מודה אני, על עצם היותי
מודה אני, על עצם היותי

מספרים על יהודי אמריקאי בן 78, שביום סתיו מעונן אחד נפל והתמוטט. עוברי אורח שראו את המתרחש, הזמינו מיד ניידת טיפול נמרץ והובילו אותו בבהילות למרכז רפואי פרטי ששכן בקרבת מקום. לאחר 24 שעות בהן שכב במחלקת טיפול נמרץ מחובר למכונת חמצן, התעורר היהודי.

הרופא נגש אליו וערך סדרת בדיקות, בהן נוכח לראות כי הוא בריא ובחסדי ה' ניצל בדרך נס, ללא כל נזק בלתי הפיך. לאחר שחתם הרופא על מכתב השחרור, הגישו לו את החשבון. היהודי סקר את הדף שלפניו, והנה, מתחת ללוגו המעוטר של המרכז הרפואי הפרטי, הופיע סיכום מצבו הרפואי ולאחריו הסכום לתשלום: 5,000 דולר ארה"ב.

הוא התחיל לבכות. כשהבחין בכך הרופא, שאל אותו: "איש יקר, בגלל החשבון אתה בוכה? הצילו לך את החיים!". אמר לו היהודי "כן, אני בוכה בגלל החשבון. הרי אם העלות של 24 שעות חמצן היא 5,000 דולר, ואני בן 78 וכל החיים שלי מקבל חמצן מאלוקים... כמה אני חייב לו? האם נתתי לו כראוי ושילמתי בהתאם?".

בפרשת השבוע אנו קוראים על אברהם אבינו, היהודי הראשון, הראשון שהפיץ את האמונה בא-ל אחד וזכה לשליחות הא-לוקית המובאת בפרשתנו: "לך לך", צא לעולם להפיץ את האמונה.

אלפי שנים לאחר מכן, כל יהודי מצווה לומר פעמיים ביום "שמע ישראל ה' א-לוקינו ה' אחד", ובפועל אומר זאת 4 פעמים ביום. בנוסף, בתפילה אנו מזכירים את העניין שה' אחד ושמו אחד כמה וכמה פעמים. הזכרת אחדות ה' מופיעה גם בתפילין ובמזוזות שעל כל הדלתות שלנו. היום, כשכולנו יודעים שהקדוש ברוך הוא ברא את העולם ואין עוד א-לוקים מלבדו, מדוע צריך להזכיר זאת כל כך הרבה?

מפני שהמשמעות של "אין עוד מלבדו" אינה רק שאין עוד א-לוקים, אלא שאין שום דבר בעולם חוץ מהקדוש ברוך הוא. לפעמים אנשים שוכחים מי מנהל את העולם, הדבר גורם להם לכעס, עצבים, והתנהגות לא ראויה. לכן עלינו לזכור, כמה פעמים ביום, שכל דבר שקיים בעולם, הוא הקדוש ברוך - חי, צומח ודומם.

קחו לדוגמה את המחשב. יש לו חוקים ברורים ושיטת פעולה באמצעותם הוא פועל כביכול בצורה עצמאית. אך זו אשליה, שכן אם רק ננתק לו את זרם החשמל, אין לו שום קיום - החשמל שזורם בכל רגע הוא הבסיס להכל. כך הבורא מקיים ומחיה את העולם כל הזמן מחדש - כל הטבע שנראה לעיתים כביכול כחוצץ ומסתיר את האלוקות, הוא בריאה של ה' בכל רגע מחדש, "המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית".

ברגע שנאמין בלב שלם שהכל בהשגחה פרטית מלאה והקדוש ברוך הוא מנהל את העולם, נוכל לעבוד אותו מתוך שמחה וביטחון, בידיעה שבורא העולם צועד תמיד איתנו.

שבת שלום,
הרב שמואל רסקין
בית חב״ד קרן אור בודפשט