יותר ביבי מביבי
יותר ביבי מביבי

המהלך של בנט שבחר שלא להתפטר היה לדעתי צעד פוליטי מבריק בניחוח ביבי. ויותר טוב מביבי. הנאום שלו על הליקוי הערכי-תפיסתי במערכת הבטחון היה מדוייק, ותיאר בפירוט לאן הדרדרה המערכת צבאית תחת הנהגה פוליטית לא מספיק חדה ועירנית, ועם רמטכ"ל אפור ובינוני.

מפוליטיקאי נמהר, חד, לעתים ילדותי, חפוז מדי ואימפולסיבי, הבשיל בנט לנגד עיננו, והפתיע את הפרשנים שצפו להתפטרות מיותרת ולגול עצמי. ממילא רוב של 61 הוא רוב דחוק, ואנו צועדים לקראת הקדמת הבחירות, בעיתוי כזה או אחר, ולמה להתפטר. עדיף פליקלק קליל מנפילה קשה.לא להתרגש מהלגלוג של "אקדח צעצוע" של השמאל והפרשנים, כיוון שקשה להם לצפות שהוא לא עשה בשבילם את העבודה.

צבא גדול, עתיר משאבים, נוהג לעתים בכבדות, ושבוי בקונפציות כביכול ערכיות והומניות, וסרבול של מטכ"ל המורכב מקצינים מבריקים עתירי זכויות, אך תפוסים באווירה של חשש וכסת"ח. המערכה האחרונה בעזה חשפה מערכת זו במערומיה, אך קדמו לכך סימנים גם ביהודה ושומרון, ובצפון. הציבור לא יודע מספיק.

אך נראה שגם שם לאחר מתקפות מוצלחות ושיטתיות, ישנו שיתוק הנובע מחיבוק הדוב הרוסי, ומתלות יתר מהקשר לפוטין, שמשחק משחק מדיני אחר. תמיכת גנץ בהתנהלות הבטחונית האחרונה, רק מזכירה לנו את משך השיתוק, תחת מעטה אסטרטגיה שקולה ומאוזנת. אסטרטגיה שמפקירה תושבים למשך זמן כה רב איננה מאוזנת, היא מפספסת בגדול את המטרה שלשמה מחזיקה המדינה מערכת צבאית עתירת יכולות ומשאבים.

נתניהו התרגש מאוד בראשית נאומו, וחשף באופן לא מודע את סף התודעה שלו שקצו הפוליטי קרב. אם באובדן השליטה על הקואליציה שלו ועל שליטתו בעיתוי הבחירות, ואם בתוצאות בחירות פחות ברורות כפי שנוטים הסקרים לנבא, ומפספסים, וחרב החקירות המונח על צווארו.

 נראה שבמהלך הנכון צבר בנט נקודות לקראת העידן שאחרי ביבי, ויש לו סיכוי לצבור תאוצה נוספת, לנוכח המחנק והשיתוק של גדעון סער, ישראל כץ או ארדן בליכוד. ליברמן, שיחזר התנהגויות עבר המזכירות את אי התאמתו לדרג הלאומי הגבוה יותר, לא שר בטחון וממש לא ראש ממשלה.

ואם כבר עסקינן במסלול דומה ועוקף ביבי, כדאי להזכיר לבנט שראוי שיבנה מודל ביבי משופר, ערכי ומוסרי יותר, בלי זחיחות והיבריס המאפיינים את הנהגתו של ביבי, ונדמה שעם אשה צנועה ובולטת פחות לרעה משרה. שלא לשכוח את האס האישי שלו איילת שקד, שהליכוד בגלל האיבה האישית של שרה וביבי לא זכה להתברך בו, ונשאר עם מירי רגב.

וברכות לאורי אריאל וסמוטריץ, שמבליגים על היותם כינור שני פוליטי במערך של הבית היהודי, ובינתיים מפגינים נאמנות.