמאל החילוני כבר הבין ורק אנחנו לא מוכנים להודות בו: דתיים זו לא עדה. זו דעה.

אנו, האנשים שמאמינים שה' שולט בעולמו והוא קונה שמים וארץ, מאמינים שיש לכך השלכה על השאלה איך צריכה מדינת ישראל להתנהל. על אמונתנו ודעתנו זאת אנחנו נאבקים ומתמודדים בקלפי.

אבל בינתים משום מה אנו פוחדים להודות בכך. אנו פוחדים מהצל של עצמנו. ליתר דיוק: מכללי המשחק שקבעו מתנגדינו. נוצרה כאן אוירה שלפיה להאבק על כך שמדינת ישראל תהיה חילונית ותחזיק בערכי פריצות זה יפה וראוי ומותר והגון, אבל להאבק על כך שמדינה ישראל תהיה דתית ותחזיק בערכי צניעות ומשפחה זה אסור. בקצור: יש דעות שמותר להאבק עליהן במסגרת דמוקרטית, ויש דעות שאסור להאבק עליהן במסגרת דמוקרטית. אלה המשבצות שקבע השמאל, ואנו מצייתים.

לכן אנחנו מכחישים בתוקף שאנו נאבקים על דעתנו. מעל כל גבעה גבוהה ותחת כל עץ רענן אנחנו מתנצלים ומבהירים ומסבירים ומתגוננים ומכחישים ואומרים שאנחנו בכלל לא רוצים להשפיע על אופיה של המדינה. מה פתאום. חלילה. אין לנו שום כוונות כאלה. אנחנו רק שומרים על העדה. ואז מגבירים החילונים את קולם ומאשימים: "לא נכון, אתם רוצים שהמדינה תתנהל לפי דעתכם". ואנו נעלבים וטוענים לגזענות.

בהתנהגותנו זאת אנחנו מחזקים את הכללים שקבע השמאל: "מותר להאבק על חילונותה של המדינה, אסור להאבק על דתיותה של המדינה".

אז הגיע הזמן לצאת מהקונכיה ולהודות בהאשמה החמורה שהשמאל החילוני מאשים אותנו בה:  אנו לא עדה, אנו דעה. על דעתנו אנו נאבקים. ואיננו מצייתים לחוקי המשחק שמכתיב השמאל.

וכשיהיה ברור שאנחנו לא שתי עדות אלא שתי דעות, גם השנאה תפחת. כאשר יש מחלוקת פוליטית על השלחן, היא הרבה פחות מפחידה מכל מיני כחות שפועלים מתחת לשלחן.